Bij welke temperatuur schakelt de ventilator in voor de radiateur? Ik heb het idee dat deze helemaal niet aanslaat.
Het gaat om een 2.0HDI uit 2004
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Waarom heb je dat idee??
omdat vrijdag avond na een poosje stationair draaien de temperatuur boven de 90 graden kwam (wat mij nog niet eerder gebeurd is), en de ventilator bij de radiateur sloeg toen nog niet aan. Ik heb de zekeringen inmiddels gecontroleerd, maar daar is niks aan te vinden.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Ca 100-105 graden. Wordt de motor wel normaal warm?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Komt wel normaal op temperatuur, duurt niet langer of korter. en blijft ook wel netjes onder de 90 graden bij rijdend gebruik
uit de Peugeot dealer informatie:
ventilator lage snelheid bij 97 graden, hoge snelheid bij 105 graden
waarschuwing te heet bij 118 graden
als je airco hebt is er een drietraps ventilator met een tussenstap bij 101 graden
bij mijn (vorige auto) Partner bestel 2.0HDI ging de temperatuurwijzer bij de belasting toch een flink stuk omhoog; dat is normaal. Dat had ik overigens alleen bij aangekoppelde caravan of in de file. Normale temperatuur bij lage belasting was 85-90 graden.
lijkt me normaal gedrag dus dat de ventilator nog niet aanslaat bij 90 graden
je ziet overigens hieruit ook hoe laag we de motoren belasten; een motortemperatuur boven de 100 graden heb ik zelden gehad (en alleen met caravan tijdens een bergklim).
Berlingo rijder
De ventilator werkt gewoon zoals het hoort, ik had deze berlingo nog niet eerder boven de 90 graden gehad, en toen deze er laatst een keer boven kwam viel het mij op dat de ventilator niet draaide, en vroeg mij dus af wanneer deze hoorde in te schakelen, kheb m afgelopen zaterdag ff getest door m statonair te laten draaien tot de ventilator aansloeg, dus bij die 105 graden.
Ik wil deze oudere tread ff opnieuw opstarten, omdat ik ook wat ‘problemen’ heb gehad met de koeling;
Vorige week zijn we met de Berlingo 2.0HDi 2004 160K +- 250Kg belading en een Beyerland Vitesse caravan (+- 900Kg) erachter, naar de ICCCR geweest.
Op de heenreis reden we achter een eend en een traction met +- 85 á 90km/h, en het weer was +- 20 graden, en alles ging goed qua motor temperatuur; het metertje zat gemiddeld rond het midden.
Echter, toen we naar huis reden was het +25 graden, we reden alleen; +- 95 á 100Km/h. (we wilde de boot niet missen)
Wat mij toen opviel, is dat de temperatuur meter constant boven het midden stond.
Sterker; bij een kleine heuvel ging de meter richting het eerste streepje boven het gemiddelde, en bij een paar steilere en lange heuvels schoot de temperatuur meter zelfs over dit streepje heen.
De meter stond dan op 3/4 van het bereik…
Uiteraard heb ik heel vaak terug geschakeld, om het maximale koppel te behouden EN om de water/koelpomp maximaal te laten draaien. Desondanks heb ik NIET de (binnen) kachel aangezet voor extra koeling.
En omdat het zo warm was, stonden de ramen half open, waardoor ik ook niet gehoord heb of de extra koeling in werking trad.
Afijn, we zijn thuis gekomen, maar ben erg nieuwsgierig of er meer mensen zijn, die dezelfde ervaring hebben, of die iets extra’s hebben gedaan aan hun koelsysteem.
Als de temperatuurmeter op 3/4 staat (Berlingo 1.9D 1997) slaan de ventilatoren aan en zie je de meter snel zakken. Eenvoudige manier om te testen of je ventilatoren aanslaan is met warme motor en warm weer de auto stil zetten en stationair laten draaien (geen rijwindkoeling).
Bij normaal gebruik zullen de ventilatoren amper aanslaan.
Merkte bij mijn Berlingo pas na 11 maanden dat ze niet werkten. Was op weg richting het zuiden met aangekoppelde sleurhut, kwam in een file terecht bij Eindhoven en meter richting rood. Daarna oa klucht bij Luik hoogtoerig genomen en gas los bij heuvel af. Met deze tactiek tot Orange gekomen (11:00 ‘s ochtends) en vanwege de oplopende buitentemperatuur het probleem onderzocht.
Zekering kapot, nieuwe zekering ook weer kapot. Verse zekeringen gehaald bij het tankstation en na wat gerommel met de kabels onder het zekeringcompartiment bleef de zekering heel.
Daarna geen gedonder meer gehad met de ventilatoren.
Uiteraard het voorval wel gemeld bij Citroen assistance vanwege uit de garantie na vakantie.
Het meest stupide is dat beide ventilatoren over 1 zekering lopen.