Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het is niet de eerste keer dat ik het hoorde, wel de eerste keer dat ik er werk van maak door een topic erover te starten.
Alle keren dat ik het nu hoorde leek het van recht-voor te komen. De antenne zit achter op het dak, een beetje verdacht dat bij een break het water dan zo’n afstand aflegt om daar pas hoorbaar te stromen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is het ook ergens echt nat of heb je alleen water gehoord?
Je zou ook beslagen ramen verwachten als er echt veel vocht in de auto zit.
Zit er anders niet gewoon lucht in je kachelradiator waardoor je de KVS er doorheen hoort stromen?
De airco kan soms ook wel een waterachtige geluid geven is mijn ervaring.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb in het interieur geen natte plekken kunnen ontdekken.
Beslagen ramen heb ik niet, althans niet meer als te verwachten met dit weer.
Lucht in de kachel-radiateur is mogelijk aangezien ik recent de radiateur vervangen heb nadat de vorige odanig lekte dat er bijna niets meer in het systeem zat. Deze geluiden heb ik daarvoor echter ook al eens gehoord, altijd met regenachtig weer. De airco heb ik pas drie keer aangehad dit jaar.
Ik zal de auto morgen eens opkrikken en goed de onderkant van het bijrijdersportier inspecteren of alle gaatjes echt goed open zijn. Alvast bedankt voor het meedenken en zodra ik weet wat er scheelt zal ik jullie uiteraard ook uit jullie spanning verlossen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag de portieren eens bekeken, beide gaatjes onder aan zijn open. Luchtinlaat van de interieur-ventilatie zit bij de bestuurder maar de rubber strip tussen motorkap en voorruit heeft een kiertje. Normaal zou dit geen probleem moeten zijn tijdens rijden, maar bij stilstand en de teruggaande beweging van de ruitenwissers zou hier water tussen kunnen komen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het weer is omgeslagen en het gedrup probleem staat daarom op een laag pitje.
Zaterdag hoorde ik dat de uitlaat een roffel produceerde. Tijd daarom om m’n achterdemper eens te vervangen. Ik had enige tijd terug reeds een nieuwe besteld en had deze dus liggen voor dit moment.
Auto opgekrikt en gebokt, wiel links-achter eraf en de uitlaatklem gelost. Tijdens dit wrikken scheurde echter de lange pijp door net vóór de flens door overmatige roestvorming….
Even goed nadenken wat nu (dit was niet voorzien), ik had deze pijp niet liggen en heb ook geen interesse deze zelf te vervangen met alleen maar 2 kleine garage-krikken en een paar as-steunen.
de nieuwe achterdemper heb ik daarom maar gemonteerd nadat ik een rond-gebogen stukje blik in het uiteinde van de lange pijp geschoven had. Dit stukje blik moest dan maar enigszins gasdichtheid geven voor de rit naar de Kwik-fit nabij (de gebroeders Sanders zijn met vakantie, vandaar deze garage-keuze). Na 163 euro afgerekend te hebben mocht ik de auto weer meenemen met een bijna geheel nieuwe uitlaat, moet er weer even tegen kunnen omdat ik vooral lange afstanden rijdt.
De uitlaat-pijp hangt nu net uit het midden van de uitsparing in de bumper. Ik moet daarom nog even kijken of met het schuiven van de rubberen ophanging deze iets meer richting midden kan krijgen.
Net als met onze vorige auto lijkt het alsof we ook hier van het ene in het andere probleem rollen, ik hoop wel dat het eind hiervan in zicht is. Feit is wel dat we met relatief weinig kosten weer geholpen zijn en alle problemen die we tot nu toe hadden een makkelijk aantoonbare oorzaak hadden, dit was anders met onze vorige auto waar we het vertrouwen dus vrij snel kwijt waren.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoeveel heeft de auto nu gelopen?
In je startpost geef je 134k aan, dan mag je zulke dingen als een uitlaat wel verwachten dat is normaal
Ach , ik ga een mooie DEVIL achterpot van RVS verkopen. Inclusief homologatieattest. Had ik het geweten dat je een uitlaat ging aanschaffen…
Stay tuned & go fast.
Bij mij hetzelfde euvel.
De uitlaat hangt na vervanging van de hele uitlaat, 2 delen, ook uit het midden, vanachter gezien naar rechts.
Volgens mij het verschil tussen orgineel en immitatie, net het kleine beetje verschil.
Bij mij moest ik de achterdemper voor de aansluiting op de lange pijp aardig naar achteren duwen.
Maar het zit goed en is gasdicht (A.P.K).
Ik zag later dat er eventueel ook nog een ring is die je tussen de twee delen kunt monteren.
De rubbers verschuiven helpt even, de pijp komt na verloop van tijd weer in de oude positie terug.
En om de ophangpunten te verbuigen zie ik niet zo zitten.
Dus van mij mag hij zo blijven.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de reacties. De Xsara heeft nu 148800 km gelopen. Zoals gezegd was de teleurstelling groot dat alleen voor de laatste 2 cm van de achterpijp, dit gehele ding vervangen moest worden.
Als de pot ook na verschuiven weer terug komt, ga ik de moeite niet doen of pas als ik weer eens onder de auto moet zijn. Omdat ze adverteren met perfecte pasvorm, vind ik dit wel vreemd.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Recent zijn 2 nieuwe problemen opgekomen:
1) Bij inschakelen van de airco hoor ik eventjes een metallisch geluid wat langzaam zachter wordt naarmate de airco begint koude lucht te produceren; de airco werkt verder nog aardig naar behoren. Ik gok dat er toch te weinig koudemiddel in zit en anders moet misschien toch de compressor vervangen worden ?
2) Toen ik 2 dagen terug wilde wegrijden, handrem oplaag en alles wat gebeurde was dat ik de auto achterruit omhoog in de achterste wielophanging stuwde. Dit een paar keer gedaan en ik kon rijden. Dit in combinatie dat ik al langer vermoed dat de auto naar rechts trekt, ben ik op onderzoek uitgegaan. De mantel van de rechter handrem-kabel is op 2 plaatsen doorgerot en dit veroorzaakt tevens een knik in de kabel. Vanwege dat m’n handrem er niet af wilde, heb ik deze kabel met een dremel doorgeslepen (geen slijptol ivm. de erboven geplaatste benzine-tank).
De handrem werkt nu in z’n geheel niet meer (ook niet links) en daarom zet ik de auto voorlopig maar in de versnelling weg. Omdat we later deze week naar Luxemburg gaan, neem ik toch ook een blokje hout mee om de auto ook op een helling veilig weg te kunnen zetten, daarna maar snel een beurt regelen om dit te vervangen.
De auto loopt toch weer richting de volgende beurt, dan kan dit meteen meegenomen worden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wat doe je nu als je morgen het rempedaal tot de bodem intrapt tijdens een noodstop omdat de achter wielremcilinders gaar blijken te zijn? Xsara kwaaltje he…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Auto remt meer vooraan dan achteraan.Dus dat komt wel goed.
Stay tuned & go fast.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet als er geen vloeistof meer inzit….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Aircopomp op leeftijd kan behoorlijk gaan resoneren in het interieur en dit heeft schijnbaar geen invloed op de werking ervan - althans, dat is bij mij het geval. Veroorzaakt in ieder geval een geluid zoals jij het beschrijft.
Als je bij het inschakelen van de AC een zuigend/fluitend geluid uit het dashboard hoort komen kan dat aan een lekkage van het systeem liggen. Dat had ik bij mijn vorige Xsara..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
waterman schreef:En wat doe je nu als je morgen het rempedaal tot de bodem intrapt tijdens een noodstop omdat de achter wielremcilinders gaar blijken te zijn? Xsara kwaaltje he…
Zorgwekkend verhaal, maar de handrem gaat via een kabel naar een hefboom op de remcylinder, de remkracht van het pedaal komt hydraulisch aangevoerd. Het vloeistofpeil bij de rembekrachtiger is voldoende. Mocht er een lek zijn of lucht in het systeem, dan denk ik inderdaad dat er in het geheel niet (voldoende) geremd kan worden tenzij de hydraulische circuits voor en achter gescheiden zijn.
Ik zie dus even niet de link tussen een verwijderde handremkabel en falende remmen (via het pedaal) ?
Als je doelt op dat je de handrem aantrekt als je hoofd-remmen falen, dan denk ik dat 99% van de automobilisten deze extra rem-mogelijkheid over het hoofd ziet als puntje bij paaltje komt.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.