Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geniaal!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Egbert schreef:Ik heb in mij DS cabriolet gewoon een 2e hands gezet. Het merk doet er niet toe.
Een lambda sonde moet heet zijn voordat hij signaal geeft.
Als je een 4 draads koopt, dan zijn 2 draden de voorverwarming ( 2 zwarte draden aansluiten op + en -, polariteit is niet van belang). De andere 2 draden (grijs en wit) zijn de signaal draden. Een 2 draads heeft alleen de signaal draden, dus duurt iets langer voordat die heet is en signaal geeft. Als je hem zoals ik gedaan heb in de vlampijp zet, dan duurt het maar een paar minuten langer voordat hij uit zich zelf warm genoeg is.
Het is van belang dat je er een digitale meter op zet, want een analoge meter trekt te veel stroom en beschadigt de sonde te veel.Ik heb een schakeling gemaakt met 10 leds die ik permanent gemonteerd heb:
http://www.futurolab.be/lambda meter.htmHet is echt heel erg de moeite waard om je carburateur zo te tunen. Moet je wel wat sproeiers kopen. Mijn DS cabrio is hierdoor 1:9 gaan rijden ( dat was voordien 1:6,5)
Sproeiers bij:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewCat&catId=169Succes
Hoi Egbert
Ik ben met de materie bezig omdat mijn Megane Coupe stationair een veel te hoog CO meet, boven 4% en bij 3000 rpm 0.1%. Dus ben ik gaan zoeken en vind op het Alfa forum een heldere uiteenzetting over de werking van de sensor:
Werking:
De lambdasensor meet continue het verschil in zuurstof tussen het uitlaatgas en de buitenlucht. Indien er zuurstof in de uitlaatgassen zit dan zal de sensor geen spanning opwekken, indien de uitlaatgassen geen zuurstof bevatten is er een groot verschil in zuurstof en zal er een spanning opgewekt worden. Het hiervoor gebruikte materiaal is Zirkonium.
De sensor kan alleen functioneren als deze warm genoeg is, 300-800 graden Celsius.
Om de sensor snel actief te krijgen hebben de meeste een verwarmingselement ingebouwd. Dit voorkomt ook afkoeling bij stationair draaien waarbij er bijna geen warmte in het uitlaatgas zit om de sensor op temperatuur te houden.Controle:
De sensor heeft meestal 3 of 4 draden. Indien er 3 draden zijn zijn er twee stekkers. de éénpolige stekker, meestal een grijze draad is de sensor. De twee witte draden zijn de verwarming (weerstand) waarop 12 Volt komt.
De 4 draads uitvoering heeft ook de twee witte draden als verwarming en meestal een grijze (+) en zwarte (-) draad van de sensor.Meten:
Op de signaaldraad t.ov. massa of over de grijze en zwarte draad moet bij een warme motor en 2000 rpm een wisselende gelijkspanning te meten zijn van 0,1- 0,9 Volt.
De spanning moet ongeveer 5 keer per 10 s wisselen. Indien de spanningen niet gehaald worden, bv 0,3-0,6V dan is de sensor of niet warm genoeg of vervuild. Indien de sensor niet wisselt van spanning is dit meestal te wijten aan het niet wisselen van het mengsel.Diagnose:
Om vast te stellen of de sensor juist functioneert moeten we dus vast stellen of deze zowel een arm als rijk mengsel kan meten (veel zuurstof en geen zuurstof in het uitlaatgas)
Hiervoor draaien we de motor warm en meten op de sensor. Indien deze niet wisselt kwa spanning gaan we zelf het mengsel verijken cq verarmen. Dit kan simpel weg door eerst een paar keer flink gas te geven, dit zorgt voor acceleratieverrijking waarbij het mengsel rijk wordt en dus zuurstof arm. De sensor moet nu 0,7-0,9 Volt geven afhankelijk van de temperatuur.
Daarna houden we de motor een sec. op 3500rpm en laten het gas los. Dit zorgt voor decelleratie benzine-afsluiting, en dus voor een arm zuurstofrijk mengsel. De gemeten spanning is nu 0-0,2 V.
Het omslagpunt van rijk naar arm ligt bij deze sensoren op 0,45V. Als de metingen correct zijn dan is de sensor goed.
Extra kunnen we bij stationair draaiende motor nog op de witte draden accuspanning meten om te zien of de voorverwarming van de lambdasensor correct werkt.Alle metingen met aangesloten stekkers (belast) uitvoeren.
Dit is in conflict met jouw sensor, waar je immers twee zwarte draden hebt voor de verwarming van de sensor. Ik ben er even onder gaan liggen en de Renault sensor heeft twee witte draden, waarover ik 3.4 ohm meet en dus zomaar een verwarminselementje kan zijn en de twee andere draden zijn zwart en grijs, net als ik het verhaal op het Alfa forum.
Kennelijk is de kleurcode van de draden niet universeel. Die van mij komt uit een Peugeot 306. In elk geval de 2 draden met zelfde kleur is verwarming en de andere 2 is de meetspanning.
In het gecopieerde stukje beschrijven ze dat de spanning moet wisselen. Dat klopt, dan is het systeem in closed loopt. Dat is een feedback systeem dat steeds overreguleert en dan gaat oscilleren. Dat moet omdat de lambda sensor een zeer smalle bandbreedte heeft. Is eigenlijk bijna een aan/af sensor: Boven lambda=1 of onder lambda=1.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Vreemd hé? Dat zoiets niet standaard is, net als in de bedrading van huizen. Op het forum van de Megane Club lees ik ongeveer hetzelfde als op het Alfa forum. Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak van mijn probleem is, stationair veel te rijk en op toeren perfect.
Beetje off topic. Stappen motor?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Kweenie, hij loopt perfect. Ik dacht dat mogelijk het verwarminselementje kapot zou zijn en dat hij daardoor te koud blijft bij stationair. De sensor meet immers alleen goed als hij op temperatuur is.
We komen er wel uit, is altijd nog gelukt.
Hoi Egbert, zoals besproken, mijn lambdasonde is inderdaad defect na 17.000 km. Met een brandertje erop was ik er zo achter. Ik moest natuurlijk wel eerst de downpipe er geheel uithalen om de sonde te pakken te krijgen…
Een voltmeter er opgezet, 12V spanning en na een minuutje opwarmen (via het interne elektrische verwarmelement) een gasbrandertje op de sonde gericht. Maar ik kreeg geen enkele spanning. De andere sonde van de sloop had binnen ca. 10 sec. een waarde die snel omhoogschoot naar ca. 600 mV.
Doordat de auto slecht startte op gas (dit komt duidelijk omdat de 123 klep toch bijregelt, bij ‘vastzetten’ start hij perfect) moest ik vaak alsnog op benzine starten, zowel warm als koud. Oftewel veel onverbrande benzine langs de sensor, hetgeen niet goed schijnt te zijn. Misschien was dat de reden voor de defecte sensor.
Gelijk maar even nog wat andere zaken gemeten voor een eventuele volgende keer:
2x witte draad = 12V en massa = verwarmelement van ca. 1 Amp (schijnt defect te zijn indien weerstand >30Ω), draden hebben geen verbinding met de mantel
zwarte draad = signaal 0~1V, geen verbinding met mantel
grijze draad = massa ca. 2Ω met mantel
Oneindige weerstand tussen grijze en zwarte draad
Defect indien grijze een weerstand van ca. 1Ω met de mantel c.q. 2Ω met de zwarte draad heeft (dit was althans bij mij het geval.
Ik wil het wel weer aansluiten, want ik vind ‘m toch echt lekkerder rijden met de 123.
Maar ik denk dat ik eerst maar eens langs Albertronics ga voor de nieuwe software
Groet,
Leon
Hallo Egbert,
Toch jammer dat het 123/LPG verhaal niet hetgeen is geworden wat je ervan verwachtte. Zelf zit ik ook te dubben en te doen. Wat ik eigenlijk zoek is een spanningsgestuurde flowregelaar (dus niet zozeer de overigens meer dan briljante mechanische oplossing van jou!) die ik zelf kan gaan regelen. Kun je die aan de wilgen gehangen 123/LPG regelaar niet open maken en alle sturing eruit halen zodat je de flow zelf kunt regelen?
Momenteel heb ik een OMVL R90E lpg installatie en daar heb ik wat problemen mee. Grootste probleem is het afslaan als ik na een lange rit de koppeling intrap en de motor laat uitbollen. Inmiddels heb ik een voltmeter naast me als ik rijd en lees ik de lambda waarde af. Als de motor vermogen moet leveren geeft ie 0,7 a 0,8 V, met uitschieters naar 0,85 V. Dat gaat richting de lambda = 0,86, ofwel max power. Ik wil eigenlijk meer richting de lambda = 1,05, hetgeen het meest economisch is. Zie:
Als ik op een 80 km/h weg rijd is de spanning soms wel 35 mv tot 70 mV. 80 mV is mijn target (even uit mijn hoofd), want dat komt overeen met het meest economisch verbruik (lambda = 1,05). Ik zoek dus een flowregelaar die ik aan de hand van mijn reeds ingebouwde lambda-sonde kan regelen. Zijn die er?
Groet,
Jacco
Ik denk dat Egbert op vakantie is ofzo.
Bij mijn Renault was het vervangen van de sonde een groot succes. Hij liep meteen voorbeeldig en is inmiddels ook goedgekeurd, CO was in orde. Hij zal nu ook wel zuiniger lopen denk ik.
Ik was op vakantie in Schotland met de DS break.
De regelaar die ik gebouwd heb is wel leuk. maar wat wel blijkt is dat de lambda waarde erg afh is van je motorbelasting. Stel is hem vb zo af dat bij const snelheid 120km/u de sensor 0,5 volt geeft, dan gaat die bij flink gas geven naar 0,9 en bij rustig rijden op lage snelheid naar 0,1 volt. Dus duidelijk dat een LPG systeem een erg varierend mengsel geeft. Als ik bv op benz rij ( nadat ik ook de DS br carb getuned heb zie mijn DS cabrio topic), dan is de lambda waarde veel constanter bij verschillende belastingen.
Gelukkig is het verbruik nu niet noemenswaardig slechter dan met de 123-LPG, maar je rijdt duidelijk wel een deel van de tijd met een erg arm mengsel.
Overigens lijken deze variaties in spanning ( 0,1-0,9 volt) erg veel, maar zijn niet zo dramatisch omdat het een smal band sensor is.
Je kan als flowregelaar misschien ook de stappenmotor met aanverwante delen voor het stat circuit van een sloper nemen. Dan moet je wel wat electronica produceren voor de aansturing van een stappenmotor.
Een smalband lambda sensor is niet geschikt als je wilt afregelen op een andere waarde dan lambda=1, dan moet je een breedband sensor hebben.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik zat me af te vragen of zo’n 123\LPG regelaar daar niet voor te misbruiken zou zijn. Dan heb ik de reeds geimplementeerde elektronica niet nodig, want ik wil de flow kunnen regelen.
Momenteel na wat uitproberen zo ingesteld (mechanisch dan) dat als ik 120 a 125 km/h rijd heb ik een lambda waarde van ongeveer 70mV - 90mV. Target is 88mV (of eigenlijk 103mV als ik de interne offset van 15mV meereken). Bij tegenwind gaat ie naar max koppel regime (700 a 800mV) en ook als ik optrek verkrijg ik deze laatste waarden. Precies zoals ik wil eigenlijk. Nu alleen nog een elektrisch gestuurde gasflowregelaar. Van beroep ben ik elektronicus dus de regeling ontwerp ik er zelf omheen.
Groet,
Jacco
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb ‘t even niet meer gevolgd - en zie nu opeens een nieuwe topic-titel. Da’s onverwacht. Nou ja, toch een heel uitgebreide consumententest voor ons allen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die spullen kan je gewoon kopen, auto’s uit de jaren 90 op lpg hadden vaak een lambda geregeld systeem met mengstuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
*quote gewist*
Mooi! En waar moet ik dan precies aan denken? Ik ben niet zo thuis in dergelijke systemen.
Groet,
Jacco
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet dan eens op de sloop gaan kijken. De wat oudere auto’s die nog niet van een gasinjectiesysteem waren voorzien hadden al wel een lambda geregelde installatie. Dat soort installaties hebben ook een stappenmotor-regelde gastoevoer-kraan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste