Mijn bejaarde Bertje 1.9D uit 1997 is weer bijna 14 maanden APK waardig. Eerst inspectie laten uitvoeren en bedrag voor nog een jaartje Spartaans rijden was acceptabel. Was na 15 jaar Bertje eigenlijk wel toe aan wat anders en hoopte op een megabedrag zodat ik de komende 2 maanden flink kon proefrijden in een mogelijke opvolger.
Geen idee wat de garagekunstenaars allemaal hebben gedaan met opa Bert, maar hij rijdt en rolt weer als nieuw.
Als er dan toch weer ruim een jaar mee gereden kan worden dan ook die maggi-geur uit de kachel maar eens oplossen. Zoektocht op internet naar een nieuw interieurfilter deed me vrezen voor het ergste: kachel-radiateur op springen?
Symptomen die ik heb vernomen
- Maggi-geur bij aanzetten kachel
- 1 Liter koelvloeistof per jaar
- Beslagen ruit niet te ontwasemen
Beslagen ruit was een aantal maanden geleden en ik gaf het aangebroken DOT4 flesje de schuld (vochtaantrekkend).
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-07-2005
- Berlingo 1.4i 600
kachelradiateur… bekend probleem. Om deze te vervangen staat een goede (duitse) beschrijving op
http://www.gesolei.de/berlifaq/b/Berlingo_Rep.-_Anleitung-Waermetauscher_wechseln_beim_2.0_HDI.pdf
Deze handleiding heeft mij al bij twee van mijn berlingos geholpen om het dashboard uit te bouwen, de kachelradiateur te vervangen en het dashboard weer in te bouwen. Trek er minstens één dag voor uit.
Op het citroen-forum.nl en berlingo.org staan er meerdere posts over dit onderwerp.
succes!
Bedankt voor de info.
Maar de grote vraag is wanneer shit de ventilator gaat raken.
Heb nog geen lekkage langs de lage ventilatierooster aan passagierszijde.
Als lapmiddel is er vandaag anti-lek middel in gegaan en zit er nu een dop met minder overdrukweerstand op het expansievat.
Met de originele dop bleef de druk wel behouden (na een kwartier afkoelen nog steeds druk), dus erg groot kan het lek nog niet zijn.
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-07-2005
- Berlingo 1.4i 600
Grote lekkage vanwege een te grote druk zal naar mijn mening meevallen, daarnaast zit de warmtewisselaar ook nog zo ingebouwd dat eerst het hele compartiment moet vollopen. Lekkages bij mijn berlingo’s (2 van de 3) waren zeer klein, ik heb nooit vocht kunnen bespeuren, alleen bij het uitbouwen kwam ik een opgedroogde aanslag van koelvloeistof tegen op de radiateur. Naast de lekkage maak ik mij meer zorgen over het continu inademen van koelvloeistof, naast een hele vervelende geur, lijkt mij het inademen niet echt gezond. In de zomer kan de kachelklep gelukkig dicht, ‘swinters is dit lastiger
De kachelradiateur zal er ongeveer zo uitzien:
(Foto geleend van het duitse Xantia forum)
De aluminium lamellen zijn erg gevoelig voor scheuren helaas. Na het inbouwen van een nieuwe radiateur komt er trouwens ook een vreemde lucht uit… gelukkig gaat dat na verloop van tijd over…
Of het ongezond is om verdampte koelvloeistof op te snuiven weet ik niet.
Weet wel dat ik er flink wat van heb opgesnoven afgelopen dagen om te controleren of het anti-lekspul werkt.
High of stoned wordt je er niet van, kan je beter een fietsband plakken of hash gaan roken.
Berlingo 1.9D (‘97) heeft me 15 jaar probleemloos van A naar B gebracht zonder hoge garage rekeningen.
Goed gedaan Bertje denk ik dan, je rijdt nog lekker maar nu is het toch echt tijd voor wat anders.
Na voorkeuren bleken de kosten voor APK verlenging incl. beurt mee te vallen.
Gaan we nog een jaar verder.
Waar ik voor vreesde (whats next) bleek snel waar.
Kachelradiator vervangen kost ruim 500 en daarna zullen de voorpoten wel aan de beurt komen.
Garageman liep ze al in te kwasten tijdens inwerpen anti-lek vloeistof.
Hoe ver moet je gaan om oude meuk rijdend houden..
Die vraag heb ik nu ook met mijn 1.4 van 97.
265000 op de teller maar alles bij elkaar 1000€ kosten, ik heb hem 6 jaar en heel tevreden van.
Maar het is nog niet echt een klasieker zo’n Berlingo en of deze dat ooit gaat worden, denk dat er makkelijk 50 supermarktdeukjes inzitten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Het hoofdbestanddeel van koelvloeistof is glycol.
Glycol is in principe giftig,
maar in dampvorm en lage concentratie zal het wel meevallen.
Wat gebeurt er als je gewoon een blikje -Bars Leaks- bij de koelvloeistof gooit?
Bij mij was een kleine lekkage van de radiateur meteen over!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Geen idee welke meuk er in gegaan is.
Kachel geurt nog wel op warmte aanvraag, maar heb de indruk dat de geur steeds sneller verdwijnt.
Van lekkage uit het passagiers beenverwarmings rooster is nog geen sprake.
Ben er wel over uit dat de wagen een kachel radiateur reparatie nog wel waard is.
In het kader van whats next komen de voorpoten in zicht, zover ik weet zijn die nog origineel.
Wat gaat dat kosten?