



























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
robfam schreef:hopelijk zijn de kleppen nog heel/klepstelen nog recht (probleem zit alleen bij cilinder 2, vanaf distr.)
Ik heb met mijn TRD Turbo 2 een keer een geknapte distributieriem gehad bij een stationair draaiende motor.
Met 8 andere stoterstangen en een nieuwe riem liep ie weer als een zonnetje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dan heb je geluk gehad. Kapotte distributie kan veel slechter uitpakken.
gebroken ditributie heb ik ooit eens met een 2 liter gehad, gaf helemaal geen schade (behalve psychische) we wachten maandag maar eens even af.
ik heb veel zin in het schoon en strak maken van in en exterieur. de rubber strippen zitten niet allemaal even recht en dat is een doorn in mijn oog..en zo zijn er nog wel meer kleine dingen. mijn handen jeuken!




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij de diesels staan de kleppen rechtop in de kop.
Die worden door de zuigers dicht gedrukt.
De zwakste schakels blijken dus de stoterstangen te zijn, die knikken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is maar goed ook dat die krom gaan, anders had je een veel grotere schade kunnen hebben. Afgebroken kleppen met alle gevolgen van dien of mooie gaten in de zuigers.
Groetjes Harry






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Is het al daadwerkelijk geconstateerd dan?
Dat die stoterstangen krom zijn?
@Rob: Gasdrukveren? Nee, die zijn -gebruikt, van slopers- allemaal zonder uitzondering gaar.
Je zult ze hier moeten aanschaffen. Niet voordelig, wél heel goed (oppassen voor je kin!)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
ja dat heb ik zelf geconstateerd gisteren en niet bij 1 maar bij drie cilinders. ovrigens wel maar 1 gebroken. alles is er nu uit.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, ik sprak vandaag die monteur. Is er al een oorzaak bekend waaróm die riem een paar tanden versprongen is?
Hij zat er nog maar een jaar op, begreep ik.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:
@Rob: Gasdrukveren? Nee, die zijn -gebruikt, van slopers- allemaal zonder uitzondering gaar.
Je zult ze hier moeten aanschaffen. Niet voordelig, wél heel goed (oppassen voor je kin!)
ik kan dus kiezen, of een bult op m’n voorhoofd gratis, of een bult op m’n kin voor een vrij “forse” prijs
ze, hij, het heeft weer gedraaid nog wel even goed afstellen maar in iedergeval geen prehistorische geluiden meer pfew…..
en hoe hij is versprongen??? is idd. ongeveer een jaar geleden vervangen (niet door mijn garage) misschien gewoon spanner defect? nu een nieuwe riem en spanner.
zijn er tips over het afstellen van de lucas pomp? deze heeft geen merktekens en het relaas over uitbouwen van een klep om exact het bdp en het aantal mm hiervoor (is inspuit tijdstip) te vinden is nogal omslachtig.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
robfam schreef:zijn er tips over het afstellen van de lucas pomp? deze heeft geen merktekens en het relaas over uitbouwen van een klep om exact het bdp en het aantal mm hiervoor (is inspuit tijdstip) te vinden is nogal omslachtig.
Ja omslachtig is het inderdaad een beetje, maar het is écht de enige manier waarop je zeker weet dat ie goed staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
das dan duidelijk, merci
het ziet er naar uit dat we maandag dan toch eindelijk kunnen gaan poetsen…. de cx draait weer.
het heeft wel wat gefoeter gekost, maar dit was hoofdzakelijk te danken aan de voorganger van mijn garage. die kon blijkbaar niet eens de distributie fatsoenlijk vervangen!!!!
het blijkt toch maar weer dat je gewoon van voor af aan moet beginnen en alle ? aflopen.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goed bezig! Nou maar hopen dat het poetsweer wordt
het ziet er naar uit dat maandag D-day wordt. nog even de laatste puntjes op de I en dan kan het grote poetsen en conserveren beginnen.
omdat de 2 nieuwe gasdrukveren incl. bevestigingsbeugels op bijna 200,- euro kwamen, ben ik naar een alternatief gaan zoeken: nu heb ik 2 gasdrukveren van een xsara (ongeveer evenlang) voor 20,- en heb 2 beugeltjes gemaakt
bestaande bevestigingsgaten van klep vallen in sleuf en het vaste boutje aan de xsara gasdrukveer komt in het ronde gat. nu hoef ik alleen de bevestiging op de auto nog aan te passen.
het is niet origineel, maar wel goed…
zucht…..
ondertussen wel de gasdrukveren vervangen(ze waren van een xsara picasso) en nu kan ik (183cm lang) zelfs in de laagste stand onder de klep staan!!