2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
zelf veerbollen vullen en testen
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 31 augustus 2012 02:35 PM
  [ # 16 ]

Waar remmen onze citroenen op?...
Toch ook op een non compressable fluid met smerende werking?.

Remolie is op glycol basis waardoor rubberdelen hier tegen moeten kunnen.
Siliconen olie daarintegen is niet bijtend. De viscositeit van LHM en een siliconen olie zal wel gelijk moeten zijn om correct werking te garanderen. Daarbij denk ik dat de zelfsmerende hogedruk pomp siliconenolie niet vies vind, want smeren doet het…. Is mijn gedachte dan hoor. Welke factor mis ik?

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 31 augustus 2012 08:44 PM
  [ # 17 ]
alsjemenou76 schreef:

Al vraag ik me wel af… hoe kom je de toestand en staat van het membraan te weten?

Veerbollentester
Minder dan 10 bar dan is de membraam waarschijnlijk beschadigd. Ze kan dan te ver ingedrukt zijn en inwendig tegen de schroef aangedrukt zijn en daardoor niet meer goed.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 31 augustus 2012 10:40 PM
  [ # 18 ]

Zo kan het ook  Mr. Green

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 augustus 2012 10:48 PM
  [ # 19 ]

Best wel een leuk documentje. Genoeg inspiratie weer!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 01 september 2012 05:35 PM
  [ # 20 ]

Ben even bezig geweest om een en ander verder uit te werken. Heb nog overwogen om met een schuivend bitje of dopje te gaan werken maar toch gekozen voor mijn eerste ontwerp. Dit heeft minder onderdelen en omdat de zaagsnede in het plugje uit de hand gemaakt moet worden zijn de aanlegvlakken voor het bitje waarschijnlijk niet heel mooi recht en bestaat de kans dat die bij het vastdraaien uit de zaagsnede gedrukt kan worden. Bij de uitgewerkte constructie is dat onmogelijk.

Dit ga ik organiseren

en een detailtje

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 september 2012 05:37 PM
  [ # 21 ]

Erg leuk project, hou ons maar op de hoogte. Als je het voor elkaar hebt en het veilig werkt wil ik er misschien wel een van je kopen namelijk!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 september 2012 07:02 PM
  [ # 22 ]

Bij de allereerste apartaten werd er een speciale nippel gebruikt ipv de stop .

Nu niet meer , alleen weet ik niet hoe ze nu die originele nippel vastzetten ,

wel heb ik gezien dat na het vullen deze nog even met de tang nagetrokken word .

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 september 2012 08:19 PM
  [ # 23 ]

Ja, volgens mij met een strak passende dop net een beetje aandraaien, ontkoppelen en dan natrekken met een tang.
Als het o-ringetje (met een beetje LHM) net de bol raakt sluit hij al aardig af.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 september 2012 08:20 PM
  [ # 24 ]

Mooie tekening trouwens, net echt!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 02 september 2012 05:05 PM
  [ # 25 ]

Je kunt de kracht op de spindel wel berekenen hoor.
Dat valt bij een gat van 7 mm best nog wel mee.

Het is niet zo dat m12 beter is dan m7, de lengte van de draad is natuurljk wel van belang.

Een ander probleem is dat je het bitje eerst precies goed moet positioneren, zowel op diepte als op de juiste hoek.
Ik denk zelf aan een spindel zonder draad die schuift, met een borst zodat hij er niet kan uitschieten.
Als je de spindel dun houdt druk je hem wel met de hand tegen de druk in.
Diameter vier tot vijf mm lijkt mij ideaal .

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 02 september 2012 07:13 PM
  [ # 26 ]

1 bar = 1Kg/cm2 -> 80 bar = 80Kg/cm2
Oppervlak = 3.14 / 4 x d x d
Neem een draaipen van rond 7mm -> oppervlak = 3.14 / 4 x 0,7x 0,7 = 0,38cm2
Uitdrukkracht 80x0,38= 30,7 Kg

Het koppel om de plug aan te draaien moet door dat asje van 7mm worden overgebracht en dat vind ik erg mager. Dus de draaistift moet groter om het koppel voor de plug aandraaien over te brengen. Bij een draaipen van rond 15mm wordt de uitdrukkracht 141Kg! Een draaipen van 4 of 5mm is naar mijn idee zeker te zwak. Beetje robuust bouwen heeft mij nog nooit teleurgesteld, te licht bouwen is altijd een drama.

Het positioneren van de draaistift en de plug zie ik absoluut niet als een probleem. Kwestie van even opletten bij het opstellen van het geheel. Er zitten in de hele opstelling maar vier relatief eenvoudige verschillende maak delen!

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 september 2012 07:18 PM
  [ # 27 ]

Zorg je er ook voor dat je bollenvulapparaat tevens geschikt is voor de deelbare bollen die o.a. Op de cx break achter zitten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 02 september 2012 07:31 PM
  [ # 28 ]

Dat is het systeem uiteraard wel maar ik ken de vorm van die bol niet en dat zou idd een probleem op kunnen leveren op het aansluitvlak met de bol. Ik ben van een gewone ondeelbare bol uitgegaan. Is wel handig om ook deelbare bollen te kunnen verwerken. De radius van die bollen is groter meen ik? Kan je dat even voor me meten?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 september 2012 07:35 PM
  [ # 29 ]

Ik heb geen losse deelbare bol, maar ga even op de sm kijken. Kom ik op terug, ok?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
alsjemenou76
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007

- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Gepost: 02 september 2012 08:05 PM
  [ # 30 ]

Nu ben ik niet blond. en denk dat mijn eigen logica helemaal fantastisch is…

Maar waarom zou je de schroef-stop inkerven voor een schroefbit om hem vast te draaien… Je kunt toch gewoon een boutje van de goede lengte en spoed gebruiken?... een passende dop die langs de buitenkant gesealt is met een opgesloten O-ring is naar mijn mening toch veel deugdelijker…

Ik denk aan een systeempje waar je de stikstof-plug eerst in deze dop steekt(enkele slagen open) en dan de schroefijde van de bol verder klemt zoals die prachtige foto die ik hier zag… Het voordeel hier aan is, dat de bol hierdoor nooit ergens anders heen kan tot je deze uit de klem haalt. En je hoeft de plug niet meer na te trekken met kans op drukverlies naast het vulapparaat.

Het is maar een idee natuurlijk… Zo erg is het toch niet om een zeskantig stopje op je bol te hebben?...

CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

Profiel  
 
 
2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook