Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Nog een ingeving : staan de batterijklemmen goed vast :
als het loden zijn durven die al wel eens doormidden breken ,
en heb je ook alle mogelijke rare dingen behalve starten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
goeie tip heb dat wel eens met mijn gs-club1220 gehad

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
break23m schreef:‘t Probleem is dat het ding op de grond ligt in een garage zo smal en zo dicht tegen de muur dat opkrikken geen optie is ... Dan kun je dus ook niet bij het hitteschild. En ik heb geen garagekrik die ik er van voren onder kan schuiven.
Kun je hem niet gewoon uit de garage trekken (sleepoog onder bumper)? Daarna wellicht aanslepen in z’n 2.
Of is de drempel van de garagedeur te hoog?
Toch wel raar dat een gereviseerde startmotor naar 3 jaar alweer deaud is. Of er moet iets mis gegaan zijn toen je hem er onlangs op advies van de TC afhaalde om de bendix schoon te maken.
Al eens geprobeerd te starten met startkabels of een goede booster? Hoeveel volt heeft je accu?
(ja, ik zag dat in de topictitel “accu vol” staat, maar toch…)
Edit: en inderdaad: het startrelais is die verdikking op de startmotor zelf. Er is verder geen ander relais. Meestal is de voorbode van en kapot startrelais dat de bendix niet meer wil uitslaan als de motor (dus de startmotor) warm is.
Maar dit is zo plotseling voorgevallen, lijkt me eerder een geval van sluiting in de startmotor o.i.d.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De garage uit is ook al lastig: de drempel is niet te hoog, maar de boel loopt daar wat op - ook als is het grind, dat nog wat meegeeft. En ik heb maar een paar cm speling t.o.v. de spiegels bij de deurpost. Toch gedoe.
Tja, de accu is vol (d’r had een druppellader op gestaan), de spanning weet ik niet, maar het ding slaat altijd vlot aan.
Ik heb ook nog even zitten piekeren of ik wellicht iets niet helemaal goed heb gedaan toen ik de boel er af haalde en terugplaatste. Ik kan niks bedenken. En daarna heeft het nog wel prima gefunctioneerd ... Nou ja, de startmotor moet er onderuit en ik heb nog maar een kleine week voordat de APK verloopt. Startmotor laten opsturen, zelf sleutelen, hopen dat ‘t goed gaat en er niet iets anders aan de hand is ... kost met een beetje pech net te veel tijd.
Dank voor het meedenken. Toch een paar tiks gehad om weer even de handen uit het haar te halen. Maar soms is iets blijkbaar toch stuk. Mijn vertrouwen in het Mitsubishi logo daalt net zo hard als het vertrouwen in mijn sleutelkwaliteiten.
Hup - de zelfsleutelaar in mij moet maar even opgeven. Morgen wordt ‘t ding opgehaald. (Ik krijg per telefoon al om 8 uur het aanbod om dat vandaag - moet mijn vriendin een C35 verzetten, 5 fietsen en een grasmaaier uit de garage trekken en toekijken hoe een CX door het grind wordt getrokken - geen goed idee. Morgen kan ik er zelf bij zijn.) En wordt het lijstje met acties voor de garage dus uitgebreid met het vervangen van de startmotor.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
break23m schreef:Mijn vertrouwen in
het Mitsubishi logohet revisiebedrijf daalt net zo hard als het vertrouwen in mijn sleutelkwaliteiten.
Zijn echt goede startmotoren hoor. Je kunt ze ook ‘nieuw gereviseerd’ kopen via Valeo, maar ja… € € €
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm - even zoeken op internet, maar in de catalogus van Valeo zie ik’m niet meteen staan. CX basis heeft ze ook - die prijzen vallen mij dan weer mee. Is de Valeo-variant duurder? Ik baal er eigenlijk nog het meeste van dat ik nu geen tijd hem ‘m zelf te verwisselen. Als je eenmaal doorhebt hoe ‘t daaronder allemaal zit, is ‘t prima te doen.

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
of
Onmisbaar voor die buikschuivers / laagvliegers van ons ?

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Ik zou de “truuk” met de boormachine toch een keer proberen !!
Ik heb het ooit een keer gedaan met een haakse slijper van 2000W en daar een riem over , gewoon achter de moeren om de schijf te blokkeren .
walter
Dit zijn de meeste oorzaken waarom een startmotor niet doet:
# Slechte accu
# Kontaktslot niet goed
# relais startmotor niet goed
# draad naar startmotor relais is erafgeschoten of is op een of andere manier onderbroken
# massa kontakt naar het blok is heeft slecht kontakt, dat is een dikke grijze metalen kabel bovenop de versnellingsbak
# koolstof gruis in de koolborstels en tussen de lamellen(heb ook eens meegemaakt dat er vet bij de koolborstels zat zodat die niet meer door het veertje tegen de lamellen werd gedrukt).
# lagertjes van de startmotor zijn kapot.
Ik begrijp als jij 12v op het relais zet dat ie dan wel 1 rondje heeft gemaakt, dus begin ik te denken dat je lagers van je startmotor kapot zijn. Die lagertjes kunnnen vaak dan maar een klein stukje bewegen totdat een kogeltje de boel tegenhoudt.
Verder een gereviseerde startmotor van 3 jaar oud zegt mij niet zoveel, gereviseerd is vaak nogal een breed begrip.
Als je een kleine garage krik hebt kun je die net kwijt onder je sleepoog. Die til ik dan een klein eindje omhoog, zodat ik een blokje onder het subframe kwijtkan, daarna de krik een stuk opschuiven en dan lukt het na een tijdje wel om de auto omhoog te krijgen, doe dit wel aan beide kanten, liever een blokje teveel dan te weinig.
De startmotor van een cx is niet echt moeilijk om uitelkaar te halen, let wel op met het inelkaar zetten dat je de koolborstels niet beschadigd.
Wat voor geluid hoor je als je probeert te starten. En deed de startmotor al eerder moeilijk.
Goede raad is voorraad

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Twee opmerkingetjes :
het gaat hier om een reductiestarter , daar zitten wel wat meer onderdeeltjes in .
Bij een gewone starter zit de anker gelagerd in bronzen busjes , geen kogellagers .
Walter
Bij mijn 25GTI startmotor zitten er gewoon 2 kogelagertjes in, misschien is ie van een gti turbo 2 anders omdat er een reductie bakje inzit, maar die heb ik nog niet open gezien dan.
Goede raad is voorraad

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Morgenochtend ga ik de v-snaren loshalen en met de boormachine aan de gang om het ding op hoogte te krijgen. Haakse slijper heb ik ook, maar da’s nogal een lomp ding. Zal wel sneller gaan, maar ik neem het risico maar niet. En als ik op tijd nog een stevige bezemsteel kan vinden, schuif ik die bij de ‘lepels’ zodat de auto ook op hoogte blijft. Moet voor 10 uur klaar zijn, want dan staat de transporteur voor de deur. En dan, hup, op transport naar Leerdam.
@Redbird: Onder de GTI T2 ligt als het goed is ook de Mitsubishi startmotor. Zou dezelfde moeten zijn. Maar ik ga ‘m dus niet uit elkaar halen. Contactslot lijkt niet het probleem te zijn. Het startrelais mogelijk wel, of de bendix. En de bekabeling kan natuurlijk ook rot zijn. Geen tijd om dat allemaal zelf te doen - de APK dringt. Tja.
@JaapJ: die caravan-lifter is wel een komisch ding. En voor ons soort auto’s inderdaad wel een oplossing. Maar ik kan in de garage altijd maar bij één zijde van de auto… Dat andere ding moet ik nog eens goed bekijken voordat ik snap wat het is. Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoeveel moeite en tijd de boormachinetruc kost. Misschien bevalt het me wel als nood-oplossing.

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dat andere ding zet je ook om je wiel heen, en omhoog draaien maar. Ik denk dat deze als hulpstuk om de auto wat hoger te krijgen voor een echte krik wel zouden werken…

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ken je dat verhaal van dat mannetje met een trucje met een boormachine? Dat trucje werkt niet.
Bij de DS wordt de pomp aangedreven door een snaar. Bij de CX lopen ook heel wat snaren (die liggen bij mij nu deels los) maar de pomp wordt natuurlijk rechtstreeks aangedreven door de motor
Ik snap ‘t nu ook: een CX op z’n buik krijg je alleen omhoog door krikken. En daarvoor heb je hulpmiddeltjes hodig, want met de krik gaat dat dus niet. Ik wordt almaar slimmer (niet heus).
Goed, m’n handen zijn weer aardig ontveld, dus het was een fijn half uurtje.
Enne - hoe krijg je in hemelsnaam de snaren op die grote poelie bij de hydraulische pomp? Er ligt er nu eentje scheef, en wat ik ook doe, ik krijg ‘m er niet meer tussenuit. Hele lange dunne vingers? Doorknippen en opnieuw beginnen? Gewoon niet zelf proberen?
heb je al geprobeert met je trekhaak omhoog te krikken en dan als ze hoog genoeg staat bolkjes hout onder je voorste kriksteun en zo telkens opbouwen /omhooggaan dat heb ik ook eens gedaan werkt prima(moet je wel een garagekrik hebben en een trekhaak natuurlijk
zoals je de poely/v-snaar hebt losgemaakt zal het ook weer terug moeten.
vrgr,joost