Dit is een verhaal over hoe het contactslot van een XM :
1. uit de auto te halen,
2. te demonteren en schoon te maken
3. en weer inelkaar te zetten.
1. Het uit de auto halen…
- Verwijder alle panelen onder het stuur.
- Links onder zit de “zekeringenbak”, die moet ook los.
Onder deze zekeringenbak, helemaal achteraan, zit een beugel die met een moertje vastzit (dop 10). Verwijder het moertje en schuif de beugel in zijn geleiding naar je toe, net zover dat ie van het draadeindje afschiet.
De bak zit jouw kant op twee stalen pennen geschoven en door de bak naar achteren te schuiven, komt ie los.
- Van jouw positie uit gezien zitten aan de achterkant links, drie smalle stekkers.
De eerste is grijs en nr. twee en drie zijn zwart. Een van die laatste twee zit vast aan het contactslot. Mocht je per ongeluk de andere zwarte eruit hebben getrokken, vrees niet, ze kunnen verwisseld worden.
- De derde stekker van het contactslot is bruin en zit ergens achter de zekeringenbak “verborgen” in een kluwen draad met (in mijn geval) nog een plastic borgclip. Een hoop gepruts, maar het is te doen.
- De kabelbundel van de stekker, loopt achterlangs een metalen strip naast de stuurkolom en zit voor een deel in een soort kabelgoot verpakt.
Het is waarschijnlijk het makkelijkste de plastic borging van de kabelgoot van die metalen strip los te maken. Anders krijg je ‘m niet open. De “insteekslotjes” van de deksels daarvan zitten aan de achterkant en zijn onbereikbaar.
Je kan ook de goot er ook gewoon af trekken(scheuren) en later de boel vastzetten met plastic TieWraps, da’s een boel makkelijker.
- Als de bundel eenmaal vrij aan het slot hangt, moet je het borgboutje (boven-achterkant slot) eruit halen (sleuteltje 7), het contact dusdanig op parkeerstand draaien, dat je de borgpal aan jouw zijde, aan de andere kant van het boutje, in kunt drukken en het slot er naar boven toe uit kan trekken.
2. Het demonteren en schoonmaken.
- Zorg voor een schone werkplek, bij voorkeur op een grote, witte doek. Er zitten vier kleine bladveertjes in, vier schakelbrugjes en vier nylon kogeltjes in en die wil je niet kwijtraken.
- Verwijder eerst de trekontlasting van de kabels.
Een klein torkschroefje houdt het mechanische en het elektrische deel bij elkaar. Verwijder het schroefje en trek de twee onderdelen voorzichtig uitelkaar. Op gegeven moment zit de “borgtong” van de stuurvergrendeling in de weg, maar die heeft aan de onderkant een pennetje dat je er zo uit kan trekken.
- Je hebt nu het schakelhuis met de kabels in je handen. De zwarte kap zit aan kabelzijde vast met twee ingeklikte voetjes, die je met een schroevedraaier of zo los moet wurmen, zodat je de kap voorzichtig naar boven toe van de rest kan trekken.
Hierbij kunnen de eerdergenoemde onderdelen eruit vallen, dus pas op.!!
Verwijder de schakelbrugjes en veertjes.
Trek de schakelas er voorzichtig uit met een draaiende beweging en pas op de kogeltjes kletteren er nu uit.
Controleer de schakelbrugjes op zwarte aanslag en inbranden en maak ze schoon met wattenstaafjes en alcohol.
Zo ook de contactvlakken van de kabels.
3. Het weer in elkaar zetten.
Zie ook bijgevoegde tekening.
- Zorg dat alles vetvrij is en de kabels in de goede positie in het huis zitten.
- Plaats de schakelas in het huis. Druk de kogeltjes tussen de kabels door op hun plek. Als het goed is, blijven ze daar zitten.
- Draai de schakelas zodanig dat de nok aan de voorkant ongeveer naar rechts wijst. Als het goed is vallen in die stand de twee buitenste kogeltjes in hun corresponderende gat.
- Houdt het huis met de platte kant naar beneden op de tafel.
Leg de schakelbrugjes in hun positie en houdt die aan de zijkant met je vingers naar binnen.
- Druk voorzichtig kap terug op z’n plek. De buitenste brigjes willen eruit vallen maar die kan je op het allerlaatste moment nog op hun plek drukken.
Het vergt enige oefening, maar het is goed te doen.
- nu de veertjes…<grijns>.....
Aan de voorkant van het huis (zie bijgevoegde tekening), zie vier vierkante openingen met een gleufje aan de bovenkant.
Als je goed kijkt kun je daarachter de schakelbrugjes zien zitten.
Om een veertje daar in te kunnen schuiven moet je aan een paar voorwaarden voldoen.
1. het betreffende brugje moet in z’n laagste stand staan.
Daartoe draai je de bedieningsnok totdat het betreffende kogeltje in zijn betreffende holletje valt
2. nu moet je zorgen dat het brugje mooi vlak ligt.
Dat heb ik gedaan met een plat stukje koper van ongeveer 1 mm dik, 2,5 mm breed en 3 cm lang, de voorkant moet vlak zijn.( Ik heb daar een kabelkrimpconnector voor gebruikt, de blauwe met een lange platte stift.)
Die platte pen steek je horizontaal boven in het vierkantje, helemaal naar achter, zodat je zeker weet dat het brugje vlak ligt.
3. Nu kan je het veertje, met de bolle kant naar beneden, boven in het ontstane gleufje duwen.
Dat lukt niet helemaal… maar… als je die platte pen nu een kwart slag draait, past ie in dat kleine verticale gleufje en kan je het veertje “het laatste duwtje” geven.
Dit herhaal je voor de drie andere veertjes en ziedaar… ‘t is klaar….
Ik raad je wel aan om het schakelgebeuren te testen met een multimeter of zo.
Je wil er niet achter komen dat ‘t niet werkt, als het slot weer op z’n plek zit…
Als je vragen hebt, weet je me te vinden…
Groet,
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Lijkt mij duidelijk iets voor de sticky Tiplijst.
Goed verhaal Lody
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:Lijkt mij duidelijk iets voor de sticky Tiplijst.
Goed verhaal Lody
Dank Wim.
Ik had ‘m gepost in de tiplijst, maar dat kan blijkbaar niet…
De commissie van wijze dames/heren moet daar over beslissen…
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Heel duidelijk verhaal!
Alleen geld het ook voor serie1 XM wat betreft het demonteren van het zekeringkastje, ik heb inderdaad die moer 10 verwijderd en heb de beugel die er voor zit maar weg gebogen omdat het allemaal geen kant op wilde, maar krijg de zekeringhouder hoe hard ik ook trek nauwelijks van zijn plaats, iemand tips?
Wil mijn contactslot vervangen en dus bij de stekkers kunnen vandaar.
Het betreft een 1991 2.0i.
Alvast dank!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Naar blijkt zijn er (tenminste) twee types slot, die niet uitwisselbaar zijn. En dat in een Type II, Type I weet ik niet.
Ze passen allebei in de stalen behuizing, maar slotcilinder a wil niet aan schakelaar b en andersom.
service.citroen.com geeft mij raadselachtige uitkomsten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb dat ding weggegooid. Wat een gepiel. Had nog een andere liggen, dat was de makkelijkste oplossing. Maar is zeker nuttige info als je geen backup hebt!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.