Totaal aantal Berichten: 273
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Beste…
Jouw startprobleem klinkt mij bekend in de oren…
Savonds neergezet, s’morgens alleen een zacht klikje en verder niets…
Nu zit er bij mij een voorschakelrelais tussen de schakeldraad en de starter.
Ik heb eerst dat zwarte stekkerblokje eens uit elkaar getrokken en er zuurvrij vet in gespoten, Het relais met bijpassend voetje ook corrosievrij gemaakt en in gevet. En Griezel loopt zoals het hoort.
Je zou je hitteschildje erag kunnen halen en hem met een koperdraad tussen de + en de startdraad proberen te starten… dan weet je in elk geval dat het een startmotor probleempje is of een slecht contact.
Ik hoop dat je er wat verder mee kunt!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ha naamgenoot, [edit - uit het voor-vorige berichtje natuurlijk]
Geen trekhaak. Die hebben we onder de C3 en de C35. En eigenlijk vind ik ‘t onder een Prestige ook niet passen. Maar ja, daarmee zet ik mezelf in dit soort situaties wel lekker klem. Ik hoop dat dit eenmalig was, hoef ik ook geen speciale hulpmiddelen aan te schaffen
Geen tijd meer gehad om de snaren terug te leggen, zojuist de auto uitgezwaaid. De garage mag ze doorknippen en er twee nieuwe opleggen. Kan nooit kwaad.
Groet, Joost

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
alsjemenou76 schreef:Savonds neergezet, s’morgens alleen een zacht klikje en verder niets…
Dat was juist mijn grootste probleem: geen klikje. Maar uiteraard ben ik wel alle stekkertjes los gaan halen en ze ook netjes schoongemaakt.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zojuist gebeld. De startmotor gaf geen inderdaad helemaal geen sjoege meer, dus een ‘nieuwe’ revisiemotor er onder. En de bekabeling was ook niet lekker meer, is nu ook meteen vervangen. Net als de snaren, als de boel dan los ligt maar meteen doorpakken. Alles opgelost? Mwah - op de brug in de garage springt een hogedrukleiding.
Heb ik geluk dat ‘t daar gebeurt en niet onderweg of op mijn inrit. De Prestige blijft dus nog even in ‘t ziekenhuis.
Enne - de boormachinetruc van de DS kan bij de CX wel degelijk ook - behalve bij CXen met fabrieksairco. Wat ik zojuist leer: de meeste CXen hebben een snaargedreven hydrauliquepomp. Alleen de auto’s met fabrieksairco hebben een hydrauliquepomp die via een as wordt aangedreven. Verklaart meteen ook waarom in die variant de snaren zo goed als onbereikbaar zijn: ‘t was oorspronkelijk anders bedacht ...

- BX 1.4
Een tipje als diehart automan zijnde…
Er zijn al heel betaalbare “car-cousions” ook wel airjacks genoemd
en ik meen dat zelfs een Halfords die een tijdje in het assotiment heeft(gehad)...
Nu zijn hier wel 2 types in… 1 op uitlaatgas en 1 op perslucht.
Hiermee kun je op elk terrein in welke omstandigheid dan ook je auto op hoogte krijgen om er eerste hulp aan te verlenen.
Dit is een soort van rubber kruik met een koppeling eraan die je zo ergens onder je auto schuift (pas op je mogelijk gloeiende uitlaat)
Een flinke zucht wind erin en je auto stijgt op (een stukje)
B.t.w. loopt de startproblemen hebbende citroen inmiddels al weer?...
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zo’n luchtkussen is voor onze auto’s inderdaad handig. Maar ik heb zelden perslucht bij me. En thuis heb ik het ook niet. En juist als de auto niet omhoog wil komen zit ik meestal ook zonder voldoende uitlaatgas. Alhoewel je dat natuurlijk ook van een andere auto kunt aftappen. Is wel iets om over na te denken. Eens opletten of ik er nog eens een keertje ergens tegen zo’n ‘kruikje’ aan loop.
De auto start weer geweldig, maar het is de garage niet gelukt de hogedrukleiding en de APK voor het weekend af te ronden. Ik heb ook nog een busje, dus zonodig ben ik wel mobiel. Ik verwacht in de loop van komende week weer te zweven.

- BX 1.4
Een electrisch bandenpompje is ook perslucht hoor.
Een waar hulpje in de auto. Zo wissel ik ook nooit een wiel als het “gewoon” lek is… maar druk ik er ter plaatse een prop in.
Maar dit zal natuurlijk ook wel komen omdat ik dagelijks in een auto werkplaats bezig ben. En werkelijk alles zelf doe.
Nu is onze fransoos iets heel bijzonders voor ons omdat wij hier alleen Oostblok voertuigen bezitten. Die 2-takters laten je om heel eenvoudige dingen nog wel eens staan. Zo leer je je eigen A.N.W.B. man te worden!
Veel succes bij je keuring. Dat ze maar weer wat km-ers maken mag!
Facebook

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gompy: onderste fuseekogel moet worden vervangen voor de APK (nooit iets van gemerkt, maar ‘t zal wel). Remschijven achter zo geroest dat ze voor de APK vervangen moeten worden (ik rem blijkbaar te rustig - schijven achter komen natuurlijk nauwelijks in). Dan ook maar meteen remblokken natuurlijk. Gaatjes voor in het ‘chassis’ - dat zat er aan te komen. En nog wat in de voetenruimte rechts wat te lassen (dat verwachtte ik dan weer niet). Dat wordt een dure APK deze keer.
De startmotor is al gerepareerd, de snaren zijn vervangen (werd ook tijd bij nader inzien) en er zijn twee hogedrukleidingen vervangen. ‘Keienvanger’ achter de voorbumper is ook vervangen en wat roest daarnaast weggewerkt. Dus de teller liep al.
Als ik er op leeg loop, gaat ie er uit. Dat zei ik bij de aanschaf ... Ze hopen de auto ‘nog deze week’ gereed te hebben. Ben benieuwd waar dit eindigt.
Nou ja, drie jaar rondgezweefd zonder werkelijke problemen en garagerekeningen waarvan ik bij de DS alleen kon dromen. Als ‘t bij eens in de drie jaar blijft ...
tjaaa tis altijd wat met een cx!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
break23m schreef:Nou ja, drie jaar rondgezweefd zonder werkelijke problemen en garagerekeningen waarvan ik bij de DS alleen kon dromen. Als ‘t bij eens in de drie jaar blijft ...
Klinkt allemaal als totaal normale slijtagedingen die gewoon toch ooit hadden gemoeten, dus wat dat betreft no biggie….
Mijn vuistregel is altijd ca. € 1000 euro per jaar, en daar nog wat bovenop voor gecompliceerdere types zoals 25IE Turbo’s dus valt best mee dan….
Die startmotor is gewoon pech gehad. Had ook nog jaren goed kunnen gaan, maar blijkbaar was ‘ie nu echt op.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Helemaal waar. Maar ‘t verbaast me toch telkens toch weer wat er ongemerkt mis kan zijn aan een auto die ‘t perfect lijkt te doen (op ‘t starten na dan ). Over een paar dagen zweef ik weer over ‘s heren wegen.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
gefeliciteerd !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou - da’s wat vroeg. Eerst nog een paar nachtjes slapen hoor.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat er bij het beurtje met APK wat dingetjes voorbij komen, ach. En dat er nog een weekendje overheen ging - geen punt. Maar vandaag had ik de keus om met de C35 door het land te gaan om wat spullen op te halen, of met de trein de auto te halen en dan verder te rijden. Scheelt tijd, ligt op de route en ik ben maar één keer onderweg.
Mooi plan, tot dat in de trein de telefoon gaat. ‘t Zit weer tegen. Net als de auto gestart wordt voor een proefritje, breekt er een klein randje in het uitlaatsysteem af. Met als gevolg dat de sinds kort zo mooi hangende uitlaat er even af moet. En na vervanging van pijpje natuurlijk achter te ver uitsteekt. En dat ‘t vandaag niet meer gaat lukken.
Wat is dat toch? Alsof de auto liever bij de garage is dan bij mij. Telkens een nieuw kwaaltje om het logeerpartijtje te rekken! Terwijl het plekje thuis in de garage toch echt netjes is vrijgehouden voor een warm welkom. Stoute CX!
Tja. Ik was toch al onderweg, dus toch maar langs gegaan. En de onderkant van de auto eens goed bekeken. Een plek aan de dorpel die aardig opzwelt. Binnenkort maar eens aan laten pakken. Merkwaardig: aan de andere kant, onder de plastic kap is (nog) niets te zien. De bodem-schutz laat los op een naad en daar lijkt de roest z’n weg wel onder te vinden. Dat wordt dus krabben. En allerlei plekken aan de onderkant die kaal en verdacht bruin zijn. Hm. Meteen het aanbod gekregen dat ik wel een keer een zaterdag een brug mag gebruiken om eens wat schoon te slijpen en te behandelen. Da’s een mooi aanbod.
Maar hoe krijg ik nou de spullen op tijd op gehaald en thuis? Met een leen-familiale natuurlijk ‘t Paste er allemaal in. En nog had ik binnenin een beetje pleinvrees. En als dank mag de Familiale nu even op de plek van de Prestige slapen.
Leuk verhaal!
Tja Gti turbo en prestige turbo errug gaaf. Ook veel plezier mee gehad, maar viel toch vaak stil.
Gti handbak meerdere van gehad bleven langer rijden.
Hoeveel heeft ie dan gereden?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980