Hallo Citroenfreaks,
Ik wil zelf de distributieriem samen met de spanrol en waterpomp van mijn ZX uit 1997 vervangen.
Zoek een stappenplan en eventuele tips wat niet los hoeft. Heb het nooit gedaan maar sleutel wel regelmatig
aan mijn ZX.
Bedankt alvast!!!
1.4, 1.6, 1.8, 2.0 of een dieseltje?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het is een 1.4 ZX. Menig probleem gelukkig zelf kunnen oplossen.
Koop een Haynes handboek voor c.a. € 30, daar staat alles in met foto’s.
Zelfs zonder Haynes is is het vervangen van distri-riem en spanrol bij een 1.4 makkelijk te doen.Als je er voor zorgt dat het nokkenastandwiel en eventueel krukastandwiel geborgt zijn dan kan er eigenlijk weinig verkeerd gaan. Je kan ook een simpele vraagbaak inkijken van Peugeot of Citroen, zolang het maar gaat om een TU-motorblok.
Kijk wel even goed welk type TU-blok je hebt (KDY enz.) omdat er twee verschillende distri-riemen zijn. de een is wat langer dan de ander. Schijnt te maken te hebben met de plaatsing van de waterpomp.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 28-05-2012
- ZX Zx 1.4 Avoriaz
Ik hou me aanbevolen voor eventuele nieuwe inzichten die je opdoet. Rij zelf in een 1.4i met KDX motor rond en wil
exact hetzelfde gaan doen. Ben ook best handig, maar zoek ook inderdaad een “rode draad” om te volgen.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
- Verwijder de multiriem of v-snaar
- Verwijder de krukas poulie
- Verwijder de distributie kappen.
- Draai de krukas (rechtsom) zodat het gat in het nokkenastandwiel net voor het overeenkomstige gat in de cilinderkop komt
- Breng nu een pen van 5mm doorsnede (bijvoorbeeld een inbussleutel) aan in het gat voor op de motor aan de versnellingsbakzijde.
- Draai nu voorzichtig de krukas rechtsom door tot de pen in het gat in het vliegwiel gaat.
- Controleer nu of het gat van het nokkenastandwiel overeenkomt met het gat in de cilinderkop.
- Breng een pen van 10 mm (M10 bout o.i.d.) aan om de nokkenas te fixeren.
De distributie staat op tijd!
- Draai de moer van de spanrol los, en los de spanrol.
- Verwijder de distributieriem!
- Vervang nu de spanrol en de waterpomp (ten zeerste aanbevolen)
- Monteer de nieuwe distributieriem en zorg dat de lange kant strak staat.
- Span de spanrol middels een zelf te maken sleutel tegen de klok in.
- Zorg dat je de riem niet te strak of los afsteld. Als je de riem op de lange kant tussen duim en wijsvinger een kwart slag kan draaien zit je ongeveer goed.
- Draai de moer van de spanrol goed vast.
- Verwijder de eerder aangebrachte fixeerpennen, en draai de krukas 2x compleet rond.
- Controleer de timing opnieuw door de fixeerpennen weer terug te zetten ter controle
- Controleer nogmaals de distributieriem spanning.
- Vul het koelsysteem opnieuw af, en ontlucht het koelsysteem.
- Controleer de waterpomp op lekkage.
- Verwijder alle fixeerpennen en bouw de distributie weer dicht.
Het “speciaal” gereedschap voor het spannen van de riem kun je eenvoudig maken door een 8mm inbussleutel te nemen en 2 hoeken af te vlakken tot je een vierkantje hebt wat precies in de spanrol past (kun je passen bij de nieuwe spanrol die in de distributieset zit)
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschreven heb. Succes!
Nette omschrijving en niets aan toe te voegen. Zonder waterppomp ben je er ong. Anderhalf uur mee bezig met een rustig tempo. Is echt goed zelf te doen. Weet niet waar jullie wonen, maar mocht het vlakbij Arnhem zijn, dan ben ik wel bereid om te helpen. Is echt een leuk klusje om te doen.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Een beetje oude draad, maar eens kijken of er nog leven in valt te blazen.
Een paar weken geleden heb ik een zx 1.4 gekocht waarvan de distririem al 10 jaar oud is, tijd voor vervanging dus! Nu is het mijn eerste keer dat ik een distririem zelf(standig) wil gaan vervangen en moet hierbij eerlijk bekennen dat ik de angst wel wat heb dat ik iets fout doe of over het hoofd zie. Dan is het wel voorbij met de net aangeschafte ZX. Heeft iemand toevallig fotootjes gemaakt van het wisselen van de distririem?
Ook deze gek een gebrek!
ZX1.4i heeft dat eens mooi in een topic gezet, 8-10 jaar geleden, was bij een AX geloof ik.
Maar staan ook mooie filmpjes op youtube daarover https://www.google.be/search?q=change+distribution+peugeot&gws_rd=cr&ei=hppjVaqGL4WasAHG5YCQDg
Je moet een filmpje bekijken van een 1.1 of 1.4
En anders vragen stellen…
Succes
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Dank voor je snelle reactie! Naja wordt ergens over 2 weken dat ik tijd heb. Tot die tijd zo min mogelijk de ZX maar gebruiken. Mocht ik vragen hebben stel ik ze, maar op zo’n filmpje lijkt het te doen
Ook deze gek een gebrek!