Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Vandaag in de pauze maar even naar de merken dealer geweest voor beoordeling van de uitlaat.
Waarom? Het klinkt duidelijk anders dan normaal. Heeser en dieper. Met andere woorden: de uitlaat is ergens lek. Ik kon zelf al vaststellen dat het vlak voor de einddemper loos was.
Maar het is beter om de auto goed te laten bekijken, op de brug staande, voor een betere waarneming.
Oordeel: de ijzerrot heeft toegeslagen. Wat helemaal niet vreemd is voor een auto uit 2001. Rond het verbindingsstuk tussen middendemper en einddemper is de rot gaande. Aan de kant van de einddemper is het nog niet door (maar dat duurt niet lang meer) en de buis aan de middendemper kant heeft een flens die voor een flink eind open staat.
Bij het tikken tegen de einddemper kan je trouwens horen dat er het nodige los in de demper ligt, dus die heeft ook niet lang meer te gaan…
Komende donderdag een nieuwe middendemper eronder en een nieuwe einddemper. Qua uurloon maakt dat geen verschil, omdat een einddemper hoe dan ook eraf moet bij het vervangen van de middendemper, en laat ik dan maar beide potten doen. Als ik echt heel erg zuuuunig wil doen kan ik het bij alleen vervangen van de middendemper houden, maar da’s niet verstandig.
... Verder heeft de dame wat cosmetische schade opgelopen door diesel op de weg. Da’s niet leuk als de achterkant ineens uitbreekt (!!!) en een dubbele tik tegen de vangrail je moet stoppen. Mja, c’est la vie. Zowel linksvoor als linksachter nu wat blikschade, verder niets mechanisch en/of structureels kapot.
Daarnaast komt langzaamaan het eind van de tijd van de Dame bij ons in zicht. Ze heeft nu 189k gelopen en ze zal, vanwege een nieuwe baan en daarmee samengaand geen twee keer 27 maar twee keer 47 km per werkdag moeten gaan afleggen. Over ongeveer anderhalf jaar zitten we dan in de buurt van wederom een nieuwe distributieriem. Om maar wat te noemen. Tegen die tijd moeten we maar eens over van de Coupé naar een Berline. Met een kleine spruit erbij is een 3-deurs toch een sub-optimale oplossing hoor.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gek is dat. Ik heb bij mijn HDi toch echt de middendemper vervangen zonder dat de einddemper eraf ging. En ik geloof niet dat daar zo’n wezenlijk andere uitlaat onder hangt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Zou ook kunnen dat ze bij de Citroën dealer standaard alle bevestingins-meuk vervangen uit de set, als ze toch een set aan moeten breken. En dat het qua tijd in dat geval geen veschil maakt.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op LPG is die 47 km toch juist erg gunstig om de auto te blijven rijden?
Zeker als je eenmaal je installatie heb afgeschreven is elke km extra mooi meegenomen. Heb je die inmiddels al terug verdient?
Wat kost zo’n uitlaatje tegenwoordig ongeveer?
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
De offerte was voor middendemper, einddemper en montagemateriaal, plus drie kwartier werk. Ze bodem zelf al aan om imitatie dempers te monteren omdat het, gezien de leeftijd van de Dame, niet echt meer zin heeft om originele Citroën onderdelen te monteren.
Materiaal, uurloon en BTW incluus kost het 340 euro. Ter vergelijking, bij de KwikFit zou het 324 euro kosten. Nou, voor dat beetje meer dan toch vrolijk de merken-dealer wat mij betreft.
En wat blijven rijden betreft: je merkt gewoon dat de auto stapje voor stapje op begint te raken. Dingen slijten, er beginnen hele kleine trillinkjes te ontstaan, er zit meer speling hier en daar. Ik heb niet de behoefte om, kostte-wat-het-kost door te tuffen naar de derde distributieriem. Er speelt ook nog zoiets mee als de thuissituatie. We hebben een koter, sinds bijna 14 maanden, en dan is een Berline toch een stukkie aantrekkelijker dan een Coupé.
En alleen al voor je woon-werk verkeer iedere week verplicht moeten tanken is ook niet zo heel erg aantrekkelijk.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja dat zou je natuurlijk wel kunnen besluiten, om de auto echt ‘op’ te rijden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het verstandiger is om een moment te prikken waarop de auto afgelost gaat worden door een opvolger. Die distributieriemdeadline lijkt mij daarin een prima keuze. Natuurlijk kun je daar van afwijken indien je eerder al tegen grotere problemen aanloopt — achterasreviesie, koppeling of bak wijlen, elke investering groter dan pak-m-beet 600 euro — maar goed, onvoorziene zaken zijn helaas niet altijd te voorzien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Oh, nog over de LPG en terugverdienen:
LPG kost mij (puur aan brandstofkosten) zo’n 5 a 6 ct per km. Dat is gebaseerd op mijn eigen verbruik en de brandstofkosten hier in de regio. Voordat er een G3 installatie in kwam was dat 10 a 11 ct/km voor benzine. Kortom, iedere LPG kilometer is een besparing van ongeveer 5 ct.
Bij 132k ging de G3 installatie erin. Dat hele gebeuren kostte 1850 euro. 37k km later (nou, maak er 40k van) had ik de kosten eruit. Ze heeft nu al ongeveer 57k LPG kilometers gemaakt. Ik verwacht nog zo’n 46-50k te doen. Maar dat laatste gaat dus best hard bij (straks) 95 km/dag in plaats van 54 km/dag nu.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je er nog 50k bij gaat rijden begrijp ik wel dat je dan weer eens gaan kijken naar andere mogelijkheden
En ach iedere week tanken moet ik ook, daar ben ik inmiddels ook wel aan gewent.
Technoloog schreef:...
Toen wilde het handschoenenkastje niet meer open.
Tsja, dat is een bekend probleem. De methode om het kastje open te krijgen is ook bekend. Strip eraf halen, en dan met de hand de boel ontsluiten.
De strip zit met een aantal klemsluitingen vast. Schroevendraaier ertussen en, met beleid, de strip lostrekken.
Er zit een plastic onderdeel in, dat normaal vast zit aan het ontgrendelingssysteem, maar nu dus los zit. Dit onderdeel is voor het op slot kunnen zetten van het kastje.
Normaal zit het onderdeel er zo in, niet op slot. De hendel grijpt netjes in het stuk plastic, en kan dus de boel opzij schuiven om de deur te ongrendelen.
Wanneer het kastje op slot zit tilt de cylinder van het slot de boel omhoog. Dezelfde hendel grijpt dan mis, en dan kan de deur niet ontgrendeld worden.
De boel ziet er nu dus zo uit:
Omdat het losgeraakte plastic onderdeel alleen is voor het op slot zetten van het kastje kies ik er voor om het kreng dan maar te laten werken zonder de mogelijkheid om de boel op slot te doen. De hendel moet dan direct kunnen ontgrendelen. Op een of andere manier moet er een nok bij komen waar de hendel direct tegenaan kan duwen.
Eens kijken of dat met een tie-wrap kan. Poging 4 lijkt te werken!
De pin aan de achterkant van de hendel duwt, bij openen, tegen de tie-wrap aan en ontgrendelt zo de deur.
Et voilà! Ça marche!
Half succes! Het kastje kan weer open. (Dicht kon sowieso al wel, maar dan niet meer open!) Minpuntje is dat het kastje nu niet meer op slot kan. Om het ding weer echt 100% functioneel te krijgen zal het deurtje eraf moeten, en compleet open gemaakt worden. Alleen dan valt het stuk plastic fatsoenlijk op z’n plek te zetten zodat het slot weer werkt. Dat laat ik nog maar even zitten. Eerst kijken of mijn extreem simpele tie-wrap oplossing het blijft doen.
En toen wilde die bij mij ook niet meer open. Mijn positie:
Voor het eerst in mijn leven besluit om een keer het parkeerkaartje van de parkeergarage in het handschoenenvakje te bewaren. Ik neem deze normaal gesproken altijd mee. Afijn ik stap in de auto, en….. hij wil niet meer open. Slotje wat draaien dan…. werkt ook niet. Parkeerwachter misschien in de buurt die me eruit wil laten? Nee ook niet. Uiteindelijk kokend van woede en met bruut geweld het kastje opengetrokken. De schade viel gelukkig mee, alleen het gedeelte waar het rechter palletje achter valt was gebroken. Inmiddels is dat weer gelijmt.
Toen zat ik dus ook met twee van die, op de bovenstaande foto’s, hefboompjes. Dankzij de tie-wrap methode heb ook ik het kastje weer aan de praat gekregen. Ik heb geen idee hoe het nou zonder tie-wrap ooit heeft gefunctioneerd, ik kan nergens zien dat er iets is afgebroken bij de hefboompjes. Bij deze bedankt technoloog.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Het plastic ‘ding’ dat door de slotcylinder wordt opgetild als het kastje op slot staat (en dan dus niet meer kan ontgrendelen) is maar een gedeelte van het originele onderdeel. Aan de niet-slot kant zit een breed/plat stuk plastic, wat de buigverbinding is met de rest van het onderdeel. Dat is zeg maar die haak aan het eind.
Daarom lijkt het niet echt alsof er iets kapot is gegaan, die buigverbinding herken je niet direct.
Oh, en maar goed dat ik bij de garage een afspraak had gemaakt voor het vervangen van midden- en einddemper. Gisteren, onderweg naar huis, pleurde de middendemper naar beneden!
Gelukkig was de middendemper aan de kant van de einddemper kapot, dus hing de demper slepend op het asfalt. Als het andere eind was doorgeroest was ik in veel grotere problemen geweest.
Een korte stop bij een benzinepomp, krik eronder, met twee tie-rips de pijp vastegmaakt zodat deze in ieder geval niet op de grond hing, en door naar huis gereden. Tjsongejonge, wat klonk ze als een fout getunede Sjonnie-bak!
Mja, dan toch maar gewoon naar de garage gereden. Erg rustig aangedaan met gas geven, niet remmen op de motor, enzovoorts, om maar zo min mogelijk overlast te veroorzaken. In drie kwartier zat de nieuwe pijperij eronder en kon ze weer zonder schaamte de weg op.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vijftig kilometer voor ik met de HDi bij EPS nabij Groningen arriveerde - om een RVS demper in plaats van de kat te laten lassen - donderde de hele pijp er onder uit. Juist ja, aan de voorkant gescheurd. En guess what? De hele lengte van de pijp bleef netjes boven het asfalt hangen, ondanks het feit dat het hele zwikje dus aan de einddemper hing te bungelen.
Toen dat allemaal gefixt was en ik in de TT-van-Assen-file naar huis reed ging mijn bak definitief gaar, maar da’s een compleet andere geschiedenis..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gezien de twijfelachtige staat van de rubber blokken waar de einddemper in hing weet ik niet of het bij mij ook zo goed was gegaan als bij jou Daan.
We zullen het gelukkig nooit weten. De uitlaat zou nu toch genoeg moeten zijn om de ongeveer anderhalf jaar nog uit te houden.
In de showroom trouwens nog even staan kwijlen bij een aantal exemplaren uit het huidige Citroën assortiment. De DS5 is voorlopig nog boven budget, maar Mon Dieu!, dat is me een mooie koets! De huidige C4 is trouwens ook erg OK, terwijl de voorgaande versie me niet kon bekoren.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Nou, we zitten in Frankrijk. Het weer werkt mee, en de Dame voelt blijkbaar dat ze ‘thuis’ is.
Het is wel een beetje wennen met de nieuwe uitlaat: Die klinkt toch ietsje anders. Dit komt door de nieuwigheid, maar waarschijnlijk ook omdat het geen officiële Citroën onderdelen zijn. Het klinkt laag in de toeren wat brommeriger, ietsje minder goed gedempt. Ietsje luider, maar ook ietsje voller, en daardoor mooier. Mij hoor je hierover niet klagen.
LPG hebben ze in la République française ook, al is het wel even een beetje hannesen met een adapterring die je op je aansluiting moet schroeven(draaien) en een aansluiting die anders werkt dan in Nederland. “GPL” is trouwens ook duurder dan in NL.
Ach, we vermaken ons wel!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ahem.
Dan rij je bijna 600 km naar een camping ergens in de Vogezen. Geen centje pijn. Dan rij je lokaal ook nog ongeveer 500 km, dan rij je (afgelopen woensdag) bij terugreis 500 km (tussenstop bij de ouders) en donderdag nog eens 100 km.
En dan blijkt vrijdagmiddag de accu leeg te zijn.
QUOI???!!!
Dus: ABS storing, de autoradio wil niet aan, een aantal wijzers trillen in de nulstand, een keer startonderbreking storing, startmotor niet wil (wel de klik van het relais). Verscheidene pogingen later heb ik nog steeds geen gestartte motor. Vervolgens zet ik de koplampen aan (dus nee, die hadden niet ‘s nachts aangestaan!) en kan ik recht in het licht kijken zonder ogen tot spleetjes te moeten knijpen. Duidelijk een lage spanning dus.
Multimeter erbij: 10,3V.
Gehannes met startkabels leidt niet tot resultaat. Aanduwen wel. Bij lopende motor staat er netjes 14,3V op de accu, dus de dynamo is OK. Na meer dan een uur de auto stationair te laten lopen zet ik de motor af. Kijken of ze wil starten. Eén klik van het starter relais is alles wat er te horen is. Dus de accu is dood. Die wil niet meer opgeladen worden.
Vanochtend dus maar naar de Kwikfit voor het inleveren van het dooie exemplaar en het aanschaffen van een vervangend exemplaar. De nieuwe doos lood in de accubox gehangen, aangesloten, en alles werkt weer naar behoren.
Note to self: Komende week het ANWB lidmaatschap opwaarderen met Woonplaatsservice.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach ja beter zo dan dat je die elende moet hebben als je nog op vakantie ben