Vreemde geur bij aanzetten verwarming ZX Aura ‘96
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 22 augustus 2012 12:28 AM

Hallo,

Al sinds aankoop heb ik een vervelende issue met mijn ZX. Iedere keer als ik de verwarming warmer zet, krijg ik een hele ranzige muffe lucht in het interieur (komt door de ventilatieroosters). Volgens sommigen had het wat weg van bouillon, ik vind het een beetje een dennenaalden geur.

Niet zo heel erg, hij staat toch op koud met dit weer, airco’tje aan Smile Maar dat gaat in de winter uiteraard anders worden, dan wil ik wel warm zitten zonder een wasknijper op m’n neus.

Als hij gewoon op koud staat is er niks aan de hand, zodra ik ‘m een kwartslag (ook bij minder) warmer zet dan gaat hij stinken, dit houd 5 a 10 minuten aan en daarna lijkt de geur verdwenen (of raak er aan gewend).

Nu heb ik de bak onder de voorruit al eens ontdaan van blad resten en troep, maar dat helpt niks (er is ook wat onder het rooster gekomen, dus dat wil ik morgen eens losschroeven en grondig schoonmaken).

Mocht dat niet helpen, dan is mijn volgende stap het interieurfilter, nu de vraag, waar zit dat ding, en is dat schoon te maken of moet die gewoon vervangen worden?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2012 12:44 AM
  [ # 1 ]

Zeker dat het geen koelvloeistoflucht is?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 augustus 2012 12:59 AM
  [ # 2 ]

De lucht die je omschrijft (soort Maggie lucht), zou inderdaad koelvloeistof kunnen zijn, denk aan de kachelradiateur, dat is een bekend kwaaltje.

Voor zover ik het weet, heeft een ZX geen interrieur filter.

PS: De ZX Aura, is een bijzondere uitvoering, de meest luxe en jij heb er zelfs airco in Smile
Wees er zuinig op Smile

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 augustus 2012 03:03 AM
  [ # 3 ]

Das zo’n heel typisch luchtje idd. Is geen kvs. Als dat het was zou je er zo achter zijn aangezien je ramen dan vlot dicht zitten.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 22 augustus 2012 12:02 PM
  [ # 4 ]

Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, tis een heel droog luchtje. Heel vreemd, maar dat is dus de kachelradiateur? En wat Google werk wijst uit dat het hele dash er dan uit moet…. Sad

Hoe zou koelvloeistof moeten ruiken? Ik heb de dop bij de radiateur wel eens los gehad, maar de koelvloeistof lijkt geurloos?

Airco in een ZX schijnt niet zo veel voor te komen is me ondertussen wel bekend, helaas is het exterieur flink mishandeld in de 261.000 km. Veel krassen, deukjen vlekken die niet weg te poetsen zijn. Het interieur ziet er nog redelijk uit, de pedalen zijn versleten, volgens mij horen er vloermatten in te liggen maar die heb ik niet. En de plastic kap die om de handrem zit mist 2 schroeven. Maar verder, wat een heerlijk karretje.

Is een Aura E2 op kenteken (weet niet of dat nog veel uitmaakt qua uitvoering van de auto). Met een absoluut niet trage 1.8 8v motor, behalve met meerdere mensen en de airco aan over de snelweg heb je toch wat meer ruimte nodig om op snelheid te komen.

Dit is mijn eerste auto Smile Heb ‘m nu anderhalf maand ofzo. Ik heb me zelf voorgehouden NOOIT Citroen te kopen, m’n ouders hebben een Xsara Picasso van 2003 met de beruchte oliezuiper (1.8 16v 115pk) en ik vind het verschrikkelijk rijden. Het moest percee een VAG auto worden (geen Golf, vanwege het “Golf-imago”), en nu koop ik toch een Citroen, omdat ie geen drol kostte, en nu vind ik het geweldig….

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 22 augustus 2012 01:54 PM
  [ # 5 ]

Ik mag mijn vorige bericht ineens niet meer aanpassen….

Uhm, als het inderdaad de kachelradiator is, wat is er dan precies mee aan de hand? En kan het kwaad als ik er langer mee door blijf rijden?

De garage/Citroen dealer zal er wel de hoofdprijs voor vragen, gezien de dagwaarde is me het dat ook niet waard

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 22 augustus 2012 02:23 PM
  [ # 6 ]

Dan zit er een lek in de kachelradiator. Maar ik zou eerst maar alle andere zaken uitsluiten.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 22 augustus 2012 04:50 PM
  [ # 7 ]

En wat zou dan een andere oorzaak kunnen zijn? Rotzooi in die bak onder de voorruit? Dan zou ik het toch ook moeten ruiken als hij gewoon op koud staat?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 22 augustus 2012 06:17 PM
  [ # 8 ]

De kans dat het de radiator is is natuurlijk wel groot, maar een dashboard weghalen doe je niet in 5 min. dus vandaar. Misschien is het luchtkanaal op één of andere manier vervuild etc.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook