Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
le sud schreef:Bedankt Marcel, das een beste lap tekst, ik ben op pagina 15 vd post
.....
Ik ben soms inderdaad wat breedsprakig
Geeft niks, ik hou van lezen, ik ben niet zo’n schrijver
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
het klokkenblok is er uit, zat even aan de kabels en direct deed de bezinemeter het dus die fout zit daar, daar zat ook het zwarte klipje van de stekker anders. met een loep de soldeerpunten achterop de stekkercontacten goed bekeken dat ziet er allemaal goed uit,
ik kwam alleen dit tegen….
dichterbij
lijkt me niet uit fabriek?
anyways ik kan morgen pas weer verder.
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
klokkenblok naar buiten trekken benzinemeter werkt.
stekkers ingespoten en stekkers terug gezet alles werkt
klokkenblok terug op zijn plaats benzinemeter werkt niet.
met contact aan klokkenblok naar buiten trekken, benzinemeter werkt….
enzovoorts dus
:s
draadbreuk?
ik weet het niet hoor…..
O ja had ook nog even dat het leek alsof de tank leeg liep op de meter terwijl ik gas gaf..
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Volgens mij ben je op de goede weg, kwestie van volharden.
Vergeet vooral niet dat de XM tot de categorie H-segment behoort dat nog net geen bus-systeem bedrading heeft. Eind van een tijdperk.
Dat betekent overal vele draadjes, voor elke actie tenminste twee.
Voor alle functie dus voor alle actuators twee draadjes minimaal.
Overal stekkerverbindingen, relais en relaisvoeten. Een drietal computers en een reeks multifunctionele relais.
Vergelijk dat met een DS; wat een simpelheid! Vergelijk het met een CX: al een stuk complexer, maar nog eenvoudig te doorgronden.
Nee, dan een high-end XM. Polsdikke kabelbomen, ca 900 functies in de lijst bij de elektrische schema’s.
Klagen over een rotte verbinding in een dergelijk complex systeem lijkt op klagen over inhoud in de Telegraaf.
In het Roode Gevaar heb ik anderhalf jaar gelazer gehad met niet starten via het contactslot. Nadat het hele dashboard eruit was voor de verdamper bleek het probleem opgelost. Waarom? Geen idee.
Lees vooral dit topic door en huiver:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217648/
Kortom: Het is echt ingewikkeld. En alles wat ingewikkeld is, is verkeerd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Klagen over een rotte verbinding in een dergelijk complex systeem lijkt op klagen over inhoud in de Telegraaf..
Woehahhahahaha da’s de quote van de dag!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
le sud schreef:draadbreuk?
Gezien de symptomen denk ik van niet. Bij een draadbreuk is het gedrag veel meer random. Ik zou het eerder zoeken in een losgebroken soldeerverbinding van een van de stekers.
@Jan: De hoeveelheid bedrading mag geen probleem zijn bij storingzoeken. Ik moet er niet aan denken dat een storingsmonteur op een plant zo bezig zou zijn als wij met de XM. De e-schema’s van Citroën zijn waardeloos: functiegericht getekend maar je hebt er weinig aan bij storingzoeken.
Wim,
Disciplus Simplex
GOEIE Sr. gisteravond nog even een onverharde weg genomen, met veel keien, alles bleef het doen.
met alleen het klokkenblok vastgezet verder nog niets op zijn plaats. Zo weer verder, eerst de kachelraditeur fixen, en dashboardkastje demonteren daar steken draden door naar buiten en zit een relais met een schroefje… geen idee waarvoor.
iemand nog naar die soldeerderij gekeken op de foto’s??
bedankt en ik ga volharden, deze rijdt zo lekker! geen rubbers te vervangen en zelfs over een keienweg heerlijk stil!
greetnings
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wim heeft helemaal gelijk.
Na een dagje schema weet je heel veel meer van elektrische functies maar nog steeds niets van storingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
en zit een relais met een schroefje… geen idee waarvoor.
Als je die groene bedoelt, die is voor je aanjager.
XM TCT Ambiance`94
Nou scheelt het natuurlijk wel dat ik die schema’s gewoon niet heb…;)
trouwens die stekkers van de klokken lopen toch gewoon weer naar andere connectoren? zouden die nog nieuw te krijgen zijn?
update
Vooralsnog lijkt alles te werken, alles nog eens ingespoten met bardhal contactspray, hobbeldehobbelweg meerdere malen heen en weer
gereden. kachel ook gefixed, dashboard dicht(ik weet nu hoe het open moet:)).
Binnenkort naar een bevriende garage om wat verf te laten mengen voor de motorkap.
Dat en dat gekke relais in het dashboardkastje en dan komt het eind van de lijst in zicht.
greetnings
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !
Hij is niet groen Dirk, maar zwart en ziet er behoorlijk beun uit.
zal zo even een foto maken. dashboard kastje er even uit en dan maar kijken.
De verkoper zei me wat het was, maar het was een in frankrijk wonende duitser, enige taal barriere….
1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !