Overkill dit vind ik overkill (maar nu weer ontopic)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Shit, wat is dat nu weer…..en natuurlijk op de A9 in de file. Gelukkig haalde ik mijn garage. Morgen weer klussen.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat dat is? Snaar die de slap gestaan heeft én waar toch wat vet op heeft gezeten. Gelukkig zie ik een reserve-snaar hangen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
alleen ff de airco snaar van spanning af en klaar. Goed ontvetten die poelies en alle vastgesmolten plastic weghalen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De 123 gaf toch wat problemen. In de lage toerentallen hikte de auto nogal en dat werd erger naarmate de motor heter werd. In de file bijvoorbeeld. Dus tijdens vakantie in Frankrijk, de A7 bijvoorbeeld. Eerst bleek een bougiekabel de boosdoener, die veroorzaakt een inductiestroom; maar uiteindelijk bleek dat toch niet alleen de oorzaak. Dus eens naar een alternatief gekeken. mede gezien de prijs kwam ik terecht op een Van der Laan, maar met kap en rotor van de Bosch. Deze laatste gebruikt op meerder types auto, o.a. de R 25, Peugeot, Volvo. Daarvoor is een aanpassing (verhoging) nodig van het huis, maar gelukkig had U-Niek nog een setje ringen liggen die hij mij deed toekomen. Dat was al gemakkelijk. Hier zie je die ringen reeds op het huis en ook de bijbehorende kap. Daar zit een nok op die in de uitsparing van de ring valt. Op de foto zie je ook een provisorisch beugeltje om de kap vast te zetten. Maar ook de rotor moest aangepakt. De binnendiameter moest uitgedraaid totdat hij precies op de as paste en dan ook wel met de juiste diepte.Daarvoor had ik iemand gevonden: .
Gutta cavat lapidem…
Het resultaat:
Nu de bobine nog. Daarvoor hebben we die van de 123 gebruikt. Een laagohmige Ducellier. met koelplaat van Hydraulique en aangepast door Waterman, die mij steeds welwillend heeft “bijgestaan”.(Ehh, eigenlijk deed hij wel het meeste werk.)
En rijdt hij nu? Ja, de Sm rijdt.
Rijdt hij goed, beter? Dat komt nog. Eerst naar Frankrijk nu.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IN de rotor zit ook een nokje. Hoe heb je dat opgelost?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zou jij wel willen weten he….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee man! Ik heb er een gaatje in geboord, daar M 4 draad in getapt en er een heel klein inwendige inbus bout ingdraaid met locktite. Zit als een huis .
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Goed gewerkt mannen!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En, de sm is buitengewoon goed in oost frankrijk aangekomen waar we nu in de zon een biertje pakken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toppie Piet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo! 1620 km gereden als proefrit. Prima gegaan, ook in de hitte. Verbruik zo tussen de 1 op 7,5 en 7,9. preciezer kan ik het niet zeggen. En hoe reed de Van der Laan ontsteking? Vanaf het begin een beetje rauw. Veel inlaatgeluid. Natuurlijk zeiden we dat dit kwam door de sterkere vonk, maar later bleek dat een vacuumslangetje was gescheurd. ops: Suf, dat hadden we wel eerder kunnen zien. Toch trilt de auto meer dan bij een 123. En, vervelend, er was een aanmerkelijke toerenval bij heet starten. Zo, dat de motor soms afsloeg. Nu weet ik hoe dat komt. Bij gas dicht schakelt de ECU naar stationairloop (het is een injectie); gestuurd door de rechter gasklepschakelaar. En het mengsel regel je dan met een knop op de ECU. Het mengsel stond veel te rijk, nu dat is gecorrigeerd doet het verschijnsel zich niet meer voor. Omdat alleen de stationairloop wordt gecorrigeerd, merk je dat dat niet verder. Bij hogere toerentallen regelt de druksensor de mix. En die is op de fabriek ingesteld. Een en ander verklaart het hoge CO % bij de APK. En tegelijk is het opmerkelijk dat de 123 dat zo weet te corrigeren dat je er niets van merkt. Alleen aan je zwarte bougies als je lang stationair draait. CO meting doen dus.
Verder? Niets opmerkelijks. De SM doet het dus prima op de nieuwe ontsteking. Een eenvoudige, goedkope oplossing dus. Ook het injectiegebit doet het goed. Blijft dat de motor toch wat rauwer loopt. Maar ondanks deze positieve berichten heb ik toch enigszins heimwee naar die mooie geavanceerde 123 die mijn SM duizenden km`s zo mooi rustig onder alle omstandigheden heeft doen lopen.Jammer dat ie niet tegen hitte bleek te kunnen. Maar hij wordt gerepareerd en dan hoor ik wat er mis mee was.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De motor loopt niet rauwer, dat is jouw gevoel. De motor loopt nu eindelijk zoals ie moest lopen Nu staat ie namelijk wél op tijd. Het ding is ook sneller. Niet een beetje, nee ik merk dat ie ook écht veel beter trekt. Vooral vanuit lage toerentallen pakt de motor veel mooier, vloeiender en sterker op. Hij sleurt er nu aan. Dat deed ie niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste