Goed,ik zal het maar hier vragen aangezien ik me even geen andere plek kan voorstellen.
Twee maanden geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald, en hiervoor heb ik ook al een tijdje gespaard voor een eerste auto.
Ik heb nu een budget van 5000 euro’s, en als ik wil kan ik mijn overige spaarcentjes er ook in investeren en dan kom ik op een bedrag van 10000 euro.
En het wordt hoe dan ook een Citroen!
Ik twijfel nu of ik voor een leuke AX of BX (GTI? ) moet gaan, of mijn budget iets moet verhogen, en iets leuks uit Duitsland gaan importeren (DS3, C4)?
Groetjes, Bram
ps. als ik het topic op de verkeerde plek heb staan, wil de mod hem dan even verplaatsen?
Mijn eerste auto was een BX 1.6TGI. (géén gti) Hele leuke auto was het, ik heb nog steeds spijt dat ik hem ingeruild heb. Het is wel handig als je zelf kan knutselen. Lees alles hier dus goed door! Als beginnend bestuurder kan het verzekeringstechnisch nogal duur worden als je iets met “GTI” koopt.
Met een budget van 5000 euro kan je heel ver komen als je een BX wilt rijden.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
hangt er allemaal vanaf wat je wilt en zelf kunt.
allereerst zou ik als eerste auto iets kopen waarvan je weet dat het een jaar leuk rijd voor een appel en een ei
is niet zo erg als er dan een boom halverwege instaat…
en haalt ie het nog een jaar dan kar je toch gewoon voort.
leuke bx is dus zeker een goed gedacht maar t’is aan te raden van een beetje handig te zijn anders lopen de kosten soms nogal rap op.
eigen ervaring is dat de 1.6 benzine blokjes nogal last hebben van cilinderkoppakkingen en dat de 1.9 blokken onverwoestbaar zijn.
turbodiesel is aangenaam en betrouwbaar maar hij mist toch net de punch die de 1.9 trs wel al heeft.
sportief rijden is een 1.9 zelfs in trs uitvoering, hoeft echt geen gti te zijn zels al heel leuk mogenlijk.
geef je de meeste goljes al dik mee op hun donder als je wilt. wegligging en gewicht doen nu eenmaal veel meer en de trs heeft ook al 105pk.
probleem is dat de 1.9 al niet zo veel voorkomend meer is
leuke xantia is meestal ook al voor weinig geld te vinden en rijdt ook best aangenaam zonder teveel problemen trouwens. moet wel zeggen dak de break versie aangenamer rijden vindt dan de berline wat de type 1 betreft. heb je ineens een bak waar je in kan slapen als je uitgaat
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 116
- BX 1.6 TGI progress
Rijdt zelf een 1.6 TGI, ook beginnend bestuurder, rijdt perfect en als je beetje handig bent prima op de weg te houden!!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
streetfighter schreef:
allereerst zou ik als eerste auto iets kopen waarvan je weet dat het een jaar leuk rijd voor een appel en een ei
is niet zo erg als er dan een boom halverwege instaat…
Aan de andere kant zou je ook een auto kunnen zoeken waar je dan zelf nog heelhuids uitstapt.
Eveneens ben ik tevens ook.
bx kan nog wel wat aan. de achterkant is kritieker, die balken en de flanken hebben niet veel nodig.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij aankoop? (bijv. roest)
Totaal aantal Berichten: 2107
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Bx’en kunnen goed roesten, niet alleen de type 1 (t/m 1986) maar ook de latere generaties kunnen het wel degelijk. Tot 1990 is het leidingwerk een zwak punt, de series daarna hebben al gecoate leidingen en dus minder (vaak) last van roest op dat punt. Voor alle series is roest op de hoeken / randen van de kofferbakbodem een probleem wat vaak voorkomt, evenals de binnenkant van de wielkasten en bovenkant van de A-stijlen. Ergens op het interweb zwerft er nog een Hyves pagina waar veel mogelijke problemen netjes op een rijtje staan en voor dat bedrag kun je een heeeel leuke BX kopen! suc6 met de zoektocht!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 735
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ik heb ook een BX als eerste auto, ben nog niet eens achttien. Ik ben er nog steeds blij mee, en ik vind het een prima auto als eerste auto. Vooral als je Citrofiel bent is dat natuurlijk hardstikke leuk. Persoonlijk zal ik voor een BX gaan ipv een AX, een BX is net wat meer auto. En met jou budget moet je toch een heel eind komen. Ik heb in totaal nog niet eens 1000 euro aangegeven aan mijn BX, kijkende naar onderhoud en opknappen.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
ooh, mooi om dit allemaal te horen, geeft me al wat meer gerustelling en informatie!
ik was niet van plan om een fortuin aan de auto uit te geven voor alleen het onderhoud..
Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Onderhoudskosten zijn natuurlijk wel sterk afhankelijk van je eigen handigheid, en hoeveel tijd je er zelf in wil steken. Ik zelf ben niet bepaald handig (understatement), maar met hulp van het forum en een hele hoop geduld kom ik toch steeds een heel eind.
Materiaal zijn vaak de schokkende kosten niet, maar een garage rekent nou eenmaal akelige tarieven voor een dag sleutelen. En je kan natuurlijk altijd de pech hebben dat net dat dure of lastige onderdeel kapot gaat, maar dat is met een auto van 5 jaar oud niet anders.
Totaal aantal Berichten: 182
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
tip uit eigen ervaring ; pak een low-budget auto van het type wat je leuk vindt, en rij er een jaar in rond.
met een jaartje rijervaring kunnen je wensen qua type of comfort behoorlijk veranderen , dan kun je meer doelgericht in een auto investeren.
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En dan zou ik een low budget xsara nemen of zo. Desnoods een xantia. Met een BX zet je jouw relatie met Citroen direct zo onder druk
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 182
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
een beetje liefhebber kan tegen een stootje , toch ?
Have a break ...