paso schreef:gisteren deze bandjes tegen gekomen op de sloop, het zijn Michelin Energy’s maar vind het nogal een grof profiel zouden dat ook winterbandjes zijn?
Dat zijn Energy’s E3B. Een ‘gewone’ band, geen winterband.
winnetou schreef:mpostma schreef:...Ooit wel eens afgevraagd als je met 60 op een besneeuwde snelweg met zomderbanden op de rechterbaan glibbert hoe sommige lui het gewoon in hun hoofd halen om met 100 gewoon door te jakkeren over de stevig besneeuwde en spekgladde linkerbaan? Die hebben wslk gewoon winterbanden en hebbben zelfs op de linkerbaan (die over het algmeen veel minder wordt schoongereden) nog plenty grip op goed winterrubber.
Wat dat betreft kun je met winterbanden wel harder doorrijden!! (al zullen de veiligheidsfanatici nu wel gaan steigeren).
Ik heb afgelopen maart ook al een aantal woedend flitsende auto’s in mijn binnenspiegel gezien (op de rechterbaan dus) die blijkbaar vonden dat ik nogal roekeloos reed. Maar inderdaad: ik reed dus lekker op winterbanden en had prima grip!!!
Hihi.. no need to say more!
rb schreef:paso schreef:gisteren deze bandjes tegen gekomen op de sloop, het zijn Michelin Energy’s maar vind het nogal een grof profiel zouden dat ook winterbandjes zijn?
Dat zijn Energy’s E3B. Een ‘gewone’ band, geen winterband.
o bedankt, ik had wel gezocht naar en aanduiding maar kon niets vinden, ze moesten wel 20€/stuk kosten maar zijn wel zo goed als nieuw
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
mpostma schreef:winnetou schreef:mpostma schreef:...Ooit wel eens afgevraagd als je met 60 op een besneeuwde snelweg met zomderbanden op de rechterbaan glibbert hoe sommige lui het gewoon in hun hoofd halen om met 100 gewoon door te jakkeren over de stevig besneeuwde en spekgladde linkerbaan? Die hebben wslk gewoon winterbanden en hebbben zelfs op de linkerbaan (die over het algmeen veel minder wordt schoongereden) nog plenty grip op goed winterrubber.
Wat dat betreft kun je met winterbanden wel harder doorrijden!! (al zullen de veiligheidsfanatici nu wel gaan steigeren).
Ik heb afgelopen maart ook al een aantal woedend flitsende auto’s in mijn binnenspiegel gezien (op de rechterbaan dus) die blijkbaar vonden dat ik nogal roekeloos reed. Maar inderdaad: ik reed dus lekker op winterbanden en had prima grip!!!
Hihi.. no need to say more!
Vanavond nog, op de A12 en binnendoor achter mensen gereden met overduidelijk *niet* de juiste bandenkeuze. Ik kon nogsteeds zowat ondersteboven de bocht door, de astra voor me ging volledig in de remmen en dan stapvoets of nog zachter de rotonde om…..
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
mpostma schreef:
Wat dat betreft kun je met winterbanden wel harder doorrijden!! (al zullen de veiligheidsfanatici nu wel gaan steigeren).
Verse - of papsneuw, nattigheid in ‘t algemeen… ja daar kun je best goed overheen op winterbanden. Maar zodra die sneeuw ingereden is tot een gladde plak ijs… of als het domweg aan het ijzelen is, dan bieden zelfs de beste winterbanden geen garantie op grip. Hence Steenwijk gistermorgen, waar in een halfuur tijd 7 ongelukken gebeuren waarbij één dode viel. Die hadden zeker allemaal geen winterbanden?
Het gaat ook bij winterbanden om de marges, het is geen vrijbrief om onder abnormale omstandigheden normaal te rijden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:mpostma schreef:
Wat dat betreft kun je met winterbanden wel harder doorrijden!! (al zullen de veiligheidsfanatici nu wel gaan steigeren).
Verse - of papsneuw, nattigheid in ‘t algemeen… ja daar kun je best goed overheen op winterbanden. Maar zodra die sneeuw ingereden is tot een gladde plak ijs… of als het domweg aan het ijzelen is, dan bieden zelfs de beste winterbanden geen garantie op grip. Hence Steenwijk gistermorgen, waar in een halfuur tijd 7 ongelukken gebeuren waarbij één dode viel. Die hadden zeker allemaal geen winterbanden?
Het gaat ook bij winterbanden om de marges, het is geen vrijbrief om onder abnormale omstandigheden normaal te rijden
Inderdaad zijn winterbanden niet tegen ijzel opgewassen. Of je moet winterbanden met spikes hebben zoals in Zweden veel gebruikt worden. Die zijn hier echter niet toegestaan. Je zult met winterbanden ook altijd goed op moeten blijven lettenn. Met winterbanden kom je ook een keer aan het eind van de grip. Desondanks ligt de grens waar je gaat glijden in de sneeuw met winterbanden zoveel verder dat t echt wel de moeite waard is.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
mpostma schreef:Desondanks ligt de grens waar je gaat glijden in de sneeuw met winterbanden zoveel verder dat t echt wel de moeite waard is.
Helemaal mee eens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
mpostma schreef:Met winterbanden kom je ook een keer aan het eind van de grip. Desondanks ligt de grens waar je gaat glijden in de sneeuw met winterbanden zoveel verder dat t echt wel de moeite waard is.
En mijn ervaring is dat winterbanden ook sneller weer grip terugvinden bij rem los en koppeling in. Waar je dus zowel met zomerbanden als winterbanden zou gaan glijen (inderdaad, op die plak aangereden ijssneeuw) glij je met zomerbanden definitief de sloot in terwijl je winterbanden in dat smalle randje losse sneeuw net weer de grip vinden om toch weer terug de ijsbaan op te gaan (vorige week nog).
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
EW schreef:En mijn ervaring is dat winterbanden ook sneller weer grip terugvinden bij rem los en koppeling in. Waar je dus zowel met zomerbanden als winterbanden zou gaan glijen
geen problemen gehad op me (nieuwe) zomerbanden
arjan_verkade schreef:EW schreef:En mijn ervaring is dat winterbanden ook sneller weer grip terugvinden bij rem los en koppeling in. Waar je dus zowel met zomerbanden als winterbanden zou gaan glijen
geen problemen gehad op me (nieuwe) zomerbanden
Ik ook niet met de winterbanden.. Hooguit ga je je ergeren aan de lage snelheden
Helaas heb ik zowel op 25 november als 27 december een keer gehad dat er toch net iets meer ijs in de bocht lag dan haalbaar was.
En ja, dan ga je ook op winterbanden rechtdoor.
mcdean indit
draadje” date=“1252147597”>Hallo,
Ik wil winterbanden gaan kopen voor deze winter. En ga op zoek naar een leuk 2de hands setje.
Nu weet ik dat winterbanden met minder dan 4mm gewoon op zijn.
Maar met hoeveel mm koop je winterbanden?Zo weet ik of banden die ik zie al erg versleten of juist niet zijn.
alvast bedankt.
Winterbanden zijn nieuw idd met 8mm. Denk eraan dat ze onder de 5mm hun M+S-codering verliezen!!!
we kunnen nog lang doorgaan met dit spelletje wel of geen winterbanden.
degene die ze wilt zou zeggen koop ze, diegene die het onzin vind koop ze niet
ik raad de mensen aan die naar duitsland gaan, ze toch maar te monteren ondanks dat er in duitsland geen echte winterbandenplicht geldt.
de regeltjes die zij hebben gemaakt kan wel in het nadeel van de op zomerbanden rijdende automobilist uitdraaien.
Overzicht per land
Duitsland
Nog geen algehele verplichting in winterse omstandigheden. Wel kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op (zomer)banden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg. Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximum snelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximum snelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven. Vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof.
de politie kan je zelfs verplichten de auto te laten staan indien zei van menig zijn dat jouw banden niet voor het weerstype geschikt zijn
en je kan een proceskrijgen voor het hinderen van het verkeer.
Italië
Geen algehele verplichting. Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en ook strafrechtelijke gevolgen hebben.
Frankrijk
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.
Oostenrijk
Geen algemene verplichting. Voor bergwegen kan wel “Winterausrüstung” (sneeuwkettingen of winterbanden) verplicht gesteld worden. Bij gebruik van winterbanden moeten banden minimaal 4 mm profiel hebben, winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden gezien als zomerbanden. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.
Zwitserland
Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ga winterbanden kopen aangezien ik dicht aan de duitse grens woon en het is gewoon veiliger
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!