1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Daan is het zat en wil STUURBEKRACHTIGING!
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 28 december 2005 01:00 PM

hallo iedereen,

mijn TZD heeft GEEN stuurbekrachtiging (en nee, het is niet een slecht werkende ofzo, het zit er simpelweg NIET op!) en ik ben dat behoorlijk ZAT! Ik vind eigenlijk gewoon dat een diesel van dit formaat dat dient te hebben, zeker een luxe mdel als een tzd.  Inmiddels heb ik de halve auto vernieuwd (jaja, hij is al 4x zo duur als de aanschafprijs) en ik vind het rendabel om er nu toch iets aan te doen (lee: ik moet er nog dermate lang mee doorrijden dat ik SB wil!)

heeft iemand ervarign met de inbouw, of kan iemand mij vertellen hoeveel werk dit is en waar ik tegenaan loop?
Ik zal stuurhuis, drukverdeler en drukregelaar moeten vervangen, amra misschien ook de pomp voor een grotere?
En mijn stuurkolom, kan die blijven zitten?

gr,
Daan

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2005 01:12 PM
  [ # 1 ]

Re: Daan is het zat en wil STUURBEKRACHTIGING!

DaanDus schreef:

hallo iedereen,

mijn TZD heeft GEEN stuurbekrachtiging (en nee, het is niet een slecht werkende ofzo, het zit er simpelweg NIET op!) en ik ben dat behoorlijk ZAT! Ik vind eigenlijk gewoon dat een diesel van dit formaat dat dient te hebben, zeker een luxe mdel als een tzd.  Inmiddels heb ik de halve auto vernieuwd (jaja, hij is al 4x zo duur als de aanschafprijs) en ik vind het rendabel om er nu toch iets aan te doen (lee: ik moet er nog dermate lang mee doorrijden dat ik SB wil!)

heeft iemand ervarign met de inbouw, of kan iemand mij vertellen hoeveel werk dit is en waar ik tegenaan loop?
Ik zal stuurhuis, drukverdeler en drukregelaar moeten vervangen, amra misschien ook de pomp voor een grotere?
En mijn stuurkolom, kan die blijven zitten?

gr,
Daan

De stuurkolom kan gewoon blijven zitten.

Verder zul je een andere kleine octopus moeten hebben voor de retour van de stuurbekrachtigingscilinder.

Als je het goed wil doen, neem je HD pomp en aandrijving van een Xantia 1.9 diesel met 2 uitgangen. Je kan dan je je huidige drukregelaar laten zitten. De ene uitgang van de pomp sluit je aan op de huidige drukregelaar. De andere uitgang sluit je aan op het stuurhuis. Daarvoor kun je het best ff een leiding laten maken bij Chyparse ofzo. De originele zijn al bijna niet meer te krijgen en stervensduur.

Bekrachtigd stuurhuis kun je gewoon overzetten, al staat er in de technische mededelingen van Citroen nog wel iets over het afstellen van de hoogte van het stuurhuis met tussenringen die je plaatst tussen stuurhuis en het subframe. Je moet de auto zowieso weer laten uitlijnen na montage van een ander stuurhuis.


PS. Wel boeiend. Ik had uit de folders begrepen dat stuurbekrachtiging inderdaad een optie was op een 19 TZD maar dit is de eerste keer dat ik hoor van een 19 TZD waarbij die optie niet is besteld.

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 28 december 2005 01:45 PM
  [ # 2 ]

ik hoopte al dat jij zou reageren…..

mijn ouders hebben een xantia 1.9d die het vast een keer begeeft binnenkort….. dus die sloop ik tzt wel dan! haha (staat 390k op!)

Maar die xantia-pomp zit op een ander plekkie dan bij mij, ik heb hem op de nokkenas zitten. Is dat ook gewoon om te bouwen? En vraag 2: kan ik dan meteen een vacuumpomp op mijn nokkenas zetten voor cruise control?

Maar dat stuurhuis, dat is wel verwijderbaar als de rest van de auto blijft zitten zeg maar, of moet je echt de halve auto uit elkaar slopen?

p.s. de mijne (TZD) heeft ook GEEN getint glas of electrisch verstelbare spiegels Smile

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2005 01:52 PM
  [ # 3 ]
DaanDus schreef:

ik hoopte al dat jij zou reageren…..

mijn ouders hebben een xantia 1.9d die het vast een keer begeeft binnenkort….. dus die sloop ik tzt wel dan! haha (staat 390k op!)

Maar die xantia-pomp zit op een ander plekkie dan bij mij, ik heb hem op de nokkenas zitten. Is dat ook gewoon om te bouwen? En vraag 2: kan ik dan meteen een vacuumpomp op mijn nokkenas zetten voor cruise control?

Maar dat stuurhuis, dat is wel verwijderbaar als de rest van de auto blijft zitten zeg maar, of moet je echt de halve auto uit elkaar slopen?

Het stuurhuis is gewoon uit te bouwen (zie vraagbaak).

Ja, de HD pomp zit op een andere plaats bij een Xantia. Toch is die constructie bij enkele late BX 19 TZD’s ook nog toegepast, zelfs met 2 uitgangen pomp. Je moet dan wel de HD pomp steun (waar ook de dynamo op geschroefd zit) en de poelie en de spanrol vna het Xantia blok overnemen. Ik heb op mijn Turbo D12 motor ook gewoon die Xantia constructie geschroefd, maar dan met 1 uitgang pomp en debietverdeler. ALs ik mij nog eenns kwaad maak als er iets kapot gaat of niet werkt zoals ik wil dan schroef ik ook een 2 uitgangen pomp erop.

Als je een 2 uitgangen pomp neemt scheelt het je een storingsgevoelige debietverdeler. Bovendien heb je dan veel courantere spullen.

Je zou OF de vacuumpomp van een vroege C15 erop kunnen schroeven, die wordt aangedreven met de poelie die de BX ook heeft. Ik weet niet of je met een andere nokkenas zonder meer een vacuumpomp van een latere 19 D uit bijv. een Berlingo of Xsara zou kunnen monteren. Weet niet of dat zonder meer past op de cilinderkop.

PS. Die Xantia van je ouders is net ingereden, ik zou maar gewoon mijn heil op de sloop zoeken als ik jou was.

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 28 december 2005 01:57 PM
  [ # 4 ]

tja, ok… maar op de sloop kom je maar weinig xantia’s tegen is mijn idee. Maar goed, die ombouw komt pas volgende zomer, nu is het me te koud!

En inderdaad, die van mijn ouders is net lekker los. Hij doet t nog prima, en gebruikt echt amper olie. Gaat nooit iets bij, alleen z’n beurtjes zeg maar. Mijn tzdtje heeft er nu 341k op staan, maar die is er slechter aan toe confused

Heb jij nou ook een garage o.i.d., of is t allemaal puur hobby? En heb jij evt onderdelen voor een net prijsje? het idee is de komende tijd alle onderdelen verzamelen, en dan a.s. zomer grote verbouwing. Dan is mijn bx helemaal af, en weet ik zeker dat hij nog een tijdje blijft zeg maar.

Gr,
Daan

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2005 02:02 PM
  [ # 5 ]

Kijk eens bij de onderdelenlijn . Als je geen zin hebt om allerlei sloperijen af te bellen, van vind je het wel. Je ziet ze idd nog niet zo vaak op de sloop staan, maar de Xantia’s zijn inmiddels oud genoeg en trouwens, ze zullen ook zat plat gereden worden. Moet dus geen probleem zijn.

Ik heb een garagebox waar ik klus. Ik heb wel eens wat te koop gezet, maar helaas maar weinig respons.. in elk geval niks wat jij nu zoekt voor deze operatie.

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 28 december 2005 03:07 PM
  [ # 6 ]

ik vroeg laatst aan een sloper die toch echt genoeg bxjes had staan, waarom er geen xantia’s stonden. (heeft ook een groene tzd staan, wellicht iets voor jou?)
antwoord: die gaan allemaal naar het oostblok confused
Op zich wel jammer, want na mijn bx komt vast ooit een xantia….

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 december 2005 07:34 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:
DaanDus schreef:

ik hoopte al dat jij zou reageren…..

mijn ouders hebben een xantia 1.9d die het vast een keer begeeft binnenkort….. dus die sloop ik tzt wel dan! haha (staat 390k op!)

Maar die xantia-pomp zit op een ander plekkie dan bij mij, ik heb hem op de nokkenas zitten. Is dat ook gewoon om te bouwen? En vraag 2: kan ik dan meteen een vacuumpomp op mijn nokkenas zetten voor cruise control?

Maar dat stuurhuis, dat is wel verwijderbaar als de rest van de auto blijft zitten zeg maar, of moet je echt de halve auto uit elkaar slopen?

Het stuurhuis is gewoon uit te bouwen (zie vraagbaak).

Ja, de HD pomp zit op een andere plaats bij een Xantia. Toch is die constructie bij enkele late BX 19 TZD’s ook nog toegepast, zelfs met 2 uitgangen pomp. Je moet dan wel de HD pomp steun (waar ook de dynamo op geschroefd zit) en de poelie en de spanrol vna het Xantia blok overnemen. Ik heb op mijn Turbo D12 motor ook gewoon die Xantia constructie geschroefd, maar dan met 1 uitgang pomp en debietverdeler. ALs ik mij nog eenns kwaad maak als er iets kapot gaat of niet werkt zoals ik wil dan schroef ik ook een 2 uitgangen pomp erop.

Als je een 2 uitgangen pomp neemt scheelt het je een storingsgevoelige debietverdeler. Bovendien heb je dan veel courantere spullen.

Je zou OF de vacuumpomp van een vroege C15 erop kunnen schroeven, die wordt aangedreven met de poelie die de BX ook heeft. Ik weet niet of je met een andere nokkenas zonder meer een vacuumpomp van een latere 19 D uit bijv. een Berlingo of Xsara zou kunnen monteren. Weet niet of dat zonder meer past op de cilinderkop.

PS. Die Xantia van je ouders is net ingereden, ik zou maar gewoon mijn heil op de sloop zoeken als ik jou was.

GROOT nadeel van zo’n 2-uitgangen pomp is dat ie minder courant is en dat je daarom érg goed moet zoeken naar de bijbehorende dikke leiding. En die IS me een partijtje duur - dat wil je niet weten. Daar kan je een goedkope Xantia voor kopen….
Dat is de reden - naast tijdgebrek - dat ik zonder SB of met SB “op ouderwets wijze” rijd en voorlopig liever geen combipomp in het vooronder plaats.

Naast pomp / debietregelaar, aan- en afvoerleidingen en stuurhuis is ook de onderste stuurstang in de stuurkolom anders, die moet je dus ook meenemen van de sloop.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2005 07:38 PM
  [ # 8 ]
karel schreef:

GROOT nadeel van zo’n 2-uitgangen pomp is dat ie minder courant is en dat je daarom érg goed moet zoeken naar de bijbehorende dikke leiding. En die IS me een partijtje duur - dat wil je niet weten. Daar kan je een goedkope Xantia voor kopen….

Op de BX bijzonder incourant. Op de Xantia’s niet. Daar is de 1-uitgangspomp mijns inziens een stuk incouranter. Om het op een BX aan te sluiten zul je dus op zoek moeten gaan naar een leiding van nan de HD pomp naar het stuurhuis. Die kun je naar mijn idee het best na laten maken door een hydrauliekspecialist en niet bestellen bij Citroen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 december 2005 08:08 PM
  [ # 9 ]
mpostma schreef:
karel schreef:

GROOT nadeel van zo’n 2-uitgangen pomp is dat ie minder courant is en dat je daarom érg goed moet zoeken naar de bijbehorende dikke leiding. En die IS me een partijtje duur - dat wil je niet weten. Daar kan je een goedkope Xantia voor kopen….

Op de BX bijzonder incourant. Op de Xantia’s niet. Daar is de 1-uitgangspomp mijns inziens een stuk incouranter. Om het op een BX aan te sluiten zul je dus op zoek moeten gaan naar een leiding van nan de HD pomp naar het stuurhuis. Die kun je naar mijn idee het best na laten maken door een hydrauliekspecialist en niet bestellen bij Citroen.

Het kreng kostte iets van 200 - 300 eur als ik me niet sterk vergis. En er zijn er 2, vergeet dat niet. Aan één daarvan zit ook zo’n rubber dinges vast. Die is ook niet goedkoop.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2005 08:13 PM
  [ # 10 ]
karel schreef:
mpostma schreef:
karel schreef:

GROOT nadeel van zo’n 2-uitgangen pomp is dat ie minder courant is en dat je daarom érg goed moet zoeken naar de bijbehorende dikke leiding. En die IS me een partijtje duur - dat wil je niet weten. Daar kan je een goedkope Xantia voor kopen….

Op de BX bijzonder incourant. Op de Xantia’s niet. Daar is de 1-uitgangspomp mijns inziens een stuk incouranter. Om het op een BX aan te sluiten zul je dus op zoek moeten gaan naar een leiding van nan de HD pomp naar het stuurhuis. Die kun je naar mijn idee het best na laten maken door een hydrauliekspecialist en niet bestellen bij Citroen.

Het kreng kostte iets van 200 - 300 eur als ik me niet sterk vergis. En er zijn er 2, vergeet dat niet. Aan één daarvan zit ook zo’n rubber dinges vast. Die is ook niet goedkoop.

De leiding van pomp naar drukregelaar kun je zonder meer overprikken van de Xantia. Bij de Xantia zit de drukregelaar op de BE3 bak op dezelfde manier als bij de BX. De leiding van pomp naar stuurbekrachtiging met rubber tussenstuk is idd duur. Maar dan zeg ik: zoek eens uit wat het kost om zo’n ding door bijv. Chyparse te laten maken. Desnoods met een deel van de Xantia slang als basis. Bijv. vanaf de pomp t/m rubber stuk en daarna met een koppelstuk overgaan op koper tot het sb huis.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 29 december 2005 11:32 AM
  [ # 11 ]

Misschien dat iemand van Garage Van der Laan uit Abbenes daar wat over kan zeggen (die leiding dus)? Wie geinteresseerd is: bel ze eens. Ik heb nl. begrepen dat zij zo’n conversie al een paar keer hebben uitgevoerd voor enkele BX liefhebbers met stuurservo, alhoewel ze voornamelijk sleutelen aan oudere (klassieke) Citroëns.  Wink

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 29 december 2005 01:56 PM
  [ # 12 ]

Ik zou gaan voor een standaard verdeelblok en drukregelaar van de bx. Die zijn ruim verkrijgbaar en goed reviseerbaar als dat nodig is. Dat stuk leiding waar Karel het over had kost inderdaad 256 euro, dat was voor mij de voornaamste reden om gewoon mijn setje uit mijn vorige bx te monteren. Dat stuk rubber maakt het gewoon verrot duur en deze lekken ook nog wel eens. En wat knutselen maakt het natuurlijk ook weer storingsgevoeliger. En, vergeet niet, een bx heeft geen antizinkkleppen, dus het duurt ontzettend lang voor de wagen op rijhoogte komt, met die 6+2 pomp!
De vraagbaak kun je links laten liggen, daar klopt geen hol van. Het uitbouwen is namelijk ALLEEN voor een stuurhuis ZONDER bekrachtiging. Je wilt niet weten hoeveel moeite ik heb moeten doen om dat rotding op deze manier op z’n plek te krijgen. Het verwijderen van je oude stuurhuis kan dus prima op deze manier, maar het monteren van je nieuwe stuurhuis gaat echt niet lukken. Ik denk dat je het beste de stuurstangen eraf kunt halen en dan proberen van onder/achteraf het stuurhuis op het subframe te schuiven.
Zowiezo is het wel handig om het van een auto af te halen waar je nog een stukje mee gereden hebt om te voelen hoe de sb functioneert, dan schiet je niet zomaar een bok.
Ten slotte: het is een ENORME pleer werk, vergis je daar niet in. Een simpele motorwissel gaat sneller…

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 december 2005 02:07 PM
  [ # 13 ]
Chinco schreef:

Dat stuk leiding waar Karel het over had kost inderdaad 256 euro, dat was voor mij de voornaamste reden om gewoon mijn setje uit mijn vorige bx te monteren. Dat stuk rubber maakt het gewoon verrot duur en deze lekken ook nog wel eens. En wat knutselen maakt het natuurlijk ook weer storingsgevoeliger.

Och, dat van dat storingesgevoeliger vind ik wel meevallen. Mijn BX hangt momenteel aan elkaar van koppelstukjes en ik heb er nog maar weinig last van gehad. Alsof die originele leidingen zo goed zijn. Als mijn 1 uitgangspomp ploft komt er een 2 uitgangspomp op. Gezien de geluiden die er de laatste tijd uitkwamen, zou dat nog wel eens snel het geval kunnnen zijn. Ik loop ook la een jaar te kloten met vaak tikken en t zit of in de pomp of in de combinatie van verdeelblok en drukregelaar. Ik ben dat nu wel zodanig zat dat ik er wel vanaf wil, coute qui coute

Chinco schreef:

En, vergeet niet, een bx heeft geen antizinkkleppen, dus het duurt ontzettend lang voor de wagen op rijhoogte komt, met die 6+2 pomp!

Misschien een idee om die er gelijk op te schroeven. En anders maar wat langer wachten. Mijn BX bleef toch redelijk lang op hoogte staan Very Happy

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 29 december 2005 04:27 PM
  [ # 14 ]

ik was eerder van plan om gewoon iemand te zoeken wiens diesel met SB in elkaar is gedraaid, en die te strippen en de boel over te bouwen.
Maar goed, als ik dit alles zo lees, tja, hoeveel moeite is het dan om iets meer kracht te zetten met sturen. Het hok rijdt heerlijk feitelijk. En mijn vriendin vind me een watje dat ik SB wil…(:-Swant voor haar hoeft het echt niet zegt ze:-S)

Het blijft toch in mijn achterhoofd zitten ,maar aan de andere kant dnk ik: alles werkt nu prima aan die auto, en dan kun je er beter vanafblijven i.p.v. de hele hydro-boel uit elkaar plukken.

Weet iemand nog wel toevallig een GOEDKOPE manier om vacuum in de auto te verkrijgen? Een electro-pompje o.i.d.? k weet niet of dat bestaat.

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 29 december 2005 08:20 PM
  [ # 15 ]
DaanDus schreef:

Weet iemand nog wel toevallig een GOEDKOPE manier om vacuum in de auto te verkrijgen? Een electro-pompje o.i.d.? k weet niet of dat bestaat.

Pak je een vacuumpompje van een Visa diesel / C15 diesel. (heb er nog wel één voor je…) Die past op de plek van de HP pomp…... Laughing (oh ja, dan heb je dus geen HP druk meer.) Ach, steuntje valt wel om te bouwen. Maarre, niet om het één of ander, wat moet je met vacuum in de BX? Of gaat het hier om een andere auto?

Test

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook