Hallo, ik heb sinds deze week een probleem met de koeling van m’n Saxo 1.4 uit 1997. Na +/- 5 minuten loopt het koelsysteem warm en begint het lampje op het dashboard rood te branden. Het koelvloeistofniveau loopt op totdat het uit het expansievat spuit(het koelsysteem bouwt dus druk op). De vloeistof was gisteren nog roze maar vanmorgen toen ik de radiateur aftapte was het koelwater roestbruin van kleur, er zat geen olie bij de de koppakking is nog goed lijkt mij. De thermostaat heb ik uitgebouwd(zat ook onder een roestkleurige aanslag)en gekookt om hem te checken op werking en die doet het nog. Opent keurig bij 89 graden. alle slangen zijn nog goed flexibel en niet uitgehard. Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? De waterpomp of de radiateur verstopt misschien? Is het vervangen van de waterpomp makkelijk zelf te doen of kan dit alleen in de garage gedaan worden? Heeft iemand tips of suggesties?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goed ontluchten en niet laten draaien zonder dop er op. Eerst eens kijken wat er dan gebeurt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt voor de snelle reactie. Is het verstandig om eerst de radiateur te spoelen? Of het hele koelsysteem?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het plotseling ontstaan is zou ik eerst eens kijken wat er gebeurt met mijn tip. Ik had een keer een kleine lekkage na een nieuwe koppakking langs een tapeind. Zodra er een liter uit is circuleert de boel niet goed meer. Je weet waar de nippels zitten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja links boven op de slang van de kachelradiateur, op het thermostaathuis (de imbus) en op de radiateur.
De motorolie is kraakhelder. Als de koppakking lek zou zijn is de olie toch niet meer helder? In de koelvloeistof kan ik geen resten van olie zien dat zou dan toch op de afgetapte koelvloeistof moeten drijven? Er komt ook geen witte rook uit de uitlaat.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan lijkt het me geen koppakking. Ik denk dat je het beste kunt vullen, ontluchten en een keer warm rijden zodat een eventueel teveel er uit gaat. Daarna het niveau in de gaten houden. En zoek eens naar leksporen op het blok en de slangen. Als er kvs inzit is dat makkelijk te zien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ga ik maandag proberen. Als dan maandag alles weer gevuld is hoe is dan eigenlijk te controleren of de waterpomp nog functioneert? Lijkt me sterk dat van de een op de andere dag alle vinnen weg zijn. Er blijft toch altijd wel wat stroming. Als ik er maandag niet uitkom dan meld ik me weer.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe je dat kunt controleren zou ik niet weten. Maar als dat zo is gaat de zaak ook als het goed gevuld en ontlucht is, erg snel koken!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Alles gevuld & ontlucht. Kachelradiator wordt gewoon warm, fan van de radiateur springt gewoon aan. Maar ‘t blijft nog een klein beetje borrelen in de kachelradiator. Kleine stukjes gereden en meerdere malen de drie punten ontlucht tot er KV uit kwam. De temperatuurmeter is niet meer aangesprongen en de olie blijft helder en geen witte rook uit de uitlaat. Geen visuele lekkage van KV te zien. Ik laat de auto een nachtje staan en kijk morgen hoe het niveau van de KV staat.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog naar lekkagesporen gezocht?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vandaag een kilometer of 20 gereden. Borrelende geluid / lucht in de kachelradiateur blijft. Meerdere malen gestopt om de drie ontluchtingspunten na te lopen om te ontluchten. Er kwam echter geen lucht uit, direct KV. Temperatuurlampje is niet meer aangesprongen. Geen visuele KV lekkage zichtbaar. De matjes binnen in de auto blijven ook droog dus het is niet de kachelradiateur. Er is geen KV meer uit het expansievat gespoten. Morgenvroeg, koud, de KV stand in het vat nogmaals bekijken. Even afwachten dus nog.
Nu een week goed kunnen rijden tot gisteren. Enkele minuten nadat ik de auto, na een rit van 35 kilometer, had weggezet begon de auto KV te spuien. Het ontluchtingsdopje op de worst naar de kachelradiateur was gescheurd. Bij de automaterialenhandel hebben ze dat dopje niet. Het is de zelfde maat als een autoventieldopje. Zijn deze uitsluitend bij de Citroen dealer verkrijgbaar?