hallo allemaal,
sinds een maand ben ik in het bezit van een
berlingo 2.0 hdi van 2003
nu heb ik een verbruik van 1:12 / 1:13 gemiddeld
ik heb een tank heel rustig gereden schakelen bij 2500 toeren 1:12
een tank normaal gereden 1:13
een tank stevig doorgereden ook 1:13 (160 op de snelweg)
nu las ik dat die erg dorstig was in de lage toeren,
maar ik vind hem zowiezo veel drinken,
nu lees ik allerlei verhalen over de egr wel en niet afdoppen.
ja ik ben de zoveelste die dit vraagt, maar kan eigenlijk nergens een bindend antwoord vinden voor mijn model.
sommige zeggen een 1.6 niet en een 2.0 wel, dus ik wil wel wat meer hierover weten
voordat ik het probeer.
heeft dit iemand met succes geprobeerd?
wat zijn de voor en nadelen?
of moet ik de egr eens schoonmaken?
heb trouwens een siemens systeem.
of heeft iemand een ander idee waar het aan zou kunnen liggen?
lijkt mij niet normaal dit verbruik.
hoop dat iemand mij hiermee kan helpen
alvast bedankt
mvg rene


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mijn ervaring met de Berlingo 2.0HDi is dat hem flink laten werken een gunstiger gebruik oplevert. Echt zuinig wordt ie echter nooit, omdat boven de honderd de stroomlijn van zo’n busje gewoon ontzettend slecht is.
Oke ik rij ook bijna nooit harder dan 100 ,
Voornamelijk 1 lange 80 weg, wat is jouw verbuik dan ongeveer?











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik reed met een Peugeot Expert al 1 op 15 met een 2L hdi. Een Berlingo moet dus zuiniger kunnen. Ik reed gewoon lekkker met het verkeer mee, zeker niet langzaam.
Hoe is het onderhoud? Km stand? Miss verstuivers niet helemaal lekker? En wat neem je mee? Als er altijd 600kg in ligt scheelt dat dat natuurlijk ook.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De 2,8 HDi Jumper van mijn ouders jumper haalt al 1 op 11/12 en heeft meer gewicht dan een berlingo. Deze zouden dan denk ik toch wel 1 op 16 moeten kunnen halen.
Mijn ongeblazen 1.9 diesel berlingo, eveneens uit 2003, rijdt met gemak 1 op 16. In de bergen zelfs 1 op 18 kunnen halen.De dealer gaf aan dat een Hdi blok zuiniger was maar onderhoudsgevoeliger vandaar dat er destijds gekozen is voor de 1.9. Binnenkort in de verkoop overigens maar dat is off topic
Citroen rolls better then a Rolls!!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nou, ik heb beide gehad en de HDi was wel iets zuiniger, maar beter dan 1 op 15 haalde ik er nooit uit hoor. Heb de auto nieuw gekocht en er 215000 km mee gereden. Ik ben verre van een hardrijder, ter vergelijking, met mijn C5 100KW HDi haal ik probleemloos 1 op 18.
Ik heb de bak nog helemaal leeg, heeft 140000 gelopen en net een beurt gehad.
Hoe merk ik dat er iets met de verstuivers is?
Of moet ik gewoon zo n potje forte erin gooien?











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Met 140d zou de boel niet versleten mogen zijn. Reinigings sapje kan nooit kwaad. Rookt de auto ook bij vollast? En kleppen stellen, moest dat bij dit model ook nog?
Leeg is de auto wel wat hoger, kost ook brandstof…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 26-07-2012
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gaat het om een bestel of een MPV? Wellicht dat dat ook nog uitmaakt in gewicht?
Ik dacht ook dat je met een HDi wel 1:18 zou moeten kunnen halen gemiddeld. Met de 1.9D van mijn vader reed ik altijd 1:13 gemiddeld dat viel me vies tegen (continu op vol vermogen belasten vanwege de onderbemeten prestaties)
Hij heeft nu een 1.6 16V benzine, die zou volgens het boekje 1:13,5 gemiddeld moeten lopen. Maar dat wordt nog getest.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vergeet die 1 op 18 maar heel snel. De overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak zijn daarvoor veel te kort. Dat samen met het gebrek aan stroomlijn zijn fnuikend voor een echt gunstig verbruik.



Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Op 20 februari 2011 is dit topic ook gestart / behandeld onder: Verbruik Berlingo 2.0 HDi.
Misschien kun je dit opzoeken.
Het verbruik van mijn 2.0 HDi van 2002 (275.000 km) zit tussen de 1: 16 en 1: 18.
Eronder en erboven slechts bij uitzondering.
Ja die had ik gezien. Maar wou ook wat meer weten of dit misschien met de egr te maken had.
En wat de voor en nadelen hiervan zijn bij een 2.0 hdi,
Ben er inmiddels achter dat mijn diesel slang een beetje lekte, dat zal het wel verklaren.
Ben benieuwd ofbik nu wel de 1:15 haal, maar 1:18 zou helemaal mooi zijn.
In ieder geval bedankt voor de info



Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Mijn Berlingo is altijd in dealer-onderhoud geweest.
Voor zover ik weet is de EGR niet dichtgezet, was ook geen reden voor.
Ik weet niet of ik een Bosch-systeem heb, maar verwacht het wel ivm de diverse berichten.
Waar kan ik dit vinden?
Kruissnelheid 160 km/u vind ik zelf veel te hoog.
Ik heb zelf besloten om 140 km/u (= 3000 toeren/min) als maximaal toelaatbare kruissnelheid aan te houden zonder de motor over te belasten.
Bij langdurig 80 km/u verwacht ik 1:19 à 20 te verbruiken.
De motor vind ik zeer goed, sterk en betrouwbaar, ook al heb ik nu wat computerprobleempjes..
Let op het starten bij vorst, zie de topic’s !
Veel plezier met de auto: een uiterste bruikbaar mobiel.
Rijd met mijn berlingo 2.0 hdi goed een 14 km met een litertje diesel ; rijdt atijd lekker door .Laatst shell v-power diesel getankt ; sneller/ soepeler en ...iets zuiniger.
Ciao Eric
Ik haal gemiddeld met mijn 2.0 HDi van 2004 met 175K gemiddeld 1:13.
Ik merk weinig verschil met zuinig rijden (100 gem), of stevig door rijden (130).
Alleen het verbruik met een caravan erachter is heftig; 1 : 9,5 in Nederland.
En toen we naar de ICCCR geweest zijn was het zelfs nog schadelijker; 100Km/h en heuvelachtig Engeland.. 1:8
ben inmiddels al weer een paar duizend kilometer verder,
heb een verbruik rond de 1:15.
nu heb ik een antal dagen geleden maar een halve tank getankt.
25 liter, daarna gaf de tankmeter bijna 3/4 vol aan.
nu al bijna 400 km gereden en de tankmeter staat nog op 1/3.
als dit zo blijft haal ik een verbruik van 1:18
kan nergens een lek of iets dergelijks vinden.
vind het maar vreemd, zal nog een keer maar een halve tank tanken en
daarna weer eens een volle, dan zal ik jullie weer eens iets laten weten.
gr rene