Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo te zien wel.
Die stekker moet je nog wel bewerken.
Kijk hier http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1588681
ABS ontluchten? Nog nooit gedaan.
95% van de ABS storingen zitten in de stekkers, een heel enkele keer is een sensor kapot.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mijn probleem zit niet bij de XM maar bij de Xantia, zal even een ander topic maken.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik zit er sterk over te denken nog een xm aan te schaffen..een 2.1 td VSX automaat met 105.000 mijl in A1 staat met historie. Van de foto’s in elk geval bloedmooi en met een zeer ‘XM- kundige’ eigenaar.
De xantia wordt ietwat gebrekkig en ietwat te gebruikt, en zo’n XM zoeft zo lekker..
De 16 valve heeft, afgezien van een gebroken raambedieningskabel en ABS gezeur, nog geen enkel probleem gehad na anderhalf jaar en ca. 50.000 kilometers.
Het is natuurlijk helemaal niet verstandig, ik weet het ik weet het
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Hoe staat het met de dieselpomp? Zeker weten dat die niet lekt?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Een niet lekkende Bosch (de beste optie zover ik weet)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, met het oog op betrouwbaarheid wel. De electronische pomp is wel iets zuiniger.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hou je van comfort? Ja? Doen dan!! De 2.1 TD met Bosch pomp, de 2.0 16V en de TCT zijn de meest probleemloze motoren in de XM IMHO. Dus zo onverstandig vind ik het niet. Heb zelf een TCT genomen na de laatste Xant, omdat ik toch eens het summum aan luxe wilde ervaren. Geen moment spijt van gehad! Net zoveel onderhoud aan gehad als de Xant.
Ff de eventuele ‘wartungsstau’ wegwerken, en dan fijn gaan genieten. Natuurlijk is het geen Xant, afrijden wordt uiteindelijk bestraft. Maar als je ze een béétje bijhoudt zijn het echt heerlijke auto’s. Ongeëvenaard qua comfort tenzij je een CX of DS opzoekt, ieder daarvan weer met hun eigen specifieke nadeeltjes.
Zweef ze!!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Citroën-das-pas-fën schreef:Hou je van comfort? Ja? Doen dan!! De 2.1 TD met Bosch pomp, de 2.0 16V en de TCT zijn de meest probleemloze motoren in de XM IMHO.
Waarom staat de V6-ZPJ hier niet bij? Dat is nou echt een betrouwbaar ding, niet eens nokkenriemen, niet eens een turbo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Betrouwbaarder dan dat vooroorlogse TCT-blok in ieder geval…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En nu dan toch een vraag: Is de 2,5 TD in de XM dezelfde als in de CX?
Als dat zo is heb je inderdaad een beul van een motor, maar inderdaad kwetsbaar.
Van ‘87 tot ‘90 reed ik in een CX 2500 Turbo Intercooler II. Bij ca 95.000 km begon hij voor de tweede keer water te verliezen. De eerste keer een lekkende kop, die werd vervangen. Na lang zoek bleek nu een cilinderwand te zijn gescheurd. Onder garantie (tandensknarsend) is toen die cilinder op overmaat gekotterd en er is vervolgens een bus in geperst. Voor de zekerheid hebben ze dat ook maar bij de overige drie cilinders gedaan.
Zonder garantie moet je zo iets niet meemaken…...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. De 2500 diesel uit de XM is een motor die ook in de Jumper bus gebruikt werd en komt van een onafhankelijke fabrikant. De 2500 diesel uit de xm is nog kwetsbaarder dan die uit de cx..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat zeggen ze hier in de buurt ook over de 2.5, de reden dat ik na uiteindelijk toch maar voor de 2.1TD ben gegaan,
ook al leken me de 30pk meer toch echt wel wat.
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Kiezen kan ik niet, het is een 2,1 turbo diesel automaat met 110 pk dus niet erg snel.
Dat maakt me niet uit. Wel de Very SeXy uitvoering, ziet er allemaal als nieuw uit.
Deze dame zou wel 1 op 15 moeten kunnen halen als mijn xantia 1.8 16v dat ook wel heeft gehaald op mijn dagelijkse route. Ik ben benauwder voor de staat van hydrauliekleidingen en ABS gezever, en gebrek aan onderdelen dan voor die motor zelf.
1 op 15 is zeker haalbaar voor een 2.1 TD.
Is het met een Lucas Epic dieselpomp?
Dan is het even goed kijken. Aan de andere kant als het de motor mooi loopt is er niets mis mee.
Als die goed start zonder rook en blok ligt stil te ronken daarna.
Het schijnt te reviseren zijn:
Zie deze link.
Enige nadeel is dat dan de pomp eruit moet en de distributie.
Heb nu mijn 2e XM en toch weer een 2.1 TD met Lucas Epic en ik heb niet het idee dat de oorzaak van de vorige de pomp was. Ding lekte niet. Motor was gewoon op na bijna 500.000 km.
Succes met je keuze.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb een Bosch + automaat gehad + Break gehad. Verbruik daarvan kwam niet in de buurt van de 1:15 en dat terwijl ik best wel rustig rijd. Nu weet ik wel dat een Break wat meer verbruikt dan een Berline, maar ik denk dat vooral die automaat het verbruik aardig opschroeft.
Volg je hart, gebruik je hoofd.