1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Achtervering XM
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 augustus 2012 12:31 AM

Mijn 99XM td hydroactive heeft nog een kwaaltje wat ik er niet uit krijg.
Als ik over een verkeers drempel rij komt het nogal eens voor dat de achterkant wel inveert maar niet direct uitveert.
Ofwel de XM ligt achter wel een dikke seconde te laag. Hij is dus te traag.
Ik heb al
-NIeuwe bollen achter.
-Nieuwe hoogte regelaar
-Nieuwe koper busje

ALs ik kijk naar het schema lijkt het met dat het hyrdactiv blok vervuild is?? De LHM wordt terug de hoogte regelaar ingeduwd??

Iemand dit wel eens gehad?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 augustus 2012 09:50 AM
  [ # 1 ]

Ik denk eerder aan een draagarmlager met een kapot rolletje dat de boel blokkeert bij een bepaalde stand.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 augustus 2012 12:45 PM
  [ # 2 ]

Ik zou `em een tijdje op Hydraurincage laten veren en flink gymnastieken .
Evt. ADAL slijtage kun je wellicht horen , een zware bonk , als je op je trekhaak of bumber gaat staan en weer loslaat.
Maar ja , als `ie ergens blokkeert werkt dat weer niet natuurlijk, maar dan zou `ie ook niet meer langzaam terugveren.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 29 augustus 2012 03:29 PM
  [ # 3 ]

Volgen mij hoort dat zo. Als de boel ver inveert en de computer zet de boel in stug word dus de middelste bol afgeesloten. De auto veert dan alleen via de buitenste bollen weer iets op. Na enkele seconden word de middelste bol weer bijgeschakeld en komt de achterkant pas weer helemaal omhoog. Alleen gebeurt het soms op een wat ongelukkig moment. Na een scherpe bocht merk ik het ook wel eens.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 augustus 2012 08:42 PM
  [ # 4 ]
Dirk de Pirk schreef:

Ik zou `em een tijdje op Hydraurincage laten veren en flink gymnastieken .

Onwaarschijnlijk dat dat helpt.
De hoogteregelaars hebben een flinke vertraging om te voorkomen dat de hydrauliekpomp bij elke hobbel moet bijpompen.

Het is wel denkbaar dat de hydractiefklep de zaak “vasthoudt” na een hobbel.  Ik heb zelf e ervaring niet dat die “onderin” ingrijpt. Het zou namelijk betekenen dat je lampen een tijdje veel te hoog over de weg schijnen. Als het de regeling is zou het niet langer dan 1 à 2 sec moeten duren.

Evt. ADAL slijtage kun je wellicht horen , een zware bonk , als je op je trekhaak of bumber gaat staan en weer loslaat.
Maar ja , als `ie ergens blokkeert werkt dat weer niet natuurlijk, maar dan zou `ie ook niet meer langzaam terugveren.

Als test zou je stilstaand de hoogteregeling in de laagste stand kunnen zetten tot de auto “op de grond ligt” en dan weer normaal, met lopende motor.
Bij het omhoogkomen luisteren naar gekraak, eventueel met het oor naast het achterwiel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 augustus 2012 09:31 PM
  [ # 5 ]

Het is wel denkbaar dat de hydractiefklep de zaak “vasthoudt” na een hobbel

Vandaar die Hydraurincage , niet voor de hoogteregelaar , want die is nieuw.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 augustus 2012 09:55 PM
  [ # 6 ]

Zou kunnen dat die klep blijft hangen, maar dan zou ik die vervangen. Dat werkt sneller dan zes weken met spoelolie rondrijden en je weet meteen of je de oorzaak beet hebt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 augustus 2012 11:39 PM
  [ # 7 ]

Jansr, welke klep bedoel je??
De lagers zijn goed dat is het zeker niet, het is iets met hydrauliek.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 augustus 2012 11:48 PM
  [ # 8 ]

De achterste hydractiefklep. Het kan zijn dat die moeilijk loskomt. Uitbouwen, schoonmaken of vervangen

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 30 augustus 2012 12:07 AM
  [ # 9 ]

Begin met een schoon systeem en kijk wat er van je klachten overblijft.
Bij mij hielp dat spoelen erg goed , had ook dergelijke klachten.
Anders kun je er op wachten dat al die vernieuwde en schoongemaakte onderdelen weer vast gaan zitten door het vuil dat zich daar ophoopt en kun je weer overnieuw beginnen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 augustus 2012 12:12 AM
  [ # 10 ]
JanSr schreef:

Zou kunnen dat die klep blijft hangen, maar dan zou ik die vervangen. Dat werkt sneller dan zes weken met spoelolie rondrijden en je weet meteen of je de oorzaak beet hebt.

En/en is de snelste weg. Ik weet niet hoe hinderlijk het is.

Dirk heeft volkomen gelijk dat je moet rondrijden met verse olie in een schoon systeem. Zie mijn onderschrift.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 30 augustus 2012 12:43 PM
  [ # 11 ]

Waar zit die klep eigenlijk, die heb ik er nog nooit uitgehaald.
Lhm systeem heb ik jaar gelden voorzien van nieuwe LHM en alle filters schoon gemaakt.
Ik kan het wel eens proberen met die spoel olie. Rij al heel wat jaar hydrauliche citroen maar dat heb ik nog nooit gebruikt.
normaal is nieuwe LHM en schone filters voldoende.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 augustus 2012 07:33 PM
  [ # 12 ]

Midden aan de achtertraverse. Om er redelijk bij te komen liefst een brug, anders achter hoog opkrikken en ondersteunen.
Spaghettie uitlaatpijp er af en het schutbordje.
De twee dikke leidingen gaan doorgaans makkelijk, de HD leiding kan lelijk vastzitten. Altijd met een open ringsleutel werken.
De retourleiding lostrekken.
Dan de klep zelf, twee boutjes.
Dan pas kan je redelijk bij de stekker. Bij het monteren zeer goed schoonmaken en in de vaseline. Deze stekker kan voor ergerlijke hydractiefstoringen zorgen.
Bij het weer plaatsen van de klep zeer precies zorgen dat de boel schoon is.

Van spoelolie heb ik nog nooit meegemaakt dat ernstige storingen verdwenen, anderen zweren er bij.
Zie verder http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209983/#1399124

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 januari 2013 07:26 PM
  [ # 13 ]

Ga meer weer eens verdiepen in dit probleem. De klep heb ik er nog niet uitgehaald.
De LHM heb ik een jaar geleden vervangen en nu weer ook alle filters schoon gemaakt.
Maar dat maakt niks uit.

Ik had een jaar geleden een ander xm td automaat hydroactief, deed exact hetzelfde.

Als ik in het schema kijk, zit de demping in het hydroactief blok?? En dus niet in de veerbol?
En als je dus een gewone XM hebt zit de demping gewoon in de veerbol?

Er zit namelijk verschil in de bollen van een TD met of zonder hydroactive.

Ik vraag me af of ik wel veerbollen heb gehad voor hydroactief.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 januari 2013 07:31 PM
  [ # 14 ]

Inderdaad zitten de hydractiefdempers in het blok en niet in de bol.
Die middenbollen zijn hetzelfde als de voorraadbol op de HD regelaar, alleen de druk is anders.
Als je echt lekker wilt deinen zou je die dempers kunnen uitboren, zoals bij comfortbollen.
Het hydractiefsysteem zet de kleppen dan netjes dicht als het echt nodig is, zoals bij verkeersdrempels en ruig bochtenwerk en zo.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 januari 2013 07:35 PM
  [ # 15 ]

Bedankt! En bij een “gewone” xm zit de demping plaatjes wel in de bol?
Kan bijna niet anders denk ik.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook