hallo,
heb een vraagje mijn 5 versnellingsbak lekt olie(alleen met rijden) maar kan de lokatie niet goed vinden ,heb al met een spiegeltje en een zaklamp onder in het koppelingshuis gekeken en zag wel dat de boel daar erg vettig was en het druklager ook.
ik verdenk ook het differentieelhuis heb namelijk 2 maanden geleden de splitter van de km.teller verwijderd deze zit met een borgmoer door het diffhuis met een koperringetje dit is niet het probleem maar heb ook de grote moer waarmee de splitter vastzit aan de buitenzijde van het diffhuis los gehaald en toen draaide de moer daarachter mee heb deze wel weer vast gezet maar vraag me sterk af als je een bout van het differentieelhuis los draait en het huis nog met 10 bouten vastzit het daar gaat lekken ? het gekke is ook dat ik na bv 10min rijden zie dat de km.tellersplitter bovenop ook versnellingsbakolie zit?(daar zie je ook een opening met het vliegwiel dus misschien slingert de olie daar tegen aan wat uit de prise-as komt??) ook het plastic korfje boven op het koppelingshuis waar je de onsteking kan afstellen zit versnellingsbakolie en de startmotor is ook wat vettig.
is moeilijk te zien of de lekkage nu door de oliekeerring in de bak via de prise-as naar buiten komt of er een klein lekje is ontstaan in het differentieelhuis door het per ongeluk losdraaien van de grote moer.
Ik ga volgende week de motor er maar uit halen en dan de bak los en maar goed kijken.
wie heeft met baklekkage ervaring?
vrgr, joost
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Heb je de grote 95 x 110 x 13 keerring achter het vliegwiel al eens vervangen..?
Oftewel de krukaskeerring?
Of weet je echt zeker dat het bakolie is ipv motorolie (kun je ruiken).
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wij vroegen ons nog af of het geen LHM is.
Omdat het bovenop de splitter ligt namelijk….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Hmm,misschien wel een gescheurde kleine octopus,zit natuurlijk vlakbij het differentieel.Zoeen octopus vervangen is natuurlijk maar een klein klusje vergeleken met een blok eruit halen.Wie weet…
Pascal schreef:Heb je de grote 95 x 110 x 13 keerring achter het vliegwiel al eens vervangen..?
Oftewel de krukaskeerring?
Of weet je echt zeker dat het bakolie is ipv motorolie (kun je ruiken).
2 jaar geleden met verv koppeling krukaskeerring al vervangen en het is indd bakolie ruikt zo.
La Léo schreef:Wij vroegen ons nog af of het geen LHM is.
Omdat het bovenop de splitter ligt namelijk….
nee heb dit helemaal nagezien geen hydrauliek olie echt bakolie geur
daan schreef:Hmm,misschien wel een gescheurde kleine octopus,zit natuurlijk vlakbij het differentieel.Zoeen octopus vervangen is natuurlijk maar een klein klusje vergeleken met een blok eruit halen.Wie weet…
heb alles nagezien octopus groot en klein en de 2 retourleidingen van de remservo ook vervangen alles 2 maanden geleden alles droog?!
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Joost, grote kans dat je differentieel keerringen lekken, bij mij gebeurede idem na het uit/terug bouwen van het blok, of het is nooit opgevallen door alle andere lekkage’s.
Of die dingen lekken zie je heel snel wanneer de je assen eruit trekt er loopt dan een mooi spoor van de keerring en je kunt de ringen vrij gemakkelijk vv zonder het blok uit te bouwen. Ik zelf heb het op de oprit gedaan afgelopen week maar op een brug gaat vast sneller en makkeljker.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jamaar…. dan zit toch niet de bovenzijde van de splitter onder de bakolie?!
Zo hard slingert die olie niet langs die assen hoor.
Ik vind het al met al een zeer vreemd verhaal….
Dus Joost, waarom probeer je niet het volgende: zet de auto stevig op assteuntjes en spuit/blaas alles geheel kurkdroog en brandschoon.
Dan laat je een hulpje een stuk ‘rijden’ op de assteunen. Gewoon door alle versnellingen, met de wielen vrij van de grond. En dan ga jij als een havik kijken onder de kap waar de olie het eerst verschijnt.
Dan weet je in elk geval uit welk component het lekt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Jamaar…. dan zit toch niet de bovenzijde van de splitter onder de bakolie?!
Zo hard slingert die olie niet langs die assen hoor.
Ik vind het al met al een zeer vreemd verhaal….
Dus Joost, waarom probeer je niet het volgende: zet de auto stevig op assteuntjes en spuit/blaas alles geheel kurkdroog en brandschoon.
Dan laat je een hulpje een stuk ‘rijden’ op de assteunen. Gewoon door alle versnellingen, met de wielen vrij van de grond. En dan ga jij als een havik kijken onder de kap waar de olie het eerst verschijnt.Dan weet je in elk geval uit welk component het lekt.
hoi la leo,
dat heb ik gisteren ook al gedaan maar dan niets te zien zodra ik op de snelweg een stkje ga rijden is de boel onder de bak olie en de keerringen tbv aandrijfassen zijn kurkdroog.
ik weet het ook even niet meer?
misschien een iedee volgende week eens bezoekje bij jullie te brengen?
vrgr, joost
Misschien rare vragen hoor;
Zit je peilstok er wel in ?
Zit er niet veel teveel bakolie in?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Joost,
ik heb ook nog een beschadiging aan de mantel van de kabel naar de Diravi gehad en deze pompte keurig netjes via de beschadiging de bakolie omhoog in die ring die hem in de bak houd maar jij hebt een 6 bak geen idee of dat daar hetzelfde zit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
erikkuiper schreef:Misschien rare vragen hoor;
Zit je peilstok er wel in ?
Zit er niet veel teveel bakolie in?
rare vraag mag best hoor maar alles zit verder goed pijlstok nieuwe o-ring omheengedaan nieuwe o-ring om de splitter en een nieuwe 0-ring in de bus die in het differentieel zit waar weer de splitter in gaat .bak olie niet te veel rij er al twee jaar mee zo en is precies op pijl.
gr, joost
Mark Gielen schreef:Joost,
ik heb ook nog een beschadiging aan de mantel van de kabel naar de Diravi gehad en deze pompte keurig netjes via de beschadiging de bakolie omhoog in die ring die hem in de bak houd maar jij hebt een 6 bak geen idee of dat daar hetzelfde zit.
Mark
ik heb een 5 bak(6bak)?
maar dat is toch gescheiden van elkaar er kan toch geen olie door de splitter omhoog in de kabel komen?
dat vertelde la leo mij.
vrgr, joost
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
joostvanbroekhoven schreef:dat heb ik gisteren ook al gedaan maar dan niets te zien zodra ik op de snelweg een stkje ga rijden is de boel onder de bak olie en de keerringen tbv aandrijfassen zijn kurkdroog.
Ja, maar je moet de auto wel horizontaal zetten hè? Dus niet alleen de voorkant omhoog!
Het lijkt me sterk dat als je 100 km/h op bokken rijdt er geen lekkage te zien is, maar zodra je op de weg rijdt ineens wel. (tenzij het samenhangt met de stand van de aandrijfassen of met rijwind).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Als ik dit zo lees dan gaan mij gedachte toch naar de deling tussen differentieelhuis en versnellingsbak deze afdichting heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven!!!