



Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Nu spraken wij eerder over het opnemen van deze Bernard Collet in onze collectie…..
Hier even een fototje van die collectie waar deze stoere Ambulance in opgenomen is.
De 307 camper hoort niet in ONZE collectie.
Der neue heimat van Griezel.
De tijd heeft hier stil gestaan. Het busje (Barkas B1000 4deurs combi) “Zinvol geweld” is nog in project fase.
En ons laatste project, maar dan in het echt “Maffiant” Een 68-er Trabant 601 by Ostwelt customs.
Misschien snapt u bij deze bij wat voor autogekken deze trouwe CX 25 RD Break beland is.
Op de “Maffiant” en de “Zinvol geweld” barkas na staat alles rijklaar voor treffens en rondritten. Best leuk hoor ... keuzes hebben.Je moet er alleen gek genoeg voor zijn het allemaal bij te houden…
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Redbird schreef:misschien two tone, bovenkant “Tatra” zwart en onder “bx” furio rood.
en dan een pinstripe op de kleurgrens…. maar ja, welke lijnen hou je aan?... want de lijn achter loopt niet tot voor door….
Wij durven wel wat spannends op onze ambulance… maar willen het wel smaakvol doen. luxe en sportiviteit was het beeld dat we zochten voor het uiterlijk.
De binnenruimte is wel iets anders. daar kan vanalles mee… ik overweeg zelfs het huidige cameraluik te behouden… maar dan netjes.(het achterste raampaneel kan vanaf boven open) Leuk om met een treffen leuke onderwegfoto’s te maken!...
Het idee is een luxe comfortabele multifunctie hulpverleners cx een nieuw leven te geven
1 die hulp brengt aan plezier!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Vandaag: 22 augustus.
de 2e dag dat we met de CX ambulance bezig zijn geweest Staat Griezel er nu zo bij:
Wat toch wel iets van een teleurstelling te weeg bracht, is dat deze stoere Collet net iets knapperiger bleek dan verwacht.
Voor ons reden genoeg om het huwelijk tussen (sub) frame en koetswerk tijdelijk te ontbinden!
Het verwijderen van de voorruit was het spannendst van al. we hebben eerst flink met witvet uit een spaycan onder het raamrubber gespoten. (tipje voor het reguliere onderhoud ter conservering van raam rubbers en randen)
Deze was er hierdoor vrij soepeltjes uit en staat nu relatief veilig!
Meer de volgende keer!
Oh… oproepje!!Hier misschien een lezer die een motorkapje kan doneren. In de onze type II diesel, zit geen vorm meer in. Het hele binnenkader is er bekant uitgerot en zit vol met bulten en kuilen.
Wel jammer. Maar die geef ik een eervolle plek aan de wand van onze Ostwelt Werkstatt.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Newsflash!
Ostwelt heeft vandaag het huwelijk van onze Bernard Collet ontbonden.
Het was wel spannend allemaal, maar een goede werkstatt scheelt toch wel veel hoor.
Eerst hebben we Grieel op assteuntjes op de brug gezet.
En omdat we nog nooit eerder een Citroen CX hebben ontmanteld, zijn we net zo lang aan het demonteren geweest totdat het niet dragende chassis met niets meer verbonden was met de rest van de koets.
Door de onkunde was het als laatste even hannesen met de brandstofleiding. Zoals een kenner dat dus wel weet… deze zit BOVEN op de tank met een paar slangenklemmen aan de tank vast. Ik ben geen luikje tegen gekomen om dit van binnen te kunnen demonteren. Om het makkelijker te maken zat er nog een behoorlijke plons diesel in…. dus eerst de tank maar eens verlost van ruim 40 liter van dit dure sap.
Het subframe is wonderwel volledig zonder extra werk!!
Gelakt in een bruine kleur… Maar daar zit nu nog een laag olie zand en andere meuk op.
Deze gaan we dus GOED schoonmaken en conserveren. En alle functionele delen zullen op slijtage worden nagekeken en zo nodig worden vervangen.
IK geef toe… het is veel werk. Maar wij zijn bereid al dat werk te doen om zo met deze CX te rijden zoals dat door citroen bedacht is.
Meer de volgende keer.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wel heeel goed (lees: veeeel beter) ondersteunen dat subframe!!!! Als je er zó mee gaat heen en weer rollen zakken de langsliggers door, ze zijn erg zwak kunnen feitelijk niets hebben!
Soms zit er zelfs een fabriekssticker op één van die langsliggers waar dit opstaat!!!!!!!!!! Er bestond een officiële balk voor die men in de Citroën werkplaats als stempel monteerde.
Even zoeken…. o kijk, deze:
(sorry, meer uitroeptekens had ik niet, maar dit weet je niet als je nooit een CX ontmanteld hebt dus vandaar dat ik dit advies geef)
P.s. Is de splitter van de Diravi wel heel gebleven? (dat witte ding in de bak waar de 2 kabels aan zitten) wordt ook vaak vergeten los te maken
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik heb nog wel passende stangen liggen om het Subframe te ondersteunen
Ik heb ze over en dubbel,voor het ophalen.
Maar het is ook goed zelf te maken.
Nu houd de motor alles nog in balans maar als deze eraf is zal ze langzaam doorbuigen.
Voor de rest goed bezig en lekker snel ook nog
En passens plaatwerk voor de achterkant heb weet ik ook nog wel.
Zo’n beetje alles vanaf de de middelste Stijl achterschermen en dergelijke.
Vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
kan wel zonder steunen/beugels maar dan het subframe aan de voorzijde ondersteunen. Door de motor voor het kantelpunt ontstaat veel stress op de langsliggers.
ben overigens benieuwd naar detailopnamen van de achterklep, is er een nieuwe klep aan het bovenste deel gezet?
ik heb zelf een heuliez ambu uit 85 met gare klep.
CX GTi Turbo 2 - All Black




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Evan schreef:kan wel zonder steunen/beugels maar dan het subframe aan de voorzijde ondersteunen. Door de motor voor het kantelpunt ontstaat veel stress op de langsliggers.
ben overigens benieuwd naar detailopnamen van de achterklep, is er een nieuwe klep aan het bovenste deel gezet?
ik heb zelf een heuliez ambu uit 85 met gare klep.
Inderdaad… de achterklep is op de maat van het origineel afgeflext en een regulier exemplaar is weer aan de bovenkant vast gelast.
Nu heeft de vorige eigenaar de uitlijning niet echt heel nauw genomen en het zeldzame bovenkantje er waarschijnlijk niet eens van gedemonteerd toen hij deze de vervangklep eronder gebakken heeft… Warmte werking is dan ook wat het werk hieraan een beetje verprutst heeft.
Bij onze Collet zit er dus nog wel wat ouderwets plaatwerken aan.
Als deze eenmaal klaar is is de voldoening des te groter om er mee te rijden !
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
goed bezig met je CX, leuk om je draadje te volgen!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Vanmiddag effe gekeken.
Heb nog compleet nieuw plaatwerk voor de achterkant.
Kofferbakbodem schermen binnenschermen achterkant,en twee nieuwe achterdeuren heb ik ook nog.
Achterramen heb ik ook nog
binnenschermen voor, heb ik ook nog( nieuw) want die van jou zijn wat ik op de foto’s kan zien aardig rot.
Vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou die koets niet zomaar zonder kruisversterkingen laten hangen in de takel. Garantie op vervormingen… De cx koets is nogal slap namelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er zijn toen voor de garage wel beugels geleverd die je ( met de deuren dicht en de ramen los) daar doorheen kon doen
En dan het geheel optakelen.
Lijkt mij ook niet stabiel maar toch,er zal wel iets van stevigheid in de koets zitten.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Ik zou die koets niet zomaar zonder kruisversterkingen laten hangen in de takel. Garantie op vervormingen… De cx koets is nogal slap namelijk!
Of gewoon een paar balken dwars over de brug en ‘m daarop laten zakken. Inderdaad niet zo laten bungelen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Hij hangt ook niet meer hoor… dat was even tijdelijk direct na het wegrollen van het frame…
De demontage verloopt voorspoedig.
Zo hebben we nog een oude funtie van onze CX Ambulance ontdekt….
Naar de verhalen van de vorige eigenaar heeft hier nog wel eens een camera uit het raam gehangen.
Misschien behouden we het luik wel, maar dan wel keurig gemaakt natuurlijk!
Vandaag ben ik ook nog eens een uurtje of 3 met de elektra bezig geweest. Op het merendeel hangt nu een plakkertje vanwaar het af komt. Dat leek me een strak plan om het opbouwen straks iets te vereenvoudigen.
Verder is mijn hoofd al druk plannetjes aan het maken voor de krokante extraatjes van onze Bernard Collet. Er zal deze week dus wel flink wat gehamer te horen zijn in onze werkstatt!
We beginnen gewoon in een hoekje van de CX.
Kaal maken, na maken, Het slechte er uit halen, en de replica er weer in zetten.
Meer de volgende keer!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb je al naar het plaatmateriaal geïnformeerd?
Voor dat je alles zelf gaat maken?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.