Op mijn cx zitten aan de voorkant oude banden. Tijd terug alweer toen hier in een ander topic discussie over is gevoerd.
Tijdens de laatste apk in april (waar de cx in 1x doorheenkwam) was de enige kanttekening dat beide voorbanden wat “uitgedroogd” zijn. Dus nu naar nieuwe betere banden uitkijken. Er zit nu 185/14/80 onder, maar die kan ik moeilijk vinden, althans op internet. Is die maat niet meer in omloop?
175/14/80 is wel makkelijk verkrijgbaar. Kan deze maat ook?
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kan. Maar beter is 195/70-14.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zit hier in een foldertje (1985) te kijken en daar staat dat de 20RE en 22 TRS voor 195/70 R14 en achter 185/70 R14 hoort te hebben. Dat is ook wat in de Olving vraagbaak staat. xDe oude 2000 stond op 185 14 (dat is dus een serie 80) voor en 175 14 achter. Dat gold ook voor de Reflex en Athena en die zijn technisch gezien bijna gelijk aan de 20 RE. Dan nu de vraag of het kwaad kan om te gaan rijden op een bandenmaat die vroeger stond voorgeschreven als achterband. Tja. ‘t Is wat smal. Als je altijd rustig door de bocht gaat zul je de serie 70 banden wellicht niet missen ...
[Edit: Waterman is me voor]
Okee bedankt, 175 kan dus. Ik ben een zeer rustige rijder, dus zal ‘t geen probleem zijn vermoed ik.
Momenteel zit er idd 185 voor en 175 achter.
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar er horen geen 175 banden op de vooras van een cx met diravi te zitten. De juiste 195 banden kosten net zo veel en rijden echt beter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
195//70/14 is nog een heel gangbare maat en er zijn regelmatig promo’s van bandenboeren voor deze maat. Voor mijn CX in een aanbieding mooie Michelin Energy’s gekocht.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Net even gebeld: De 185x80x14 kan wel gewoon geleverd worden. Dit is van het merk Federal.
Kosten incl. zijn 98 euro per band. Ik heb dan wel de orginele maat.
Michelin energy saver kan ook, dan in 195x70x14 kosten zijn dan 118 per band.
Waar doe ik goed aan. Kan dat zowiezo: 195 voor en 175 achter?
Dyna Z1: Tout alu.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die combinatie zal geen enkel probleem zijn. De Energy’s zijn prima banden voor op een CX. Op mijn 2400 GTi gebruik ik ze al jaren.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als je toch bezig bent, zou ik overgaan op de originele maat en dat is in jouw geval dus de Michelin 195/70x14. Kun je t.z.t. achter ook de originele maat leggen. De meerprijs van de Michelin haal je er vast wel uit: ze gaan erg lang mee.
Okee, bedankt. Maar ik dacht dat een serie 1 CX 20RE 1983 van orgine aan de voorkant 185 en achter 175 had.
Dat zag ik op een site van Dr Theo. Mij verder niet bekend, maar daar had ik ‘t vandaan.
Dyna Z1: Tout alu.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Okay - dan heb je denk ik gelijk. Maar ik zie 20 RE staan en dan denk ik automatisch aan serie 2 - sorry!. In 85 had de 20 RE de iets bredere maat. Zou ik doen als ik jou was, een minimale upgrade van de bandenmaat en vertrouwd Michelin.
(En net als Graddus rijdt ik ook op 14” Michelen Energy’s. Rijdt heel erg prima - zelfs onder een Prestige Turbo.)
Die 195/70 R14 zitten ook op oude mercedessen en volvo’s, mocht je ooit 1 band kapot rijden kun je altijd makkelijk weer aan dezelfde band komen.
Goede raad is voorraad
Okee dank, ik hou ‘t in beraad. De banden kunnen overigens gewoon via de Kwikfit geleverd worden
Dyna Z1: Tout alu.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zonder snobistisch te willen doen zou ik geloof ik toch liever op Michelin dan op Federal rondrijden…
Ja, Franse auto’s, Franse banden.
Is er geen afwijking tov de km.teller? Hoogte 70 tov nu hoogte 80.
Dyna Z1: Tout alu.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat valt mee: de hoogte (80% of 70%) is een percentage van de breedte. Je gaat naar een wat bredere band, de hoogte is in verhouding iets kleiner. Per saldo is het verschil heel beperkt.