Hij loopt nu een stuk beter op benzine, hoe dat komt heb je gezien op het 123tune draadje. Hij duikt soms nog als ik te vlug schakel. Mss dat je een idee hebt hoe dat komt? Hier zijn nog een paar foto’s hoe ik de 123lpg heb ingebouwd en waar de lambda zit.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Dat ziet er allemaal keurig uit.
Ben benieuwd hoe het afstellen van de 123-LPG gaat nu de auto op benzine goed loopt.
Je kan prima dezelfde vacuum unit voor beide 123’s gebruiken. Het lumen van het knietje is niet critisch, want er gaat geen flow doorheen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik rij nu een tijdje op de 123lpg en langzaam gaat het beter. Na een defecte klep op de gastank (breuk in het kabeltje) zijn een hoop problemen opgelost (sta je toch ff raar te kijken als midden op de snelweg ze zegt: doet het zelf maar!). Ik zit met nog één storende issue, het starten als de motor koud is. Ik las dat jij (Egbert) er eerst ook last van, wat heb jij uiteindelijk gedaan? Ik ben nu een beetje aan het spelen met de vacuüm en het lijkt als ik hem wat minder instel het beter gaat maar ben er nog niet helemaal uit. Ik heb de vacuüm van de 123tune helemaal uitgezet en van de 123lpg op 0,60 gezet (stond op 0,70).
Als ik start wil hij graag beginnen maar lijkt het alsof er niet genoeg mengsel verrijking is en dan valt hij weer stil (lastig want je moet met starten op gas, gas geven). Als hij wel aanslaat en boven de 1000 rpm komt gaat het beter. Geef ik dan gelijk gas valt hij weer stil. Laat ik hem even lopen en geef dan gas, gaat het wel goed. Als hij warm is, is er niets meer aan de hand. Voor mij een groot vraagteken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
De instelling van je vacuum heeft geen invloed op het starten en op de staionair loop.
De kunst is om de LPG samenstelling optimaal of een fractie te rijk te zetten bij stationair loop, dan zal hij ook goed starten.
Nu hangt het er vanaf of je 123-LPG de nieuwste software heeft of niet.
Oude software: dan regelt hij ook bij stationair loop. Dat betekent dat je bij stationair enorm aan de stelschroef van de verdamper kan draaien, en de de 123-LPG dat corrigeert. Maar bij starten doet de 123-LPG nog niets, dan staat hij in default.
De truc is: zorg dat de 123-LPG bij gewoon rijden goed staat en mn dat je zeker weet dat je default niet meer hoeft te veranderen. Zet nu min=max=default( je bepaalde waarde van default). En regel nu met de verdamper het stat mengsel goed af bij warme motor: indraaien totdat hij rottig loopt uit draaien totdat hij net goed loopt en dan 1/4 slag extra geven. Of een voltmeter op je lambda sonde zetten en de stat schroef op de verdamper draaien totdat je iets ruimer hebt dan lambda is 1 ( bv 0,6 volt). Nu min en max weer op de originele waarden zetten.
Nwe software: dan regelt de 123-LPG niet bij stationair en staat de klep of default. Zelfde procedure als hierboven, maar je hoeft min en max niet tijdelijk te veranderen, de klep blijft toch op default staan.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb een dikke maand geleden 123/lpg gemonteerd op mijn Volvo Amazone, en nu heb ik een probleem, en ik weet niet waar het aan kan liggen.
Ik had gehoopt dat iemand me daarbij verder kan helpen…
Het probleem is het volgende:
als de motor warm is, gaat de regeling soms naar zijn maximum waarde terwijl je constant aan het rijden bent,
de lambda waarde geeft ook terecht een veel te rijk mengsel aan, maar dit wordt niet gecorrigeerd… Het rode lampje gaat dan ook branden.
Dit is vooral problematisch bij het vertrekken vanuit stilstand (aan bv een stoplicht) dan gaat hij meteen naar zijn max stand en dan kan je hem bijna niet doen stijgen in toeren (zo heb ik het ook opgemerkt)
Ik heb de indruk dat het probleem zich meer voordoet in stadsverkeer, en minder op gewestwegen. Maar soms is het moeilijk uit te lokken…
Kan het probleem liggen aan het feit dat de 123 module vlak boven een koelwaterdarm zit van de verdamper?
de temperatuur op mijn laptop komt daar net iets boven de 40 graden. Wat op zich toch niet zo veel is…
Raar is ook dat wanneer het probleem zich voordoet, en je de motor stil legt en meteen terug start, het probleem opgelost is…
Voor even althans…
Toen ik hem nog maar pas had, en hem aan het “tunen” was, had ik bij 90km/u ongeveer 37% opening,
en toen heb ik een paar keer gehad dat hij bij dezelfde snelheid 48% opening gaf, wat ik raar vond.
Als ik toen mijn gas losliet en daarna verder reed, ging hij terug naar 37%...
Heeft iemand een idee waar het kan aan liggen?
Als je uit closed loop gaat, dan hoort de klep naar default te gaan en niet naar max. Dat is dus raar. Dat het probleem kortdurend opgelost is na uit een aan zetten, wijst er op de dat de microchiop vast loopt en het weer doet na opnieuw aanzetten. Te warm worden mag het niet zijn, auto elektronica moet daar tegen kunnen.
Lijkt mij een probleem in de unit zelf. Ik zou verwachten dat Albetronics de unit graag terug wil om te kijken waar het mis gaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik geef het ( voorlopig?) op met de 123-LPG!!
Na een gesprongen hogedruk leiding, alles vet onder de motorkap en na netjes schoonspuiten met ontvetter spuit, doet de 123-LPG het niet meer.
Ik heb geen zin meer om de fout weer op te gaan sporen. Hij ligt er uit.
Op en neer naar Valogne met de gewone gasregelschroef er in gereden. Wel heb ik een vaste LED meter op de Lambda sonde, dus het afstellen was simpel werk.
Als modificatie heb ik nu een elektro motortje op de klassieke LPG regel schroef gezet, zodat ik de fine tuning al rijdend kan doen en bij verschillend omstandigheden iets bij kan stellen.
Al met al wel een leerzaam avontuur geweest. Ik heb hierdoor de Lambda sonde leren kennen en gebruiken. Met die kennis een Lambda sonde in de DS cabriolet op benzine gezet en de carb veel beter getuned. Ook het afstellen van de LPG gaat heel goed mbv een lambda sonde.
Maar de 123-LPG zelf is het niet voor mij.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste Egbert,
Het lijkt mij ook wel interessant om de lambda waarde te weten en zo de carburateur optimaal te kunnen afstellen.
Wat zou jij adviseren? gewoon een 2e hands sonde? welk type? werkt hij alleen als hij heet is? wat zijn de valkuilen?
Groeten,
Stef
Ik heb in mij DS cabriolet gewoon een 2e hands gezet. Het merk doet er niet toe.
Een lambda sonde moet heet zijn voordat hij signaal geeft.
Als je een 4 draads koopt, dan zijn 2 draden de voorverwarming ( 2 zwarte draden aansluiten op + en -, polariteit is niet van belang). De andere 2 draden (grijs en wit) zijn de signaal draden. Een 2 draads heeft alleen de signaal draden, dus duurt iets langer voordat die heet is en signaal geeft. Als je hem zoals ik gedaan heb in de vlampijp zet, dan duurt het maar een paar minuten langer voordat hij uit zich zelf warm genoeg is.
Het is van belang dat je er een digitale meter op zet, want een analoge meter trekt te veel stroom en beschadigt de sonde te veel.
Ik heb een schakeling gemaakt met 10 leds die ik permanent gemonteerd heb:
http://www.futurolab.be/lambda meter.htm
Het is echt heel erg de moeite waard om je carburateur zo te tunen. Moet je wel wat sproeiers kopen. Mijn DS cabrio is hierdoor 1:9 gaan rijden ( dat was voordien 1:6,5)
Sproeiers bij:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewCat&catId=169
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert schreef:Ik geef het ( voorlopig?) op met de 123-LPG!!
Egbert schreef:
Al met al wel een leerzaam avontuur geweest. Ik heb hierdoor de Lambda sonde leren kennen en gebruiken. Met die kennis een Lambda sonde in de DS cabriolet op benzine gezet en de carb veel beter getuned. Ook het afstellen van de LPG gaat heel goed mbv een lambda sonde.
Maar de 123-LPG zelf is het niet voor mij.
Jammer, ik vond het heel leerzaam en denk er over de 123 lpg aan te schaffen en mbv jouw ervaringen te installeren en in te stellen.
Ik kan me voorstellen dat je pi**ed-off bent omdat je het zelf veroorzaakt hebt, maar het werkte hiervoor wel naar behoren, toch?
Of raad je nu af dit te installeren?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Volgens mij moet auto elektonica gewoon tegen wat olie en wat ontvetter kunnen.
Mijn voorlopige conclusie is dat de 123-LPG te instabiel en kwetsbaar om er langdurig plezier van te hebben.
Ook is het nogal lastig om te zien ( tenzij je altijd met laptop rijdt) of hij werkt. Want de uitlezing van de lamda sonde werkt niet zodra de unit uit closed loop gaat. Je meter staat dan continue op 0,5 volt, dus je denkt dat alles ok is.
Hij is bij mij ook al een keer spontaan stuk geweest, voedings IC was doorgeslagen. Dat is toen wel netjes gerepareerd door Albertroncis. Ik twijfel er overigens niet aan dat als ik nu weer contact zou zoeken met Albertronics, dat ze de unit terugroepen en heus weer zullen repareren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
egbert, heb jij een foto van dat electromotortje bij je gasregelschroef? De ID loopt eigenlijk altijd fantastisch op lpg maar we hebben ook een bmw e21 op gas en die is veeeel gevoeliger voor bv temperaturvesrschil e.d. dus tijdens het rijden bijstellen zou een uitkomst zijn.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Een fototje voor de BMW:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper