minder vermogen, auto conserveren voor oldtimer
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 25 augustus 2012 10:34 PM

Ik rijd een C5 81kw hdi break. Op -letterlijk- een paar km na heeft de auto de 410.000 km gehaald. Olieverbruik: bijvullen op 20.000 km niet nodig, verbruik, gem 1:17, bij een vlotte, maar wel defensieve rijstijl.

Nu heb ik laatst (weer) een Guust Flater additiefje gebruikt om de verstuivers te reinigen, maar op de D. Autobahn kwam de auto nog met moeite op de 180. Loopt de bejaarde motor toch op haar einde? of is het de gaskabel, of het luchtfilter? Buitensporig roken doet de motor niet.

Binnen hooguit 20 maanden gaat deze auto eruit. De auto heeft op grond van haar ouderdom (2001) icm kilometerstand schrootwaarde.
Ik overweeg om de auto dan te conserveren en over -bij leven en welzijn- 15 jaar weer te gebruiken, voor hobbydoeleinden.
Uiteraard zijn er jongere Breaks, maar bij dit exemplaar weet ik wel wat ik er aan heb.

voor dat doel heb ik nog wat vragen.
Er zit een cremekleurige bekleding in. Is deze nog verkrijgbaar om panelen opnieuw te bekleden?
Dito het tapijt voor in de auto
De bestuurdersstoel is doorgezakt. Is dit eenvoudig te verhelpen?
Het paneel voor de bediening van de ruiten, linksvoor heeft inmiddels veel gebruikssporen en de knop voor de linker voorruit is gaar. Is dit eenvoudig te vervangen?
De boardcomputer is nogal eigenzinnig. Is dit te verhelpen?
Het veersysteem werkt goed, Welk preventief onderhoud is hier aan te bevelen?

Achterliggende gedachte is dat er nu volop onderdelen voor deze auto beschikbaar zijn, maar over 15 jaar ligt dat waarschijnlijk anders.
Als -ik herhaal- Als, ik deze auto over een poos aan de kant zet voor conservering voor de toekomst wil ik nu wel zoveel zaken regelen dat de auto over 15 jaar tiptop op orde is.

Graag uw reacties op de korte vraag: minder vermogen leveren en
de lange vraag: het conserveren van de auto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 augustus 2012 10:51 PM
  [ # 1 ]

Over 15 jaar is jouw auto nog geen 30 jaar oud en dan ook geen oldtimer. Je zal hem dus 20 jaar moeten bewaren en dan loop je nog steeds de kans dat ie omwille van een of andere debiele regel de weg niet meer op mag omdat ie vervuilend is ofzo. Dit terzijde.

Een auto 15 of 20 jaar stilzetten is geen kattepis en de meeste auto’s overleven dat niet zonder kleerscheuren. Denk aan het uitdrogen van zo’n beetje alles wat van rubber is enz enz..

Wat het minder vermogen hebben: na 4 ton vind ik het niet zo gek dat er vermogen weg is. Ik zou dus eerst een beginnen met het meten van de compressie, het laten meten van de turbodruk en een kijken of het inlaattraject niet helemaal dichtgekoekt is door het EGR systeem wat op deze motor zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 26 augustus 2012 09:12 PM
  [ # 2 ]

Voor de goede orde: fiscale overwegingen spelen geen rol. Ik heb de auto nu 10 jaar en dan komt in me op om deze voor het nageslacht te bewaren.

Vwb het verlies van vermogen is het mij ook wel duidelijk dat een auto met die km stand niet meer het vermogen van een nieuwe auto heeft. Ik kom veel in de garagewereld en van alle kanten wordt mij verzekerd dat ik bij een volgende auto deze levensduur wel kan vergeten.
Alleen is dit iets van de laatste maanden.

Afijn, ik ga mijn garagist eens bestoken met jouw tips. Daarvoor bedankt.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 28 augustus 2012 07:06 PM
  [ # 3 ]

Met alle C5 electronica? Ik vrees dat je dan over 15 jaar een hoop elende wakker gaat maken.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 augustus 2012 07:13 PM
  [ # 4 ]

Elektronica slijt niet hé Wink Als ie maar droog blijft staan…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 05 september 2012 07:40 PM
  [ # 5 ]

Ik zou me de moeite en kosten besparen, zie met deze kilomterstand eerst die 20 maanden maar te overbruggen.
Ik denk dat je over 15 jaar beter een knap exemplaar uit Frankrijk kunt halen. Zo ging het altijd met DS’en CX’en en nu XM’men en zo gaat het dan waarschijnlijk ook met C5’en

zeker wanneer je een auto jaren gaat stilzetten kun je er donder op zeggen dat tegen de tijd dat je er mee wil gaan rijden je eerst alles kunt vervangen qua remmerij, rubbers etc….en dan heb je nog steeds een versleten motor.

Het beste is (weinig) blijven rijden in een auto en niet stilzetten, en zorgen dat ie droog staat als ie stil staat.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 18 december 2012 02:33 PM
  [ # 6 ]

Welnu, het vermogensverlies is waarschijnlijk te wijten aan een defecte LLM en een storing in de EGR klep. Verder is de turbo slecht aan het worden. Nu conserveren niet zinvol blijkt rijd ik ermee door tot de datum APK en daarna gaat de auto eruit.

Profiel  
 
lampie69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 11-01-2013

- C5 2.0 16V Difference Automaat
- DS 3 1.6 e-HDI Business
Gepost: 12 januari 2013 08:26 AM
  [ # 7 ]

Je kan haar natuurlijk ook naar Arizona verschepen om in de Mojave woestijn naast de vliegtuigen in ruste te bewaren om na 15 jaar wakker gekust te worden   sleep

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook