Totaal aantal Berichten: 47
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Ik merkte gisteren op de terugreis van vakantie dat de koppeling begint te slippen.
Kan iemand mij hier vertellen hoeveel werk er bij een 16 TZI gaat zitten in het vervangen ervan?
bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De bak moet eraf, dus ook de aandrijfassen, en een hoop ander spul. Voor de benodigde tijd zou ik het volgende schatten:
Geen sleutelervaring: een goed weekend
Beetje sleutelervaring: een goede dag werk
Veel sleutelervaring: 4-6 uur
Even een middag met Vermond afspreken dus…
Met één hand op z’n rug een uurtje langer…
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb nog nooit alleen een koppeling vervangen bij een BX, alleen bij een VW Polo! Maar het lijkt allemaal op elkaar, alleen bij de BX zit er nog wat hydrauliek-spul omheen.
Totaal aantal Berichten: 47
- BX 16 TZI
- CX 25 TRI break
- GS/GSA GSA club berline
Bedankt!
Weet nu dat ik er zelf wel een weekend mee zoet ben en dat een garagebedrijf het binnen 8 uur zou moeten kunnen klaren!
is op zich niet zo’n klus, je moet enkel de mogelijkheid hebben om de versnellingsbak eronderuit te halen en das makkelijker met een brug dan op de grond.
en dan moet je natuurlijk de koppeling nog goed gecentreerd krijgen of je kan de versnellingbak niet monteren.
best is dat je iets zoekt ongeveer de diameter van de ingaande as van de versnellingsbak en dat erinzet, dan zou alles moeten passen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Streetfighter, ik meen dat bij een 16 motor + bak eruit moeten. En dat gaat volgens mij beter naar boven toe.
Maar ik heb zelf geen ervaring met koppeling vervangen bij BX dus misschien heb ik het mis…
Voor het centreren van de plaat zijn handige “nep prise-assen” in de handel. Ik zag op Citromobile zelfs een universeelsetje die voor bijna alle auto’s geschikt is. Ik had het bijna gekocht…
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee hoor, kan er gewoon onderlangs uit. Een verlengstuk van een 1/2” ratel kan opzich prima dienst doen als centreergereedschap.
Eveneens ben ik tevens ook.
motor kan rustig blijven zitten bij een 1900 dus de 1600 moet ook lukken
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 735
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Hoe zit dat dan met een 1400 blok die ik heb? (Gekanteld). Mijn koppeling is geloof ik ook iets aan het kapot gaan..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat is een kwestie van een dekseltje loshalen die vast zit met 2035230682305230 boutjes. Minder werk en wat minder zwaar dan bij de latere blokken. Wel zit er een koppelbus die je eigenlijk even mee moet vervangen, daar zit namelijk een vertanding op die waarschijnlijk bijna weg is.
Het busje “even” vervangen kan je wel vergeten,tenzij je de boel heet durft te stoken.
Om de eigenschappen van het staal niet te verzieken heb ik dat niet gedaan en dan heb je een hele beste poelietrekker nodig.
En om het busje op de as te persen moet het stalen deksel er ook af.
Dan moet de oude pakking van blok en koppelingshuis gestoken worden zonder de boel te beschadigen anders loopt de carterolie er uit.
En dan het koppelingshuis er weer in,dat zijn twee assen met splines die tegelijkertijd en even ver in het blok geschoven moeten worden
Ik ben met de hele operatie toch gauw een dag beziggeweest.
Doe mij voor een koppelings wissel maar een rechtop blok !!
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb dat busje lekker laten zitten , die heeft het bij mij nog lang genoeg volgehouden.
Ik had geen keus,de tanden waren er al uit.
Heb de auto af moeten slepen.
Dat was overigens de LZ-44-LL , bekend van dit forum