DRTF -> Don’t Read The Fucking Manual!!!
Door schade en schande wijzer! Wie is er niet groot mee geworden?
Valt mee hoor. De commando unit moet je niet te ver draaien, op stuurslot is dus ideaal. Die pen van 6mm krijg je er gewoon in die bepaald de midden positie van je stuurhuis (tenminste als dat plaatje waar die pen door gaat goed staat afgesteld). Is wel handig om die er bij montage in te hebben want dan zet je makkelijk de midden standen van je commando unit en stuurhuis gelijk.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Of gewoon: stuurcommando en stuurhuis nog eventjes niet vastmaken aan elkaar, dan de auto starten en op druk laten komen. Het stuurcommando zet zich dan automatisch in de rechtuit stand zoals het was, en dan pas koppelen met het stuurhuis, werkt ook. Spoorstangen dan wel eerst op het oog gelijk uitdraaien links en rechts.
Tenzij de boel al niet goed stond voordat je het losmaakte, zoals hier pas geleden nog aan de orde kwam.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 273
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
UItlijnen moet ik toch.. want beide voorpoten gaan uit elkaar. Lager werk, remklauwen, kogels hoesjes en rubbertjes. Alles checken op kwaliteit en zo nodig vervangen of bewerken.
Het stuurhuis zelf is wel verdraait maar weet hoe het hoort.
@La leo… Ik had zelf al die gedachte gemaakt. blij te horen dat ik deze methode als nacontrole kan gebruiken.
Ook het stuurhuis gaat eraf. En uit elkaar… Ik heb lekkage in mijn rechter spoorstanghoes… dus de ringen zijn aan vervanging toe en de cillinders moeten eens gepoetst. En heb er vertrouwen in zo de lekkage te lijf te kunnen…
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

- BX 1.4
Ik vier een feestje…
Het eerste hoekje is hard…
Nu had ik achteraf misschien toch voor het gemak het voorscherm kunnen demonteren… maar ja
Vandaag de scope eens ter hand genomen en eens een kijkje genomen in het binnenste van de passagierskant.
In de A-stijl is de schade redelijk beperkt tot alleen de hoek onder het raam.
Het platte kantje waar het motorkap scharnier op zit is ook wat dun.
Ik ben dus weer flink aan het kloppen geslagen om keurige dikke vervangstukken te maken.
Wel een k.loten hoek hoor. Maar ik zorg dathet er niet meer rotten kan!!!
Misschien is het niet de manier zoals een echte citroen werkplaats het doen zou.
Maar een ieder doet dat wat hem goed dunkt…
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook

- BX 1.4
Nieuwsflash!
Ostwelt heeft een puntlas machine in de maak.
De basis voor dit maak-het-zelf project is een las-travo voor elektrisch lassen.
Deze zal worden verbouwd om er een timer aan te hangen met een solenoïd voor de schakeling.
De tang zal zelf ontworpen moeten worden.
Iemand al reeds ervaring met een dergelijk zelfbouw puntlasser?...
Facebook
Is dat een “echt” electrisch lasapparaat? zo’n bak die 300 Amp kan?
zo dus
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

- BX 1.4
Eh… ja eigenlijk wel.
maar dan vanaf een amp-je of 40 beginnen.
het idee is om een griptang te bouwen met losse inschroefbare koperen stiften als electroden.
Een flinke soleniod welke gevoed is met een timer ertussen moet de electische lading wel dekken dachten wij zo…
Ik wil behoorlijk plaatwerk kunnen puntlassen… en acht een magnetron voeding te min voor de klus.
Verkeerd gedacht wellicht?
Facebook
Je hebt kortstondig een hoge stroom nodig. Meer amps dan een normaal electrisch lasapparaat kan leveren. Je zal de spoel moeten verbouwen. Daarnaast is voor het maken van een goede kwaliteit punt las de combinatie stroom en druk van de electroden erg belangrijk. Met een profesioneel puntlas apparaat valt het nog tegen om met nieuw en schoon materiaal een constante kwaliteit las te maken. Een heel gemeen puntje bij puntlassen is dat een puntlas die er goed uitziet niet altijd ook sterk is! Het is een tricky process. Volgens mij is mig proplassen effectiever en betrouwbaarder bij restauratiewerk. In ieder geval veel minder kritisch.
Puntlas apparaat is wel leuk natuurlijk..
Maar bedenk eens wat je daar nou echt mee kunt.
Blijft echt heel beperkt dat je zo een lomp ding echt goed kwijt kunt.
Voor dorpels misschien, maar een spatbord wordt al weer lastig.
Ik ken ook proffesionele bedrijven die geen hebben.
Als je dan toch wat wil heb je meer aan een spotter die ook kan puntlassen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

- BX 1.4
Het puntlas machientje is een leuk project hoor…
De Ostwelt werkstatt bevat meerdere eigenbouw materialen, en weet je ... niets is zo leuk als eigenbouw werktuigen gebruiken om reparaties mee te verrichten.
Onze elektricien is altijd op zoek naar spannende projectjes en zo was het idee geboren.
Het elektrisch las toestel is inmiddels ontmanteld. en een secundaire winding is in de maak.
De laatst opgewekte weerstand hiermee verkoold zelfs een koperen kabel van 16mm dik…. De elektricien is dus op de goede weg…
Terug naar on-topic hier…
Ik heb het idee dat de kleuren voor de Collet inmiddels wel bekend zijn.
Hij zal in de toekomst 2 kleuren gaan dragen.
De scheidslijn tussen de 2 kleuren hebben we gevonden in de achter-vouw, welke naar voren omhoog loopt tot onder het voorraam.
De onderkant een lichte kleur met daar boven een donker antraciet
We blijven voor de kleuren wel trouw aan wat citroen gebruikt heeft voor onze CX-en.
Dit weekend zal er even niet aan de CX Ambulance gewerkt worden, omdat de voorbereiding van een 2-takt rit en een barkas B1000 even onze aandacht nodig heeft…
Meer de volgende keer
Facebook

- BX 1.4
Ostwelt’s uitbreiding!
De eerste stukken voor de eigenbouw spuitcabine…
De afzuiger is onderweg. Cuub-je of 90 p/minuut voor een horizontale luchtstroom (wegens locatie)...
In het ontwerp zit er een recirculatie klep voor standje bakoven.
7.00 x 4.00x 2.80 M
de moeilijkheid van de locatie ,is dat het in een oude varkens schuur is. en de cabine op de open (gier) vloer komt. Wij dachten… das handig dan kun je je cabine altijd uitwassen en je auto ook. Of dit een goede optie is zal blijken.
De afzuiger en de capaciteit hier van is puur geluk.
Ik kwam onlangs een wapper tegen die bijna 5300 M3/uur aankan.
Ik verwacht dat de wanden van de eigenbouw cabine behoorlijk hol kunnen komen te staan als deze ventilator aan staat. Goei windje daar leek me prima.
Facebook
Jee man hoeveel projecten heb je daar tegelijk lopen? Je komt twee dagen in een dag tekort.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als de ammoniak er maar uit is.
En als je toch een kelder hebt zou ik er een water wand in zetten.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- BX 1.4
De cabine is een beetje een joint-forces project met 2-Takt Team Zondereigen.
De water-wand was wat mij betreft wel een optie…Het probleem met de “put” is dat ik niet weet waar het water terecht komt.
Anders gezegd… ik weet niet waar de gierput zit en of er een overstort op zit welke ook nog werkt…
Dat er wat veel dingen mijn aandacht nodig hebben klopt.
* Project “Doorgeef” Barkas is zoals het heet… doorgeschoven mijn kant op.
* Project “Zinvol geweld” My first Barkas B1000 4 deur! (5 als je de achterdeur mee telt)
* Poject “Maffiant” is My first pimped Trabant By Ostwelt Customs.
* Project Tante S, W116 die ik weer doorgegeven heb aan 2-Takt Team Zondereigen. Formaly owned by me
* Project Puntlas machiene. Hier is onze huis-electricien druk doende mee.
* Project “Griezel” ons allen bekend.
Dan ga stap ik straks nog in de auto om een rit uit te zetten. Ostalgiestammtisch Kempen meets Tatra-Club nederland de 22e September.
Tevens heb ik nog wat eigen producten lopen. Corroguard inzet binnenschermen voor Barkas B1000. En ons eigen-merk 2-takt olie. Dan is er ook nog een revisie afdeling waar diverse onderdelen door ons toedoen een 2e leven aan moeten gaan. En als laatst een onderdelen verbinding met Duitsland inc. logistiek depot…..
DAT is dus de reden dat onze werkstatt een bedrijfshal is van 400m2…
Facebook
22 september? Dan mis je dit Jammer had je graag IRL ontmoet.