Prijzen 2e hands Xantia
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6100
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 09 augustus 2004 07:00 PM

Hallo Citroen liefhebbers,

Mijn vriendin is toe aan een nieuwe auto en ik wil haar graag aan de citroen hebben (zou liever zelf een citroen kopen, maar heb geen rijbewijs). Nu zitten we op internet te kijken naar 2e hands Xantia’s en het valt ons op dat deze wagens in vergelijking met andere merken wel heel erg in prijs schelen. Oftwel, de Xantia’s zijn nogal gunstig geprijsd. Heel fijn natuurlijk, maar wij vroegen ons meteen af: waarom is dat eigenlijk? Heeft dat te maken met hun staat van dienst? met betrouwbaarheid? Is het wellicht ook een mindere auto?

Is er hier iemand die een objectieve verklaring kan geven voor de relatief lage prijzen?

En daarnaast. Hoe onderhoudsgevoelig is een Xantia van laten we zeggen 1997/1998?

Bij voorbaat dank,

Jaco

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 augustus 2004 07:06 PM
  [ # 1 ]

In middels kan ik je uit ervaring vertellen dat de Xantia (net als vele andere franse auto’s) best betrouwbaar is.
Op http://www.xantiaclub.net zijn we tot de conclusie gekomen dat een belangrijke oorzaak van de lage prijs de naam van Citroën (hebben een paar modellen gemaakt die nog wel eens een lichte mate van gevoeligheid voor oxidatie hadden) en vooral de niet-sexy uitstraling is (het wordt toch nog vaak als een oude-lullen-bak gezien).
Ook uit gegevens uit duitsland (TÜV) blijkt de Xantia een van de betrouwbaarste auto’s te zijn (Autobild 7 13. Februar 2004).

Succes met de zoektocht: Het is een comfortabele auto voor niet al te veel geld (hoewel je natuurlijk altijd een pech-exemplaar kunt treffen).

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 augustus 2004 09:26 PM
  [ # 2 ]

Geen aankoopstips, maar wel een welkom ! Very Happy

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6100
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 09 augustus 2004 10:33 PM
  [ # 3 ]

@Lelijke eend,
Bedankt voor je welkomstgroet.

Maarreh, we rijden nog geen citroen he (en het is dus ook nog niet eens zeker dat het gaat gebeuren). Crying or Very sad

Maar ik heb nog een paar dagen om m’n zin te krijgen Twisted Evil

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 augustus 2004 05:02 AM
  [ # 4 ]

Ook welkom.
En ja Citroen word nog altijd zwaar onderschat, vandaar dat ze als occasion niet veel kosten. Veel mensen laten ze links liggen omdat ze niet veel opbrengen bij verkoop, etc etc, ja je koop een auto om er nu in te rijden en plezier van te hebben.

Oude modellen zoals de AX type-1 uit de jaren 80 en ouder hebben nog weleens last van roest. Maar vanaf 1991 (introductie ZX) en later moet je goed zoeken om een Citroen met roest te vinden. Mijn ZX uit 1992 heeft weleens op de brug gestaan naast een opel corsa uit 1995/96?, als je van onder keek (roest) zou je niet zeggen dat mijn ZX 3 a 4 jaar ouder is, geen spatje roest namelijk. Behalve de uitlaat dan he, die rot na trouwe dienst een keer door.

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6100
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 12 augustus 2004 07:53 PM
  [ # 5 ]

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Inmiddels is er een nieuwe auto aangeschaft en ik heb goed nieuws en slecht nieuws:

Het is helaas geen Xantia geworden, mijn vriendin vond de auto uiteindelijk toch te zwaar. Gezien de weinige kilometers die wij maken per jaar zou de auto dan te duur worden in wegenbelasting en verzekering. Tja en haar mening is hier doorslaggevend omdat zij het merendeel betaalt (zij is ook de enige die erin mag rijden).

Maar het goede nieuws is: Het is WEL een citroen geworden. Een Xsara (1.6i Ligne Prestige Coupe om precies te zijn) uit 1998. Een hele mooi wagen met weinig kilometers op de teller en hij rijdt werkelijk fantastisch. We zijn er erg gelukkig mee en nu wij ook Citroen-rijders zijn zullen we ook wel vaker op dit forum te vinden zijn.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 12 augustus 2004 08:36 PM
  [ # 6 ]

Gefeliciteerd, daar lijkt me niks mis mee Laughing
Maar wat is nou het verschil in gewicht tussen een Xantia en de nieuwe aanwinst? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar (alles wordt maar zwaarder tegenwoordig, ik geloof dat een Golf ook al 1200 kg weegt Confused)

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6100
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 12 augustus 2004 08:47 PM
  [ # 7 ]

Een Xantia, bijvoorbeeld een 1.8i 16V weegt zo’n 1243 kilo, dat betekent €116,- per kwartaal aan wegenbelasting. De Xsara die wij hebben gekocht weegt 1043 kilo. 200 kilo lichter dus en slechts €69 aan wegenbelasting, een verschil van €47 per kwartaal.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 12 augustus 2004 09:10 PM
  [ # 8 ]

Da’s duidelijk, en dan is het een logische keuze.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 augustus 2004 12:35 AM
  [ # 9 ]

Gefeliciteerd met de Xsara-Coupe, vele veilige en plezierige kilometers gewenst. Razz

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 juli 2023 05:24 PM
  [ # 10 ]

Prijzen zijn nog steeds laag 14 jaar na melding van TS. activa’s gaan inmiddels wel omhoog

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 juli 2023 07:45 PM
  [ # 11 ]

Nu met link Wink

https://gocar.be/nl/autonieuws/classic-cars/30-jaar-geleden-kwam-de-citroen-xantia-op-de-markt

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook