Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb vorig jaar op Citromobile een nieuwe buitenspiegel op de kop getikt. Zo een met het dunne pootje. Heel simpel, je draait hem gewoon in het gat met schroefdraad in het portier. Probleem is alleen dat de spiegel eigenlijk verder doorgedraaid moet worden. Als hij staat zoals ie hoort te staan zit ie eigenlijk nog wat los, waardoor ie, als ik harder rij dan 90, door de rijwind doordraait en ie zodanig komt te staan dat ik er niks meer in zie. Uiteraard pakt de schroefdraad maar op één punt, dus ongeacht de uitgangspositie waarin ik de spiegel op de deur zet, hij komt altijd op hetzelfde punt uit. Hoe kan ik dit oplossen? Een rubber ring ertussen om hem eerder strak te laten zitten is misschien een optie. Maar levert dat geen lekkage op?
Verder nog altijd lichte waterlekkage rechtsachter. Niets dat een handdoekje door de holle ruimte achter het achterwiel niet kan oplossen, maar wel irritant. Ik verdenk de ontluchtingsslang van de tank, maar vraag me ook af hoe de sierlijsten op de flanken bevestigd zijn. Zitten die doorgaans gelijmd of klikken die in gaatjes in het plaatwerk?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kun je niet een dunne fiber ring (zoals je gebruikt bij kranen) onder je spiegel leggen? Die zijn bedoeld om waterdicht af te dichten en vervringen niet zo als rubber. Beschermt je lak ook nog beetje t.o.v. een dunne stalen revet. Een beetje DHZ-zaak heeft ze in een hele reeks aan maten en diktes.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Om de lak rond het gatje niet te beschadigen waar je de spiegel vast schroeft, zou ik er zelf een teflon ring tussen zetten.Rubber of fiber gaat na een tijdje werken als een mini sponsje…
Verder zou ik er nog zuur-vrije vaseline op smeren. waar vet zit vind je geen water is mijn logica.
Voor je lekkage probleem is het handig als je er achter komt of het lekt bij alleen regen, of juist als je er mee rijd bij nat weer…dat scheelt zoekwerk!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het treedt in ieder geval op bij stilstand. Mijn conclusie is dan ook dat het van boven komt. De zijruit is verdachte-af (want eruit geweest en opnieuw gekit). Tuinslang erop om dat nog eens te testen kan, maar het water dat je tegen de raamlijsten spuit, loopt ook kangs het achterscherm naar beneden dus blijven strip en de slang van de tankontluchting niet uit te sluiten. Eerder is al eens geopperd dat vanuit de kofferbak gekeken moet worden of er iets te zien valt. Als het weer eens regent moet ik dat misschien maar eens doen… Telefoon mee om een filmpje te maken, zaklamp, wijntje, lekker kaasje… Maken we er een gezellige avond van.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Pas maar op - als je het zo gezellig maakt, wil de hele familie Mulder mee
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Dacht dat mevrouw Mulder niet zo gek was op de CX, althans de break dan
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ze mist hem serieus ontzettend.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
gelukkig heb je een tweede
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo weer even een update. Spiegelperikelen zijn opgelost d.m.v. een rubber (ja toch) ring. De ring in de spiegelvoet bleek totaal vergaan dus die eruit gewurmd en een nieuwe erin, zit weer zo vast als een huis. Fijn om weer achterliggers te zien i.p.v. het asfalt naast de auto…
Mijn koplampen zijn een volgend puntje van aandacht. Na regen of wassen behoorlijk wat vocht achter het glas. Ik twijfel tussen het glas opnieuw vastkitten of nieuwe erin zetten. Sowieso moet ik het ene niet laten voor ik het ander doe, maar aangezien het zilverkleurige er op veel plekken vanaf is en de rechter koplamp ook wat begint te bloemkolen onderin, moet er uiteindelijk wel meer gebeuren dan dit.
Ik ben alleen nogal geschrokken van de prijzen die ik zie voor de koplampen voor de vroege bouwjaren, bon dieu. Naar wat voor een koplampunits moet ik op zoek, ik lees af en toe wat over onderaansluiting maar wat is er van toepassing op een CX uit 1977? En haal je die er makkelijk uit voor een rondje kit vervangen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 25631
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo’n lamp heb ik nog wel liggen. Even kijken of hij niet in mn 84er past, dan houd ik em zelf.
Eruit halen is simpel. De plastic doppen op de achterkant los draaien (kwartslag). Pas op want meestal laat dan het glas los en valt kapot.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
84-er -> bovensluiting
oud lijk -> onder sluiting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Koplampen van een pré 1983 CX passen niet op een 1984 neus, dus wat dat betreft kun je ze rustig aan Freek geven Boog.
@Freek: Ondersluiting wil zeggen. Dat er bovenop geen lipje aan de neus zit waar ze vasthaken en dat je dus onderaan moet pielen.
Gelukkig werden ze bij Citroën reeds na 8 jaar wijs en veranderden ze dit onhandige systeem naar een lipje bovenop de neus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
bogaard77 schreef:Zo’n lamp heb ik nog wel liggen. Even kijken of hij niet in mn 84er past, dan houd ik em zelf.
Eruit halen is simpel. De plastic doppen op de achterkant los draaien (kwartslag). Pas op want meestal laat dan het glas los en valt kapot.
Heb je één lamp of zowel links als rechts? Ben uiteraard benieuwd naar links/rechts/prijs/toestand (moet uiteraard wel een verbetering zijn tov mijn huidige lamp) dus pb maar als ie nog beschikbaar is.
Sowieso bij het Technisch Evenement van de CX Club maar eens kijken.
T.b.v. het achterhalen van de oorzaak van het water in mijn achterschermen heb ik de tankontluchting maar even dichtgeplakt (nee ik rijd er nu dus niet mee), vanavond eens zien of het nu droog is gebleven daar. Al vermoed ik van niet, maar in het kader van het afpellen van de lijst met potentiele boosdoeners toch maar even testen. De meest waarschijnlijke oorzaak: de achterste sierlijsten zijn ooit aan de voorzijde (onzichtbaar) met een parkertje in het scherm vastgezet omdat ze maar bleven loslaten. Lekkere beunoplossing inderdaad, maar omdat het toch niet zichtbaar was en goed in de tectyl gezet werd vond ik het best. Maar toen ik daar onlangs aan terugdacht viel plotseling het kwartje: schroefje = gaatje… Ben benieuwd hoe we dat simpel kunnen oplossen, mocht dat inderdaad de boosdoener blijken, want van binnenuit kun je er niet bij. Voorzichtig de lijst loshalen, het gaatje afdichten met een subtiel dotje kit (“een dotje, Buurman!”) en daar het parkertje weer doorheen draaien?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 25631
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb 1 lamp. in topstaat. weet nu weer niet welke kant.. PM me even bij interesse.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6499
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Je hebt pb.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)