Hallo,
Heb onlangs een Xsara Break 2.0 Hdi uit 2001 aangeschaft. Uit de summiere onderhoudshistorie blijkt (na navraag bij de garage) dat de distributieriem in september 2006 bij 176K is vervangen.
Bijna zes jaar later en op 224K de auto aangeschaft. Onderhoudsboekje zegt: D-riem vervangen na 160K of na 10 jaar. Garagist zegt: na 5 jaar. De auto heeft geen autopas, dus weet niet zeker of de 224K klopt.
Kan ik hier nog probleemlos een ton mee rijden of beter voor de zekerheid D-riem vervangen?
Grtz
Johan
Bij twijfel is het beter te vervangen volgens mij. Geknapte distri kost een hoop meer. Over km’s en jaartallen kan ik weinig zeggen, heb ooit begrepen dat dat ook afhankelijk is van de gebruikte riem (merk).
Als je de oude apk formulieren toevallig wel hebt kan je ook kijken of de km stand redelijkerwijs klopt. km stand wordt op het formulier vermeld.
Groet Michel
Inderdaad, bij twijvel altijd vervangen.
Als de D-riem een HDI breekt, dan kan het een prijzig geintje worden.
Meestal breeken er tuimelaars of een nokkenas, als er kleppen krom zijn, dan moet de kop er af, bij een Xsara kun je dan de motor uitbouwen, de kop is niet te lichten met ingebouwde motor.