Ik merkte de laatste tijd de lichtschakelaar op de rechtersataliet erg warm werd en gisteren begon het zelfs te stinken. Toen ik ‘s-avonds weg wilde rijden merkte ik dat mn lampen niet meer werkten. Nu heb ik de schakelaar losgehaald en blijkt hij te zijn doorgefikt. Iemand enig idee hoe dit kon gebeuren?















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Zoals onze Leontine aan iedereen aangeeft, er moet een extra relais tussen geklutst worden,een ontwerpfout van de CX.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hier te lezen
elders evt ook wel beschreven
en nieuwe schakelaar. check je garage, of club magazijn
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Plaats een relais tussen je dimlichtschakelaar.
Als je geld wil uitgeven koop dan een setje xenon lampen, dan heb je twee vliegen in een klap.
-Je ontlast die brakke schakelaar.
-Je krijgt een hele bult licht uit je brakke reflectoren.
Met moed beleid en trouw zijn die doorgebrande schakelaars vaak nog wel werkend te krijgen. Zeker als je de voedings stroom van de lampen er niet meer doorheen stuurt.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
OK, bedankt!
dus eigenlijk is de bedrading in de schakelaar te dun voor de hoeveelheid stroom die erdoor komt. Dus ik klus een relais direct achter de schakelaar en kan de bedrading vanaf daar intact laten?





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, niet de brdrading is het zwakke punt. De schakelaar zelf. Als je er een relais achter zet gaat alleen maar de stuurstroom voor het relais door de schakelaar. Dat is veel minder dan de stroom naar de koplampen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, dat probeerde ik te zeggen. Ik had het misschien geen bedrading moeten noemen, maar ik bedoelde de sporen op de print zeg maar. Anyway, ik snap het en ga het fixen. Bedankt voor de hulp iedereen!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Bekend probleem inderdaad. Ik moet mijn schakelaar van de break ook nog even ontlasten, want die warmt ook op. die van de Athena heb ik meteen gedaan en die wordt dus ook niet meer warm.
Als je het slim doet, kun je het relais in je je dashboard kwijt, en dan krijg je geen rommelige draden onder je motorkap en zie je er helemaal niets van!
Tevens gaat je verlichting er feller door branden omdat de stroom niet meer door die brakke schakelaar hoeft. Had trouwens laatst de schakelaar van de ruitenwisser kapot, de andere kant dus. Een unicum, want het is altijd de lichtschakelaar die de geest geeft.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?