Hallo allemaal!
Het lijkt wel alsof ik van de ene in de andere storing val met onze mooie (voor ons) 10 maanden oude Xsara. Na een de euvels rauw lopen (klepstoter), knop boordcomputer defect (nieuwe stuurhendels), slepend starten (accu defect) defecte airco (draadbreuk zender) hebben we weer eens wat nieuws. De auto geeft vrij vaak storing electronische startblokkering weer in het mooie schermpje van de radio/computer.
Soms gaat de radio daarna niet meer uit, werkt de stuurbediening van de radio niet en is er geen display. Door de cd te verwijderen stopt de radio dan. De auto “resetten” door sluiten en openen werkt dan ook niet. Het lijkt erop dat de CPU dan helemaal de weg kwijt is. Nu hebben we daar wel een TOM TOMetje voor maar zonder starten komen we er niet . De (merkloze bovag) dealer heeft ernaar gekeken, compie gereset en getest en in orde bevonden. Twee dagen later, tra la la, storing! Nu heb ik enig snuffelwerk op dit forum verricht en kom tot de conclusie dat ik hier (helaas) niet alleen in sta.
Mogelijke oorzaken:
Water in middelste stekker computer
defecte accu
Sleuteltransponder defect
Nu is de accu vervangen, komt het probleem op beide sleutels ineens voor en kom ik er via de andere forumdraadjes niet helemaal uit of de auto opnieuw moet worden ingeleerd wanneer ik de stekkers van de boordcomputer er zomaar even uittrek met de accuspanning er nog op. Deze eraf halen is ook niet echt een optie omdat dan de standaard radio weer in de stress raakt . Yep, auto aangeschaft zonder keycard en radiocode ops: .
Ik had voor aanschaf nog gezocht naar een leuke, betaalbare probleemloze auto met een beetje formaat. Daar kwam voor ons maar één auto naar voren. Het formaat is goed, hij was bij aanschaf redelijk betaalbaar , is nog steeds leuk alleen probleemloos…..
Met vorige problemen ben ik hier de juiste richting in geduwd. Hebben jullie er nog zin in om dit nogmaals te doen?
Heee, jammer dat niemand de electronica van een xsara aandurft .
in ieder geval even een update voor forumzoekers met hetzelfde probleem:
Ik heb de 3 stekkers van de boardcomputer half losgehaald en weer vastgezet. Zo hebben de stekkers even over de pinnetjes heen geslepen en eventuele corrosie verminderd. Gevolg: 1 op de 100 keer starten een blokkering. Dus 99 keer starten zonder problemen! Works for me . Tevens laat ik de auto nu eerst even een paar seconden op de stand voor t starten staan voordat ik de startmotor laat draaien. Het lijkt erop dat ie dat prettiger vind.
Totaal aantal Berichten: 1012
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
zou goed kunnen dat ie dat prettiger vind dat doe ik ook altijd omdat als je het contact aan zet de benzinepomp even op druk moeten komen het zou geen probleem moeten zijn om meteen te starten maar voor het idee vind ik het toch fijner om even te w8e!
Voor de rest van je storing heb ik helemaal geen verstand maar toch veel suc6 ermee!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 131
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
start storing
Hallo Peter’
Bij mijn xsara komt het ook weleens enkel voor als ik te vlot de sleutel
in het kontakt doe en start. Het lijkt dan wel of het systeem de Transponder kode overdracht dan niet zo vlot kan verwerken met het
gevolg dat het blokkeerd Even de tijd gunnen. Er zou na-
tuurlijk ook in de transponderantenne [die bij het kontaktslot zit] een
oorzaak kunnen zitten van een haperend kontakt
Dit komt enkel ook wel eens voor en dat is een goedkoop onderdeel.
In de sleutels kan het mi niet zitten want die geven nooit ineens allebei
de geest.
Succes ermee, Tosh51
Hallo,
ik heb ook zo’n soort probleem,
opeens uit het niets, na 2 weken de auto niet gebruikt te hebben,
ontgrendel ik de auto met de afstand bediening en stap in en steek de sleutel in het contact,
vrij irritant piep geluid en in het dashboard brand een lampje met een sleutel afbeelding,
de startmotor draait maar de auto slaat niet aan
anwb gebeld, kon er ook niets mee
weggesleept naar de citroen dealer, die kan er ook niets mee
de monteur zegt, kan de computer zijn maar die kost 900 euro en de auto is dat niet waard volgens hem
kortom heb nu een mooie xsara uit 98 met 102 duizend op de teller maar kan er niets mee
wie kan me helpen???