Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt wel. Ik heb de berline met 2.1 TD en automaat bij normaal gemiddeld gebruik nooit beter dan 1 op 13,5 gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Het lijkt per auto soms ook wat te verschillen.
Onze 2 liter benzine, verbruikte 1:12,7 op 750 mijl retour ICCCR en hoewel ik ook niet scheur, reden we toch ook 70 a 80 mijl per uur op de grote stukken snelweg. Vorige week volgegooid op 1:13,7 en dat vind ik toch niet slecht. De zelfde auto haalde de helft ongeveer, bij stadsverkeer in Dublin.
De xantia 1.8 (benzine) die evt. vervangen gaat worden loopt tussen 1:13.8 en 1:15,2. Dat halen vele xantia rijders ook niet maar ligt ook aan de route, die ik in gedachten heb (woon-werkverkeer)
Maar die automaat helpt niet, dat is zo natuurlijk. Rijdt wel relaxed maar niet altijd fijn met bochtige wegen met hoogteverschil, soms weet het ding net niet wat ie moet.
Eigenlijk moet ik aan een kia rialto of zoiets voor een leuk verbruik maar ja, dat hoeft nog niet he:)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik geloof dat het tijd gaat worden voor een update.
Al weer meer dan 2 jaar geleden dat we de blauwe dame aanschaften!
Aanstaand weekend, gaat de dame naar een citroen X- feestje in de UK, gecombineerd met een prive feestje.
Verklappen kan ik in elk geval alvast, dat we absoluut geen spijt hebben gehad van de XM.
Sterker nog, waar gaan we ooit een nog beter vervoersmiddel vinden voor in de toekomst….een Tesla….te duur voor ons helaas.
Nou ja, in elk geval: so-far-so good! En de kosten vallen tot dusver enorm mee!
Een heerlijke citroen, heerlijk genoeg om er nog eentje bij te kopen! Maar dan wel een diesel die volgende maand officieel intrede gaat doen.
wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Even alles op een rijtje gezet valt die bodemloze put dat XM heet, lekker ook eens een keertje mee. In eigen garage onderhoud plegen houdt het allemaal best redelijk binnen de perken: 894 euro totaal.
Dat na 2 jaar en ca. 76000 kilometers en als volgt opgebouwd:
reparaties: 2 abs sensoren voor, een (gebruikte) sleepring, en een RVS raamkabel 135
2 veerbollen voor. 61
6 x doorsmeren met filters,4 x bakolie wissel,2 luchtfilters, 12 bougies,
2 x LHM verversing, 2 x KVS, 1 maal remblokken rondom, 1 distr.riem+spanrollen,
waterpomp,thermostaat, en 2 multiriemen waarvan 1 gratis + 1 brandstof filter, 523
2 paar ruitenwissers
accessoires: 1 leren stuurwiel gebr., 2 mistlampen gebr.1x veercomputer diode ding 175
(diverse malen thuis uit moeten lijnen en stappenmotor schoon moeten maken)
Banden even buiten beschouwing gelaten en oh ja, nog 4 velgen geritseld maar wel wat verfbusjes aan besteed.
OK, ze is relatief duur in gebruik (gemiddeld ruim 1:12) en MRB maar dan heb je ook wel een heerlijke wagen aan.
En van de week weer in 1 keer door de keuring
Volgende klusje is de remschijven voor die ik van het weekend voor 60 pond o.i.d. heb gekocht.
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Tja je moet er een beetje mazzel mee hebben (zoals met elke auto overigens) , maar een XM is zo slecht nog niet. Zelf sleutelen is idd een must als je de kosten binnen de perken wil houden.
Benieuwd naar je diesel!
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nou, de diesel automaat is door de 10.000 mijl grens heen inmiddels. (sinds april…._)
Net als de 2 liter is de diesel in 1 keer door de super strenge APK gekomen in Ierland:)
Ook onlangs nog even een buitenlands tripje mee gedaan nog (Ierland- UK-Frankrijk-Duitsland-Nederland en retour 5600 km. ) gemiddeld verbruik 1 op 16 Beste meting van Duitsland naar Ierland op 1 tank: 1:17,2 ! Slechtste meting was 1 op 15.1.
OK, er brak een raamkabeltje van een achter deur, de eerste na 17 jaar. Kan gebeuren en ook startte de auto in Belgie niet meer - gare startmotor. Gelukkig weer aan de praat ‘geslagen’ en in mijn geboortestad waar ik altijd parkeer, is een goede startmotor revisiebedrijf (DSM Dordrecht) Alhier een nieuwe startmotor laten monteren, geweldige service! Kan gebeuren. Vpor’t eerst in 12 jaar iemand aan mijn auto laten sleutelen!:)
Ik weet alleen nog niet welke XM ik nou liever rijd:) De diesel is aan de slomere kant maar rijdt verder fantastisch en voordelig. De 2 liter is qua dynamiek echt beter en sneller maar ook iets lichter en duurder. Kortom , beide hebben echt verschillende rij eigenschappen maar beide vinden we hele fijne auto’s. Ik hoop er nog lang mee te kunnen doen want ik heb nog geen alternatief in gedachten!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=19&t=4708&start=230
Gisteren 4 uur onderweg geweest naar huis, nadat mijn XM als ambulance dienst moest doen voor deze 66 jarige Volvo bestuurder. De kerel haalde mij en een busje en ook nog een grote dumper truck voor mij, in. Als een volslagen idioot in de stromende regen, geloof me.
En verloor toen later de macht over het stuur. Dus.
‘Speed kills’ zo vertelde hij mij later onderweg in mijn XM naar het ziekenhuis (er is geen telefoonbereik waar het gebeurde, wat moest ik… En wonder boven wonder stapte hij al uit het wrak vooraleer ik over het prikkeldraad was geklommen….gelukkig!!! I like Volvo’s! Hij had wel verwondingen maar niet dusdanig dat een gemiddelde EHBO-er er niet wat mee kon doen.
‘En ik ben toch een zeer goede chauffeur’ zo deelde hij mij mede maar hij vertelde mij ook: ‘speed kills! ‘Maar ik moest een paar vrachtwagens inhalen!’ Ja ja…... Ik heb m’n mond maar dicht gehouden in het kader van goed EHBO-er: altijd het slachtoffer geruststellen no matter what…..Hij had zijn geheugen verloren in zoverre dat hij niet wist wat hij daar deed, waar hij heen ging maar wist wel wie hij was etc. etc.
Eind goed, al goed, maar ik hoop’m nooit meer tegen te komen op de weg. En de kosten zijn voor mij natuurlijk, m’n werkkleding heb ik ook nog op’m af moeten schrijven vanwege dat verd…..de prikkeldraad…..
Gelukkig rijdt de XM nog als een tierelier dat wel!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Tijdens wat onderhoud zag ik dat beide stuurhuis rubbers gescheurd zijn. De rechterkant heb ik vervangen, al vervelend genoeg klusje maar de linkerkant: eigenlijk geen idee hoe dat te doen.
De Haynes rept er ook niet over.
Iemand hier een tip voor? Zoals ik het zie moet die cylinder van het stuurhuis af. Zijn hier nog speciale hoezen voor?
Universele hoezen zijn van rubber. Heel makkelijk te plaatsen maar ze worden op hun plaats gehouden door een tie wrap en mijn ervaring is dat dat niet heel lang blijft zitten.
Dus, koop de originele bij de dealer. Dat ding is van hard plastic, dus leg het een tijdje in heet water.
Draai de stuurkogel los zodat je de hoes over de arm kunt schuiven. Omdat hij warm is lukt dat net.
De originele hoes heeft aan de binnenkant ribbels die in de uitgefreesde rand van het stuurhuis ‘klikken’. Als je het LHM-vat verwijdert kun je ‘m heel makkelijk op z’n plek duwen.
Om je een idee van de moeilijkheidsgraad te geven: persoonlijk vond ik rechts moeilijker dan links.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dank voor je reply, ik heb het idee dat een rechtsgestuurde toch andersom is dan die van jullie. Bij mij zit onder het LHM vat, die cylinder op het stuurhuis. Die moet los anders kan die hoes er nooit overheen krijgen.
Bij mijn sloop exemplaar kreeg ik daar 1 van de 2 moeren al niet los dus kwam de hele bout mee en molde ik dus de rubberen bus die in dat oog zit
De rechterkant (waar bij mij dus het stuur is) heb ik al eens gedaan. Een originele is inderdaad belangrijk ivm het klem probleem van een universele.
Owh ja, jij hebt een rhd. ops: Ik was al verbaasd dat je de rechterkant zo makkelijk vond.
In dat geval:
die rubberen dop/afdichting die de stuurstang borgt, moet er af en dan kan de stuurstang uit de cilinder geschroefd worden. Die dop zit in de cilinder gedrukt (het is een aluminium kraag waarbinnen het rubber zit.) De hoes kun je, met veel geduld over de pen krijgen waarmee de stuurhevel aan de hulpcilinder vast zit. De cilinder zit bij het rondsel met 2 bouten vast. Als je die los haalt, kun je voldoende ruimte maken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Aha! Bedankt voor de die tip! Die rubberen dop, is die her te gebruiken (denk ‘t niet eigenlijk) maar of die nog te bestellen is. Ik ga later eens kijken hoe ik die dop op de werkbank, er het beste uit kan krijgen en hopelijk heb ik dan nog een bruikebare.
Dop kun je hergebruiken, staat geen druk op.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
wimb schreef:Owh ja, jij hebt een rhd. ops: Ik was al verbaasd dat je de rechterkant zo makkelijk vond.
In dat geval:
die rubberen dop/afdichting die de stuurstang borgt, moet er af en dan kan de stuurstang uit de cilinder geschroefd worden. Die dop zit in de cilinder gedrukt (het is een aluminium kraag waarbinnen het rubber zit.) De hoes kun je, met veel geduld over de pen krijgen waarmee de stuurhevel aan de hulpcilinder vast zit. De cilinder zit bij het rondsel met 2 bouten vast. Als je die los haalt, kun je voldoende ruimte maken.
Hi Wimb, nou ik heb het geprobeerd maar ik krijg nog geen 2 milimeter rek in die originele plastic hoes, laat staan dat ik het ding over de pen kan trekken. Een andere rubberen exemplaar krijg ik er ook al niet overheen, dus ik zit er ff doorheen nu..
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Is de boel deelbaar zodat je dat glimmende deel loshaalt uit het huis en dan de hoes erom doet en dan boel weer in elkaar plaatst?