heb alles goed ontvet en toen de bak schuin gezet ..drup drup…en met een tie wrap tussen de as gestoken om te zien of daar ook nog olie zat en toen ging het nog meer lekken ik denk dat er een scheurtje in de prise-as keering zit en als ik dan met de tie wrap er tegen aan duw er meer olie uitkomt en dus langs de prise-as er uit druppelt.
leontien kan jij me aan een aantal copy’s helpen van WPboek mbt de bakrevisie?
heb Haynes boek ook maar staat alleen voor 4 bak in en mijn technisch engels is niet zo best.
vrgr, joost
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gwoon voorzichting uit elkaar halen en maak vooral foto’s zo weet je later weer hoe het in elkaar moet.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ik heb net ook de bokjes test gedaan. Een kwartier lang in de vijf met ca vijftienhonderd toeren.
Resultaat nog droog.
Toen viel mij op dat er een groene gloed in de gelekte olie zat.
Wat blijkt lhm gemeng met conserveringsolie ruikt ook naar gerookte paling.
Weet alleen niet of ik nu heel blij ben want de lhm lijkt uit de diravi te komen.
Zal de retourslangetjes allemaal iets inkorten, maar die zien er goed uit.
Ben dus bang dat het echt uit de diravi komt.
P.s. Ik heb wel een engelse versie wph, heb je daar wat aan?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Mocht iemand die boeken in papieren vorm hebben (vast wel) en ze even willen uitlenen. Ik kan ze probleemloos inscannen tot PDF, teniminste als het losbladige klappers zijn, zet ze wel op mijn site en kan iedereen ze daar downloaden, maar mischien staan ze gewoon al ergens online.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
heb al een keer gezocht op het net en heb wel het een en ander ook Haynes boek(ben niet zo’n held in technisch engels)
maar een Nederlandse WPboek met de beschrijving mbt bakrevisie is erg welkom(copy)
heb gelezen dat ik moet opletten op de borgstifjes van de schakelstangen als je deze los neemt zijn er ook nog opmerkingen mbt verwijderen van de overdrive 5e versnelling(speciaal gereedschap)?
en ik zal ook gelijk een blik werpen op de synchromesringen 1/2 en 3/4 tevens natuurlijk het vervangen van de lekke prise-as keerring en evt de lagers.
Zit het deksel van de 5e versnelling met een pakking(vloeibare)en de bak zelf met pakking of vloeibarepakking?
vriendelijke groet, joost
erikkuiper schreef:Ik heb net ook de bokjes test gedaan. Een kwartier lang in de vijf met ca vijftienhonderd toeren.
Resultaat nog droog.Toen viel mij op dat er een groene gloed in de gelekte olie zat.
Wat blijkt lhm gemeng met conserveringsolie ruikt ook naar gerookte paling.Weet alleen niet of ik nu heel blij ben want de lhm lijkt uit de diravi te komen.
Zal de retourslangetjes allemaal iets inkorten, maar die zien er goed uit.
Ben dus bang dat het echt uit de diravi komt.P.s. Ik heb wel een engelse versie wph, heb je daar wat aan?
wens je veel succes met het lokaliseren van de lekkage tis soms een crime dat blijkt wel.
vrgr,joost
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom breng je die bak niet gewoon even naar garage hydraulique? Je levert je bak in, zij maken hem, jij geeft geld en klaar is Joost….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
joostvanbroekhoven schreef:La Léo schreef:erikkuiper schreef:Ik geloof het zelf bijna niet, maar volgens mij ik ik het zelfde.
Zag vanochtend olie onder de cx liggen.Ben je zeker dat het versnellingsbak olie is?
Differentieelkeerringen zijn ook berucht ‘ineens’ te gaan lekken. Maar goed, die heb je natuurlijk vervangen toen je de motor eruit had liggen, dus dat lijkt me dan niet.heb alles goed ontvet en toen de bak schuin gezet ..drup drup…en met een tie wrap tussen de as gestoken om te zien of daar ook nog olie zat en toen ging het nog meer lekken ik denk dat er een scheurtje in de prise-as keering zit en als ik dan met de tie wrap er tegen aan duw er meer olie uitkomt en dus langs de prise-as er uit druppelt.
leontien kan jij me aan een aantal copy’s helpen van WPboek mbt de bakrevisie?
heb Haynes boek ook maar staat alleen voor 4 bak in en mijn technisch engels is niet zo best.
vrgr, joost
Joost, ik reageerde op de opmerking van Erik Kuiper hoor!!
Voor wat betreft het werkplaatshandboek…. vraag dat even aan een mede-forummer, want die mappen liggen op de zaak en technische adviezen kan iedereen krijgen (en wij nemen daarvoor al altijd vrij ruim de tijd als je ons belt) maar om nu onder werktijd een stapel pagina’s uit een map te gaan inscannen voor mensen om thuis te sleutelen… gaat me eigenlijk wat te ver.
Hoop dat je dat begrijpt.
Zijn die mappen niet ergens online te vinden?
Edit: alle delen zitten met pakkingen afgedicht. Soms komen deze er ongeschonden af, soms scheuren ze.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
EDITMOD:NIET quoten op het laatste bericht! /edit
oooo sorry ja indd nu lees ik het ook
over copy’s maken snap ik best hoor.
vrgr,joost
waterman schreef:Waarom breng je die bak niet gewoon even naar garage hydraulique? Je levert je bak in, zij maken hem, jij geeft geld en klaar is Joost….
Ik denk dat Joost het veel leuker en leerzamer vind om het zelf te doen dan de bak weg te brengen naar welke garage dan ook!!!
@ Joost ik zal eens even in mijn boeken struinen vanavond ik denk dat ik wel iets voor je heb.
EDITMOD:NIET quoten op het laatste bericht! /edit
klopt Daan , ik hoor het wel van je about de documentatie.
vrgr,joost
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
joostvanbroekhoven schreef:EDITMOD:NIET quoten op het laatste bericht! /edit
@Joost,
Als je gelijk antwoord, gebruik dan de knop < Plaats reactie > rechts
(De mod heeft het er maar druk mee….. )
ok!
La Léo schreef:daan schreef:Sluit mij bij Mark aan de olie komt langs de as van de bak!!En als je de onmiskenbare lucht van bakolie ruikt dan moet deze as wel de boosdoener zijn andere mogelijkheden zijn er eigenlijk niet.
Maar hoe komt die olie dan binnen 15 minuten vanuit die as, door dat piepkleine kiertje en dat roostertje bovenop de splitter? Dát vind ik dus nog steeds heel raar.
Maar goed, extreem lastig te beoordelen vanaf een paar foto’s…
In het officiële Citroën WPH (die donkerrode mappen) staat in elk geval nauwkeurig beschreven hoe de bak uit elkaar moet. Vraagbaak zou ik niet weten of die dat ook op dat niveau behandelt.
Is wel een klusje voor de geoefende sleutelaar en je moet beducht zijn op wegspringende kogeltjes etc.!Je moet tot dit niveau gaan:
Hier zie je de (originele) keerring van mijn bak, nooit vervangen (ook niet door mij destijds) en is nooit gaan lekken ook.
Daarom in jouw geval: vreemde zaak. Maar goed, de ene auto is de andere niet. Het koppelingshuis is dusdanig vet dat je haast wel moet gaan denken aan die keerring. Loopt er ook een spoor naar beneden?
zoooo.. niveau bereikt!
nu dus de prise as keering vervangen en dan de secundaire as uit elkaar om de frisheid van de synchromessen te inspecteren maar dat vind ik wel een tricky klusje eerlijk gezegd.
vrgr, joost
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break