Hoi,
Ik zou graag als 1e auto een BX’je kopen. In BE betaal je belasting naargelang de cilinderinhoud, dus zou ik gaan voor een 1.4
Is deze motor icm de BX een goeie combinatie? Wat is de kruisnelheid? Hou je wat reserve over?
Ik heb begrepen dat deze BX standaard met ‘fietsbandjes’ is geleverd, kun je daar makkelijk bredere sloffen onder pleuren
En is de hydrauliek, mits ie goed is verzorgd, relatief probleemloos bij die BX?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: BX 1.4 aangenaam?
cocico schreef:Hoi,
Ik zou graag als 1e auto een BX’je kopen. In BE betaal je belasting naargelang de cilinderinhoud, dus zou ik gaan voor een 1.4
Is deze motor icm de BX een goeie combinatie?
Het is geen racer, maar de BX kan er best goed mee vooruit. De motoren schijnen behoorlijk robuust te zijn. Let wel: voor pakweg 1989 werd de oude 1.4 gemonteerd die ook in o.a. de Visa lag. Deze is sterk achterover gekanteld gemonteerd, en heeft een distributieketting en ondergebouwde versnellingsbak, zodat deze zijn smering deelt met de motor zelf.
De 1.4 die daarna is gemonteerd is van een ander type, deze is voorzien van een distributieriem (op tijd vervangen dus!) en heeft een (meer gebruikelijke) aangebouwde versnellingsbak die in zijn eigen olie draait.
cocico schreef:
Ik heb begrepen dat deze BX standaard met ‘fietsbandjes’ is geleverd, kun je daar makkelijk bredere sloffen onder pleuren
Tot 185/60 R 14 moet zonder problemen kunnen, is dezelfde maat als die onder de BX GTI 8v is gemonteerd. Maar is zonder stuurbekrachtiging wel zwaar sturen!! Kijk evt. eens voor 14” Xantia I velgen, dat moet eronder passen volgens mij.
cocico schreef:
En is de hydrauliek, mits ie goed is verzorgd, relatief probleemloos bij die BX?
Dat zeg je goed, “goed verzorgd”. Een goed onderhouden BX is in principe een probleemloze, betrouwbare auto. Maar als je er eentje te pakken hebt waarvan de hydrauliek enigszins verwaarloosd is, dan kun je hele vervelende dingen tegenkomen. Maar de schuldige is in zo’n geval dan wel de (vorige) eigenaar, niet de BX zelf.
Tot 185/60 R 14 moet zonder problemen kunnen, is dezelfde maat als die onder de BX GTI 8v is gemonteerd. Maar is zonder stuurbekrachtiging wel zwaar sturen!! Kijk evt. eens voor 14” Xantia I velgen, dat moet eronder passen volgens mij.
Dat valt erg mee.. mijn 16TGI heeft geen stuurbekrachtiging, en ik heb recentelijk 185/65 R14 banden (en gti-velgen) erop laten zetten. Ik merk niet echt verschil met de fietsbandjes die er op zaten.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Harm schreef:
Dat valt erg mee.. mijn 16TGI heeft geen stuurbekrachtiging, en ik heb recentelijk 185/65 R14 banden (en gti-velgen) erop laten zetten. Ik merk niet echt verschil met de fietsbandjes die er op zaten.
Ook niet met parkeren? Dat valt me dan 100% mee. Ik heb zelf alleen maar met stuurbekrachtiging gereden. OK, ook 1 keertje in een leen BX (16 TGI) die die hulp niet had, maar die had gewoon de standaard banden eronder zitten.
Re: BX 1.4 aangenaam?
cocico schreef:Hoi,
Ik zou graag als 1e auto een BX’je kopen. In BE betaal je belasting naargelang de cilinderinhoud, dus zou ik gaan voor een 1.4
Is deze motor icm de BX een goeie combinatie? Wat is de kruisnelheid? Hou je wat reserve over?
Ik heb begrepen dat deze BX standaard met ‘fietsbandjes’ is geleverd, kun je daar makkelijk bredere sloffen onder pleurenEn is de hydrauliek, mits ie goed is verzorgd, relatief probleemloos bij die BX?
Ik heb nu voor de 2e keer een BX 14, ditmaal een “late” (‘93 Deauville), wat ook op de snelweg een uitermate prettige auto is: er is gemakkelijk structureel 140 mee te sturen en bij dat alles valt de geluidsproductie erg mee. Bijzonder zuinig bovendien. Die “fietsbandjes” betreffen vooral de 145-maat die standaard onder de eenvoudigste BX-en lag. De latere versies doen het met 165/70 en dat ziet er niet alleen fatsoenlijk uit, maar is ook nog te sturen (de BX 14 heeft geen stuurbekrachtiging).
Het is misschien even zoeken, maar ze zijn er wel, die goed onderhouden pareltjes met nog niet te veel km’s achter de wielen. Succes!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ook niet met parkeren? Dat valt me dan 100% mee. Ik heb zelf alleen maar met stuurbekrachtiging gereden. OK, ook 1 keertje in een leen BX (16 TGI) die die hulp niet had, maar die had gewoon de standaard banden eronder zitten
Nouja als je altijd stuurbekrachtiging bent gewend is ‘t wel even wennen, en je leert jezelf snel aan om nooit stilstaand aan het stuur te draaien (wat ook nog beter is voor de banden).
Maar er valt goed mee te leven hoor, ook met 185 banden
Nu ben ik de Picasso 2.0 HDI Pack (met airco & stuurbekrachtiging edm) gewend, maar ja, sowieso moet ik met mijn ‘eigen’ eerste auto een trap naar omlaag.
Ik zal eens kijken wat de dealer o.a. staan heeft!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
14i is een hele fijne motor in de BX, geen snelheidsduivel maar flot genoeg. Helaas geen stuurbekrachtiging dus dat is wel even wennen maar het wil best.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Re: BX 1.4 aangenaam?
winnetou schreef:Tot 185/60 R 14 moet zonder problemen kunnen, is dezelfde maat als die onder de BX GTI 8v is gemonteerd. Maar is zonder stuurbekrachtiging wel zwaar sturen!! Kijk evt. eens voor 14” Xantia I velgen, dat moet eronder passen volgens mij.
met een BX kan je tot 205/40/17” gaan, maar zonder stuur bekrachtiging is dat wel echt zwaar hoor !!!
ik heb zelf 8J*17” onder me BX zitten, met 205/40 banden, en dat gaat voor prima, achter heb ik het naar binnen en buiten moeten kloppen. op de 16V is dat niet zo erg nodig, omdat die meer ruimte achter heeft.
Wist-je-dat-je : onder een 16V kan je zelfs 18” krijgen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: BX 1.4 aangenaam?
vortex schreef:
met een BX kan je tot 205/40/17” gaan, maar zonder stuur bekrachtiging is dat wel echt zwaar hoor !!!
ik heb zelf 8J*17” onder me BX zitten, met 205/40 banden, en dat gaat voor prima, achter heb ik het naar binnen en buiten moeten kloppen. op de 16V is dat niet zo erg nodig, omdat die meer ruimte achter heeft.Wist-je-dat-je : onder een 16V kan je zelfs 18” krijgen.
Ik vroeg me al af hoe je die enorme velgen achter onder je GTI hebt gekregen!! Geweldig! Al zal ik het je niet nadoen, ben geen ervaren plaatwerker, en ik vind de standaard GTI-maat eigenlijk ook wel breed genoeg voor mezelf.
Ik heb zelf een 1.4 gehad en die voldeed prima. Heel simpele uitvoering maar met inderdaad de 165 bandjes. Door de vrij smalle banden mis je de stuurbekrachtiging niet maar heb je nog steeds niet het idee dat je op fietsbanden rond rijdt.
Verder is het een comfortabele en vrij probleemloze auto die ook in Nederland vrij goedkoop te rijden is door het lage gewicht.
Suc6 met je zoektocht.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ik rij zelf in een BX Cannes 1.4i, een zeer snelle auto, heb er een openluchtfilter in zitten en een andere RVS einddemper, hierdoor rijdt de auto een stuk lekkerder en is ie van het bekende ‘geschok’ af.
Ik ga er 195/50 t 15 banden onder zetten met peugeot 205 1.9GTI velgen, als je naar het Onderwerp van Bram kijkt, zie je dat dit makkelijk mogelijk is en ja zonder stuurbekrachtiging rijdt het ook best hoor…
Ik heb het volgens mij al vaker gezegd, het is echt maar wat je gewend bent. Ik vond de 1.4 cannes (‘90) van mijn vader best kaal en traag in vergelijking met mijn AX GT (zelfde motor, meer luxe en bijna 200 KG minder gewicht)
De BX 1.4i is imo gewoon een echte instapper, maar maak eens een proefit zou ik zeggen… denk dat er best goed mee te leven valt als 1e auto!
Dat is inderdaad wel waar, t gewicht scheelt nogal met dat van een BX, dus daarom is ie sneller. Als beginauto is het een goede wagen met voldoende comfort
De BX kan dan wel kaal en traag zijn, hij heeft nog steeds iets wat de AX zonder moet—> Hydraulische vering. En 900 kg voor een auto van dat formaat is helemaal niet slecht hoor. Het is 1 van de meest comfortabele auto’s die je kan krijgen voor dat geld.
DOEN!!!
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: BX 1.4 aangenaam?
Wat de originele poster cocico hier bedoeld zijn waarschijnlijk de 145 bandjes waarmee de 1e generatie BX’en werden uitgerust. Die zijn inderdaad smal. Latere 1.4-versies hebben echter gewoon 165 of 175. Dat rijdt zeer prima.
De 1.4 motor is echt niet zo heel traag. Hij heeft genoeg pit om normaal mee te doen in het verkeer. 75 pk op 900 kg is meer dan voldoende. Sprint 0-100 in 13,3 is gewoon zeer acceptabel.
(De 1.4 BX vergelijken met AX GT is niet helemaal goed mogelijk: GT is niet alleen 200 kg lichter, maar beschikt ook over een andere koppelcurve en ander versnellingsbakverhoudingen).