Onder de kap zit een lambdasonde op het uitlaatspruitstuk. Deze is nieuw, de verkoper van de auto vertelde me dat ie een CE had laten uitlezen en bleek de lambda te zijn. Nu hebben we weer CE, en zag ik op de brug dat er een 2e lambda zit op de downpipe. Zou het zijn dat die lambda dus defect is en dus de bovenste misschien wel onnodig vervangen? En waarvoor is die 2e lambda?
Verder vertelde mijn vriendin dat de wagen af en toe te laag stationair loopt, voorbeeld was bij het aanrijden van een stoplicht en dan de koppeling intrapt. Dan zakte het toerental tot ongeveer 500 tpm om vervolgens te herstellen naar pakweg 850 toeren. Is dit de AIC (air idle control) ofwel de stappenmotor die gereinigd moet worden?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is een CE bij een saxo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
De 2e Lambda sensor heeft een controlerende functie. Vaak worden Lambda sensoren onterrecht vervangen, en heeft de verkeerde Lambda waarde elders zijn oorzaak. De 2e sensor gaat trouwens zelden stuk. Wat belangrijk is om te weten is welke foutcode werd er uitgelezen? Kortom, er is nog te weinig info om een zinning antwoord te geven…. Beide problemen zouden best de zelfde oorzaak kunnen hebben. Denk inderdaad aan een stappenmotor, valse lucht, map sensor enz enz… Al deze zaken kunnen van invloed zijn op de Lambda waarde, met een foutcode tot gevolg.
waterman schreef:Wat is een CE bij een saxo?
Check engine ofwel motorstoringlampje
Jay-Jay… schreef:De 2e Lambda sensor heeft een controlerende functie. Vaak worden Lambda sensoren onterrecht vervangen, en heeft de verkeerde Lambda waarde elders zijn oorzaak. De 2e sensor gaat trouwens zelden stuk. Wat belangrijk is om te weten is welke foutcode werd er uitgelezen? Kortom, er is nog te weinig info om een zinning antwoord te geven…. Beide problemen zouden best de zelfde oorzaak kunnen hebben. Denk inderdaad aan een stappenmotor, valse lucht, map sensor enz enz… Al deze zaken kunnen van invloed zijn op de Lambda waarde, met een foutcode tot gevolg.
Thanks voor deze reactie. Ik weet niet wat de uitgelezen code was, deze was door de vorige eigenaar laten uitlezen nl, en daar kwam uit lambda, maar we hebben dus (weer) het motorstoringslampje branden. De auto rijd “goed” en verbruik lijkt me vrij normaal met 1:16-1:18 dus lambda sluit ik even uit omdat die toch vaak gepaard gaat met een hoger verbruik.
De auto loopt wel redelijk netjes maar houd af en toe een beetje in met een schokje en loopt een beetje rommelig stationair. Valt een beetje terug wat denk ik wel de stappenmotor (AIC) is maar waar zit dat ding bij een saxo 1.4 vts van 2000? Moet me maar eens gaan verdiepen in het blokje, en hoe alles in elkaar hangt, alleen de tijd mis ik nu nog even