Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 26.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,2 liter.
23,5 km met 1 liter.
display 4.2
50% snelweg 50% landweg
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 27.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,0 liter.
25 km met 1 liter.
display 4.1
de temperatuur heeft wel invloed
50% snelweg 50% landweg
sugarpuffie schreef:Kun je ons deelgenoot maken van je rijgedrag, ... Dit lijkt me absoluut onmogelijk….
Qua verbruik is weinig onmogelijk als je maar je rechtervoet in bedwang houdt, AC alleen inzet wanneer t echt nodig is en de juiste bandenspanning aanhoudt. En dan kom je zoals ik uit op 1373 km op 1 tank. Tank daarna had meer ingezeten maar op laatst relatief veel stadsritjes. Maar ga zeker over de 1.400 km op 1 tank komen, dat weet ik zeker.
Ik rij overigens dan ook nog veel vand eze kilometers met vrouw en twee dochters, dus nog geen eens alleen in de auto.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 28.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,5 liter.
22,2 km met 1 liter.
display 4.1
met fietsdrager
80% snelweg 20% landweg
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-2012
- C3 e-HDi Selection 2
NeufegliseThierry schreef:sugarpuffie schreef:Kun je ons deelgenoot maken van je rijgedrag, ... Dit lijkt me absoluut onmogelijk….
Qua verbruik is weinig onmogelijk als je maar je rechtervoet in bedwang houdt, AC alleen inzet wanneer t echt nodig is en de juiste bandenspanning aanhoudt. En dan kom je zoals ik uit op 1373 km op 1 tank. Tank daarna had meer ingezeten maar op laatst relatief veel stadsritjes. Maar ga zeker over de 1.400 km op 1 tank komen, dat weet ik zeker.
Ik rij overigens dan ook nog veel vand eze kilometers met vrouw en twee dochters, dus nog geen eens alleen in de auto.
Je rijd zeker weten niet 120km/h op de snelweg. Dan is het verbruik (bij mij) wisselend 1:16 tot 1:20 op de cruisecontrol (zwaar afhankelijk van temperatuur, wind en maanstand). Bij een volle tank van 52 liter (ja ik gooi er 8 liter nadat hij afslaat bij) haal ik net geen 1100km. Airco staat bij mij ook alleen aan wanneer nodig en bandenspanning is volgens ‘t boekje.
@ Randy: nee, ik rij niet altijd 120, overigens zou dat ook totaal niet matchen met de EEG normcyclus waar het normverbruik van onze auto op gebaseerd is, dan rij je slechts zeer kort 120.
Overigens registreer ik bij 120 op de cruisecontrol geen 1 op 16 tot 1 op 20 maar ruim daarboven. Misschien toch eens de bandenspanning controleren?
Edit: opvallend is dat Volkswagen/Seat bij de ecomotive versie naar de 3.0 bar gaat en Citroen dat niet doet. Ik heb de zomerbanden op stikstof met 3.0 bar staan, ervaring leert dat slijtage dan prima gaat en bochtengedrag ook op orde blijft. Natuurlijk dan niet de grens opzoeken, die is eerder bereikt dan bij 2.6 bar.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 29.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,4 liter.
22,6 km met 1 liter.
display 4.1
60% snelweg 40% landweg
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-2012
- C3 e-HDi Selection 2
NeufegliseThierry schreef:@ Randy: nee, ik rij niet altijd 120, overigens zou dat ook totaal niet matchen met de EEG normcyclus waar het normverbruik van onze auto op gebaseerd is, dan rij je slechts zeer kort 120.
Overigens registreer ik bij 120 op de cruisecontrol geen 1 op 16 tot 1 op 20 maar ruim daarboven. Misschien toch eens de bandenspanning controleren?
Edit: opvallend is dat Volkswagen/Seat bij de ecomotive versie naar de 3.0 bar gaat en Citroen dat niet doet. Ik heb de zomerbanden op stikstof met 3.0 bar staan, ervaring leert dat slijtage dan prima gaat en bochtengedrag ook op orde blijft. Natuurlijk dan niet de grens opzoeken, die is eerder bereikt dan bij 2.6 bar.
Dat die EEG norm niet stookt met de werklijkheid ben ik allang achter Maar mijn banden staan netjes op 2,6 bar. Ik heb de standaard Michelin Energysavers er nog opzitten en ze hebben net 33k mij voortbewogen. Vanuit de dealer stonden de banden wél op 3 bar, hier ben ik achter gekomen omdat ze bij mijn werkgever een team hebben rondlopen eens in het kwartaal de bandenspanning controlleert van elke auto. Dit team kwam de eerste dag dat ik de auto meehad al direct langs en had dit genoteerd.
Zojuist op de A6 in de polder slipstreamend net 22km/l gehaald. niet slipstreamend ging ie snel al weer naar 19-20km/l. Airco stond uit overigens. Ik zal de bandenspanning weer naar 3 bar brengen en kijken wat dat brengt.
Denk dat er dan toch echt wat aan de hand is hoor, ik moet richting de 130 op cruisecontrol wil ik naar de 1 op 20 gaan.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-2012
- C3 e-HDi Selection 2
Gisteren 3 bar erin gegooid en op de terugweg (A28 richting utrecht) airco uit, 125 op CC 1:18. Wel vind ik de wegligging beter dan 2,6Bar trouwens.
Als ik de verhalen lees van DS3 eHDI dan is dit vergelijkbaar, ook de website http://www.werkelijkverbruik.nl/ geeft 5,9 l/km aan als gemiddeld. Daardoor denk ik eerder dat jij een uitzonderingsgeval te pakken hebt
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 30.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,1 liter.
24,1 km met 1 liter.
display 4.1
60% snelweg 40% landweg
Bij mijn 1.4 e-HDI wordt een bandenspanning van 2.2 aanbevolen (staat in de deur) ik vind dit zelf ook het meest comfortabel rijden. Als ik hier dan 3 bar lees dan stuiterd hij toch over de weg???
C3 1.2 Vti EGS Collection
Ik ga niet stellen dat ik de wijsheid in pacht heb, hierbij mijn visie op de bandenspanning:
Wanneer je je houdt aan de voorgeschreven bandenspanning en dat niet tweewekelijks controleert en bijvult zakt de bandenspanning (uitgaande van vulling met lucht) al snel onder de aanbevolen bandenspanning. Daarom doe je er al snel verstandig aan om de spanning iets hoger, zeg 0,2 bar te zetten.
Maar dan: de voorgeschreven bandenspanning bij een beladen auto is een stuk hoger. Aangezien wij in wisselende samenstellingen rijden (van 1 persoon met 100 kg+) tot 4 personen met bagage wil ik niet iedere keer langs de pomp om de spanning aan te passen. En dus zet ik ‘m dan op de voorgeschreven spanning bij volbelasting + 0,2 bar.
Iets dat ik overgehouden heb aan de Seat Ibiza Ecomotive: standaard staat die op 15 inch velgen, net als de kalere versies van de C3. Opvallend genoeg ongeveer zelfde wagengewicht maar wel met een bandenspanning van 3.0 bar.
Dat is voor mij de reden geweest om eerst mijn DS3 en nu C3 op 3.0 bar te zetten. Bochtengedrag is nog steeds prima en veergedrag ook. Nu kom ik natuurlijk vanuit DS3 met standaard sportonderstel, maar ook in vergelijking met de Seat pak ik drempels nu veel vlotter, dus zeker geen stuitergedrag.
Tot slot: zomerbanden heb ik altijd op stikstof (minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, grotere moleculen dus minder lekkage), heb al eens meegemaakt dat de banden na 2 jaar nog op juiste spanning stonden. Echter, als je met je zomerbanden ook de winter inrijdt of winterbanden laat monteren dan moet je die nooit op stikstof zetten. Immers, een band met stikstof warmt minder op. Prima in de zomer, maar in de winter wil je wel een zekere temperatuur in de banden krijgen.
Hoop dat iemand wat heeft aan bovenstaande uiteenzetting.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
De theorie is dat de stikstofmolekulen groter zijn dan de overige, voornamelijk zuurstof. Die blijven langer in de band achter. Dan moet er na enkele malen bijvullen toch ook voornamelijk stikstof in je banden overblijven omdat de zuurstof eruit diffundeert? Na verloop van tijd zou het verliezen van druk van de banden moeten afnemen en heb je hetzelfde bereikt als met het vullen met stikstof. Of klopt dit niet?
pieterc schreef:De theorie is dat de stikstofmolekulen groter zijn dan de overige, voornamelijk zuurstof. Die blijven langer in de band achter. Dan moet er na enkele malen bijvullen toch ook voornamelijk stikstof in je banden overblijven omdat de zuurstof eruit diffundeert? Na verloop van tijd zou het verliezen van druk van de banden moeten afnemen en heb je hetzelfde bereikt als met het vullen met stikstof. Of klopt dit niet?
Het stikstof verhaal blijft altijd een mooi onderwerp voor borrelpraat. 80% van de lucht is al stikstof, dus hoe groot is het effect nu eigenlijk als je 100% stikstof er in doet. Als je het gelooft gaat het werken, maar als je het niet gelooft….mogelijk niet.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.