Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je ziet op de schets dat het spindelding geen spindel is maar gewoon een staafje wat vrij heen en weer kan schuiven in de houder, die 2 O-ringen heeft. Door de druk tijdens het vullen wil dat staafje naar boven, tijdens het dichtdraaien moet je dat ding dus op de bol"stop” blijven drukken.
er zijn geen fabrikanten, die apparaten moet je dus zelf bouwen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De deelbare bol heeft een ander maat vanaf de bovenzijde plu tot de ronding van de bol. Daar heb ik echt een maat aanpassing nodig! De werkbare slag moet groter worden. Wil je dat ook nog even opmeten? Dan pas ik mijn modelletje daar op aan.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo werkt dat idd. Je flext een hoekje in het dopje. En draait em aan. Je moet best wel kracht zetten op de dop om em dicht te laten tot je de waterpomptang kan pakken en em kan aan zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmmm, dat moet morgen dan even. Het is donker en de sm staat voor de deur
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog een linkje:
http://www.citraulics.com/spherechrg.htm
http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?111028-Xantia-Federkugel-selbst-auffüllen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja die bol heeft een kerf waar je op kan aangrijpen. Inwendig zal het kopje dat aangrijpt op de plug kerf de plug moeten volgen bij indraaien. Dus een los kopje dat radiaal vast zit aan de draaispindel maar axiaal kan bewegen met een veertje dat het kopje altijd naar beneden drukt.
Dit werkt alleen op pluggen met die kerf. Ik kan me herinneren van vroeger dat mijn pa zijn DS dat ook had. Het kopje moet zo ontworpen worden dat ie ook aangrijp op pluggen zonder kerf.
Fabrikage kosten van zo’n apparaat zijn altijd duurder dan twee machinale onderdelen.
Ik hou het voor nu even bij een zaagsnede dat is minder kritisch om te maken en het is ook een beschadiging van de plug. Een systeem ontwerp dat de ronde plug onbeschadigd verwerkt kan me nog van het pad krijgen!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Een plugje met verlaagd vlak (de kerf) en een zaagsnede is ook geen probleem. De twee systemen bijten niet!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
http://youtu.be/AEUTyzbC1Wo
Kennen jullie deze al?...
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
nee
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Een adaptor kapje dat over de plug met kerf past met op z’n kop een zaagsnede. Daarmee is het systeem compatibel. Toch? Wel even wat maatvoering wijzigen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
In het filmpje op de link van hier boven , zie ik hem een beetje persen en drukken tegen het asje met dichtdraaien.
Mijn gedachte: Het bitje wat je wil gebruiken voor het dichtdraaien… kun je daar met een veer geen voorspanning op zetten…
De voetvan de veer kan in de gas opening van de constructie. verder zal de veer op een schoteltje of iets boven het bit moeten blijven…. Je kunt ook de pen vergrendelen zodat deze strak op de stop zit terwijl deze wel kan blijven draaien. (hendel- losse ring op pen)... Het leek me een verbetering….
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Ik wil ook zo een!
Ben er al eens mee bezig geweest, maar door tijdgebrek laten schieten.
Het is echt geen hi tec, en volgens mij prima in een kleine serie te maken.
Als er vijf of meer gemaakt kunnen worden kan het wel eens heel betaalbaar worden.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je over stikstof kunt beschikken.
Dus samuel,
mag ik met je meedoen?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Nieuwe dag nieuw kansen!
Ik heb het ontwerp een beetje aangepast. Wat begon als een heel minimale oplossing voor een soort veerbol is nu wat verder aan het ontwikkelen naar een meer universeel toepasbaar vul tool.
Ik heb de inwendige schroefdraad er uit gehaald en vervangen door een schroefdraad bus aan de bovenzijde. De spindel is verjongt en wordt door de draadbus in positie gehouden. Door deze bus in te draaien wordt de spindel naar binnen gedrukt. De spoed van de bus is niet belangrijk want tijdens het vastdraaien van de plug kan je door de bus te draaien de spindel de plug laten volgen. De uitdruk kracht door de 80bar wordt ook door deze bus opgevangen.
De onderzijde van de spindel eindigd in een vierkantje (a la doppendoos) waarop verschillende kopjes bevestigd kunnen worden. Het aantal onderdelen is iets toegenomen maar de inzetbaarheid is sterk vergroot. Ieder kan nu naar behoefte zijn eigen plug opname kopje verzinnen of dat nu voor een volledig ronde plug of met een kerf of zaagsnede.
De verhoudingen in dit plaatje zijn een beetje zoek maar je snapt het idee hoop ik.
Voor alle geintereseerden:
Ik doe dit uit hobby en hoef er niks aan te verdienen (geen of beperkte kosten is natuurlijk wel prettig). Ik maak als het ontwerp is uitgekristaliseerd een proto. Daarna aan de hand van de ervaring een definitieve uitvoering. Het aantal definitieve uitvoeringen kunnen we later bepalen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind dit een prachtig ontwerp! Wil je een deelbare bol hebben om mee te kunnen experimenteren? Dat kan wel geregeld worden in dat geval.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank, dank.
Maar graag ook de harde kritiek. Er moet iets op aan te merken zijn. Het moet nog beter kunnen!
Doe allen je best om het neer te sabelen dan wordt het resultaat beter.
Update
Een deelbare bol in handen hebben is wel prettig om de dimensies goed te maken. Dat moeten we even regelen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.