Mijn dank wederom voor deze tips!
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is trouwens Rilsan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Of nylon11
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat Rilsan is Poyamide 11, van Arkema ( vroeger Atochem).
Gaat lang mee, maar is tegenwoordig toch vervangen door een “multilayer” materiaaal ( Rilperm of zo).
Kijk je naar de chemische bestendigheid in de lijst van Arkema dan blijkt dan het goed bestand is tegen Ethanol bij 20 graden, matig bij 40 graden en slecht bij 60 graden. Belangrijkste probleem: Zwelling, dwz het materiaal neemt Ethanol op en zwelt.
Niet ideaal voor E10, maar als je SM niet voortdurend in de zon staat dat gaat het lang mee.
Voor wat betreft Bio-Ethanol 85: Goed idee van La Leo om het te vervangen, want dat gaat relatief snel fout.
De proef van Waterman lijkt me een goed idee, alleen zou ik die fles E10 met de slang erin dan in de zomer een paar weken in de zon gezet hebben, vanwege het termparatuur effect. Dat geldt trouwens voor heel veel kunststof producten, temperatuur-afhankelijkheid van de bestendigheid.
P
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
[zeikmode]
Leuk hoor dat bio ethanol, maar wie garandeert je dat het niet geproduceerd is in brazilie en dat er regenwoud is gekapt om het graan te verbouwen dat als bioethanol veel meer oplevert dan als brood?
Het heeft een erg hoog gesubsidieerd windmolen gehalte…
[/zeikmode]
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niks zeikmode ...
Bio staat staat in dit geval voor “uit planten gemaakt” en niet voor “goed voor het milieu”. Hooguit daar waar je het weer opstookt.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nu we toch in de zeikmodus staan… persoonlijk zou ik eerst eens die roestproblemen aanpakken en dan nog eens zien wat voor ellende je je verder nog op de hals kan halen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
my point exactly. een nieuw leidinkje trekken en de sproeiers wisselen kan altijd nog.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hahahaha! Die discussie is allang gaande, dat je beter mensen kunt voeden van de bieten en maiskolven waar bio-ethanol van gemaakt wordt.
maar ja… wij importeren ook peultjes uit Kenia en ik zie ze nooit “Made in Holland” in de supermarkten liggen. Eten die Kenianen die peultjes zelf niet? Hoe zit dat, vraga ik mij dan af?
Of de melkplas en de boterberg? Waarom gaat dat niet in poedervorm naar hongerige kindjes in Afrika?
Er worden in Zuid Amerika bossen gekapt om landbouw te kunnen uitoefenen en om het hout te verkopen, maar vervolgens overstroomt het land en dan wordt er weer een gironummer geopend voor de slachtoffers.
Het is allemaal oorzaak en gevolg.
En het produceren van windmolens zal misschien wel meer energie kosten dan dat ze in al die jaren opleveren door te draaien. Dat roepen mensen die die dingen lelijk vinden, maar ik vraag me af wie het getest en berekend heeft.
Dito voor elektrische auto,s wat gebeurt er met die accu’s en wat kost het aan energie om ze te maken??
Waar het in dit geval (mijn SM) om gaat, is de ‘carbon-footprint’ die je al dan niet achterlaat. Bij bio-ethanol is dat gewoon bewezen een heel stuk minder. Nu ben ik de allerlaatste die een miljeu-goeroe probeert te zijn of genoemd wil worden, maar ik vind wel dat je een klassieker aan een experiment kan onderwerpen om het (terechte) vuile imago wat op te poetsen.
Als er voor oude diesels een roetfilter en ombouwkit bestond om fijnstof te beperken, zouden we dat ook kunnen overwegen met onze nagelde oliestokers.
Het rijden op LPG is al een stap in de juiste richting (dus: goed bezig Boog!), maar mij leek het cool om daar Bio-ethanol aan toe te voegen. En… meer vermogen bovendien!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
fluidphreak schreef:Nu we toch in de zeikmodus staan… persoonlijk zou ik eerst eens die roestproblemen aanpakken en dan nog eens zien wat voor ellende je je verder nog op de hals kan halen.
Nou, zet die zeikmodus maar heel rap weer uit met z’n allen, want dit motiveert totaal niet!
Ik ben nergens bang voor, ik pak alles aan, ik vernieuw, ik modificeer, ik lap op en ik leer ervan en daarmee klaar!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Edit: lees even het laatste puntje in de eerste alinea:
http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=22
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
La Léo schreef:
Als er voor oude diesels een roetfilter en ombouwkit bestond om fijnstof te beperken, zouden we dat ook kunnen overwegen met onze nagelde oliestokers.
Die bestaat toch ook?
Een paar jaar terug toen de roetfilters “in kwamen” heb ik overwogen een retrofit roetfilter op de saxo te zetten,
maar dat was mij toen te prijzig…
Even snel gegoogled en ik kwam o.a. dit tegen:
http://www.cartuning-guide.com/roetfilter.html
Maar goed, we dwalen af!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik wilde je niet demotiveren hoor! Maar ik denk dat de basis (zoals jij ook altijd zegt) toch het belangrijkste is…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou me focussen op rijdend maken. Dus spullen voor het blok regelen en intussen een cursus lassen bij Rustbuster gaan doen. Er moeten nog heel veel uren gebakken en gebraden worden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jaja, dat snap ik ook allemaal wel!
Maar daarom kan ik er in de tussentijd - terwijl ik dus nu wacht op onderdelen- wel over nadenken. hè?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D