Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Hallo medeforummers,
Sinds een paar dagen begint mijn xsara van 1999 behoorlijk te roken achter uit de uitlaat. Vooral als ik hem start dan (en ik overdrijf het niet) dan staat de halve straat vol blauwe rook.. Auto heeft inmiddels 221.000km gelopen…. 1.6 Break. Iemand een idee wat dit kan zijn? Hij stinkt ook naar olie als je er in rijdt en hij loopt inmiddels gemiddeld 1 op 8.5
Ben benieuwd naar jullie bevindingen…...
Citroen C4
03-TN-GB
Iets meer info zal handig zijn.
Zit er te veel olie in het motorblok?
Loopt hij nog op 4 cilinders?
Dit heb ik van het internet geplukt
————————————————————————————————————————
Blauwe of witachtige uitlaatrook
Wordt meestal veroorzaakt door een onvolledige verbrandingen bestaat uit gecondenseerde brandstofdeeltjes. Hoe meer condensatietijd, hoe lichter de kleur van de uitlaatrook.
- Blauwe of witachtige rook bij een koude start, kleine belasting en hoge snelheid, die zwart wordt of vermindert bij warme motor en volle belasting, wijst op een te laat inspuitmoment
- Blauwe of witachtige uitlaatrook, bij koude en warme motor, meestal samengaand met kloppen, duidt op een in open stand geblokkeerde verstuiver
- Lichtblauw gekleurde uitlaatrook, bij lichte belasting en hoge snelheid, wijst op een te lage motortemperatuur
- Witte uitlaatrook is het gevolg van water dat in de verbrandingskamers of het uitlaatsysteem terecht komt
- Blauwe rook bij warme en koude motor en bij alle snelheden en belastingen, wijst op olieverbruik
- Blauwe rook bij hoge snelheden bij alle belastingen, wijst op een te hoog oliepeil in een oliebadfilter (indien gemonteerd)
—————————————————————————————————————————
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Olie wordt regelmatig bijgevuld….. gebruikt 2 liter op een goeie 1000km… lijkt mij iets aan de ruime kant?
De witte rook komt vooral voor als ik hem smorgens start, en bij het normaal rijden. Auto stinkt naar verbrande olie als de wagen op temperatuur is…
Citroen C4
03-TN-GB
Zien alle bougies er even goed uit? Het klinkt als een lekkende zuigerring of klepseal. Vooral omdat het vrij plots begon als ik het goed begrijp.
Verbruikt hij geen koelvloeistof?
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
Hallo,
De bougies zien er allemaal goed uit en de auto gebruikt ook koelvloeistof.
Een poosje geleden heb ik het koelcircuit gereinigd en tig keer doorgespoeld. Hele circuit was keurig schoon, ook alle aanslag uit de vulbuis was weg. Als ik nu weer in de buis kijk waar je hem bijvuld is het koelwater weer olieachtig van kleur, weer smurrie/aanslag in de vulhals….
Het lijkt erop dat het blokje met zijn 221.000KM langzaam aan het overlijden is…...? Onderhoudshistorie is ook niet op papier bekend of aantoonbaar….
Citroen C4
03-TN-GB
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Olieverbruik en olie in de KVS doet mij toch ernstig vermoeden dat er sprake is van een lekke koppakking.. Misschien een keer heet gelopen met het warme weer?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 09-07-2008
- Xsara break ligne prestige
@2d Als er sprake is van een lekke koppakking, hoeft er per definitie dan geen luchtbel zichtbaar te zijn in de vulhals van de kvs? De auto is nog nooit warm gelopen, althans niet over de periode dat ik de xsaar bezit…..
Citroen C4
03-TN-GB