Ik heb een Berlingo ( diesel) uit 1999. Bij het starten draait de startmotor en is de brandstoftoevoer in orde. De motor slaat niet aan. Het indicator lichtje van de gloeibougies licht heel kort even op om dan meteen weer uit te gaan.
Wegenwacht is langsgeweest. Gloeibouges zijn in orde en volgens hem het voorgloeirelais ook. Starten lukt alleen door de + van de accu rechtstreeks te verbinden met de + van het relais ( dunne pool). Bij het op die wijze starten licht ook het indicatorlampje weer langer op en gaat dan na een aantal seconde netjes weer uit.
De wegenwacht en ik weten niet meer waar te zoeken. Hebben jullie nog een idee?

Totaal aantal Berichten: 91
- Berlingo 1.8 D xud7
Dan is er toch iets niet goed met het gloeirelais, ik zou wel eerst even de temperatuursensoren door meten.
Ze gaan wel eens kapot de gloeirelais, wat ik ook wel eens doe is een dikke plus van de accu trekken naar het gloeirelais zodat die wel een goede plus heeft.
je kunt hem ook even demonteren en even ruiken of die stinkt
verbinding van de plus controleren,of massaverbinding naar relais of eerder relais inwendig defect.
als die lichtjes oplicht heb je verlies of onderbreking
voor je relais vervangd alle verbinding eens volgen of die nog goed contact geven
kan ook zoals hierboven geschakeld worden door temperatuursensor(zou je schema moeten na zien)
denk eerder dan dat relais inwending versleten is
succes

Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik vermoed dat je een DW8 motor hebt. Controleer dan of aan de rechter zijkant van het kunstof gedeelte van de luchtinlaat. Daar zit (vlakbij het brandstoffilter) een moertje waar de 2 delen van de kabel van de gloeibougies aan elkaar geschroefd zitten. Als dit (borg)moertje los zit kun je ook dergelijke problemen krijgen. Wanneer je dit controleerd kijk dan ook meteen of de oogjes van de kabels niet ge-oxideerd zijn.
Succes!
Dank jullie allen voor de snelle reacties!
Op de + van het relais staat geen spanning. Een dikke kabel van de + van de accu naar de + van het relais leidt ertoe dat het relais ineens wel zijn werk doet. Ik ben geen electro-handigert, maar hieruit concludeer ik dat het relais nog goed is. Is dat een juiste redenering?
Het komt mij over dat er ergens een onderbreking zit in het circuit, maar waar? Misschien dat de suggestie van Jay-Jay dat zou verklaren. Ik kijk er morgen ochtend even naar. Doormeten van electronica, laat staan het herkennen van gloeisensoren behoort niet tot mijn repertoire.
Om een stuk relais uit te sluiten hoop ik morgen een berlingo van hetzelfde type te zien staan, waarvan ik even het relais zou mogen proberen. Doet ie het met een ander relais wel, dan is het mijne kapot en anders moet ik de oorzaak elders zoeken, is mijn idee.
Mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik het graag weer.

Totaal aantal Berichten: 91
- Berlingo 1.8 D xud7
Krijgt wel een constante plus maar hij word niet door geschakeld naar de gloeibougies?
De gloeirelais gaan wel eens vaker kapot.
Ik heb met een berlingo xud hetzelfde gehad. Probleem is een multistekker. Deze bevindt zich achter de radiator accuzijde. Een of meerdere pennetjes zijn waarschijnlijk zwart. Van de garage heb ik begrepen dat de stroomsterkte te hoog is voor de diameter van de pennetjes. Oplossing is of goed schoonmaken of een aparte kabel trekken voor het gloeien.
teveel citroenen
Aan iedereen die mee heeft gedacht: heel erg bedankt. Het probleem is opgelost en Wim, jij hebt de wasmachine gewonnen. Het bleek inderdaad een nauwelijks waarneembaar laagje corrosie op de plus pin van de multistekker te zijn. Schoongekrabt, contactspray erop en starten maar.
Geweldig hoe jullie allemaal hebben geholpen.
Joska