malle pietje schreef:ik begrijp het hele probleem niet eigenlijk.
Iedereen hier op het forum heeft (waarschijnlijk) een baan waarvoor hij/zij betaald krijgt. Dat salaris moet de werkgever ook ergens vandaan halen, namelijk uit omzet. Om omzet te maken, moet er een dienst verleend worden. Hoe die diensten gewaardeerd worden per uur, per dienst, per onderdeel of combinaties daarvan dat maakt niet uit, als er maar omzet gedraaid wordt. Ieder bedrijf heeft kosten en baten en het is de kunst meer baten dan kosten te genereren en zodoende winst te maken.
Iedereen mag zijn brood verdienen. Maar over het hoe zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen. Wat bijvoorbeeld wel wat doorzichtiger kan is de prijsstelling die garages hanteren als ze als onderdelenleverancier optreden, hetzij los geleverd, hetzij als verbruikt tijdens reparaties.
Dat onderdelenprijzen 6x over de kop gaan is meer regel dan uitzondering, en daarin verschillen ze behoorlijk van AH en andere handelaren. Dat is zelfs in de IT geen geaccepteerde marge meer.
Vrije markt, kapitalisme, ok. Maar de absurde prijzen die je nu doorgaans moet betalen voor onderdelen worden middels een soort collectief protectionisme - “de rijen gesloten houden” - in stand gehouden wat op gespannen voet staat met die vrije markt die zo geroemd wordt.
Zeg dan bij voorbeeld gewoon dat een uur arbeidsloon 60 eur kost ipv de 40 die het me nu kost, en vraag geen 90 eur voor een uitlaat maar de 30 die het in werkelijkheid met flinke marge en al kost.
Maar uiteraard mag iedereen zijn brood verdienen met zijn vak. En of iemand nou forum lid, clublid of bekende is of niet, gegeten moet er worden tenslotte.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Dat onderdelenprijzen 6x over de kop gaan is meer regel dan uitzondering, en daarin verschillen ze behoorlijk van AH en andere handelaren. Dat is zelfs in de IT geen geaccepteerde marge meer.
geef me eens wat voorbeelden, dan ga ik die ook inkopen…..
nee ff zonder gekheid, ik weet geen onderdelen die 6 keer over de kop gaan.. sterker nog die zijn er gewoon niet!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
oldenhage schreef:Dat onderdelenprijzen 6x over de kop gaan is meer regel dan uitzondering, en daarin verschillen ze behoorlijk van AH en andere handelaren. Dat is zelfs in de IT geen geaccepteerde marge meer.
geef me eens wat voorbeelden, dan ga ik die ook inkopen…..
nee ff zonder gekheid, ik weet geen onderdelen die 6 keer over de kop gaan.. sterker nog die zijn er gewoon niet!
De grootste marge die ik ooit ben tegengekomen in de onderdelen was 150%.
maar meestal ligt de marge op 30 tot 100%. En dat moet gewoon kunnen.
Als je daar niet mee kan leven moet je je spulllen maar ergens anders gaan halen, en ze zelf monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
In het dealer kanaal heb je met lagere marges te maken dan in het vrije kanaal.
Ik heb alleen geen zin om hier de kortingspercentages neer te zetten
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
He, jammer
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
oldenhage schreef:In het dealer kanaal heb je met lagere marges te maken dan in het vrije kanaal.
Ik heb alleen geen zin om hier de kortingspercentages neer te zetten
En gelijk heb je.
De smid geeft zijn geheimen ook niet allemaal prijs!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oldenhage schreef:In het dealer kanaal heb je met lagere marges te maken dan in het vrije kanaal.
Ik heb alleen geen zin om hier de kortingspercentages neer te zetten
Ook een dealer treedt toch soms weleens buiten het dealer kanaal en koopt soms ergens anders in ?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
malle piet schreef:
Zaken in rekening brengen die niet zijn uitgevoerd, associeer ik met kwikfit en dat is bagger. Als je daar heen gaat, heb je n plaat voor je kop en een lege portemonnee.
Ben het helemaal eens met wat Malle Pietje schrijft.
Alleen het hier boven aangehaalde mbt Kwikfit vind ik grote onzin. Ongetwijfeld zullen er filialen van Kwikfit zijn die zoiets doen. Maar dat kan netzo goed gelden voor dealers en andere autoedrijven. Is echt niet iets specifieks voor Kwikfit!
Voor sommige zaken (banden) ga ik gewoon naar Kwitfit. Ik heb geen lege beurs en ook geen plaat voor mijn kop.
Jeroen
toniclight schreef:malle piet schreef:
Zaken in rekening brengen die niet zijn uitgevoerd, associeer ik met kwikfit en dat is bagger. Als je daar heen gaat, heb je n plaat voor je kop en een lege portemonnee.
Ben het helemaal eens met wat Malle Pietje schrijft.
Alleen het hier boven aangehaalde mbt Kwikfit vind ik grote onzin. Ongetwijfeld zullen er filialen van Kwikfit zijn die zoiets doen. Maar dat kan netzo goed gelden voor dealers en andere autoedrijven. Is echt niet iets specifieks voor Kwikfit!
Voor sommige zaken (banden) ga ik gewoon naar Kwitfit. Ik heb geen lege beurs en ook geen plaat voor mijn kop.Jeroen
Toch is de Kwikflut niet een plek voor liefhebbers-auto’s. Ik ben er één keer geweest voor een setje banden. Willen ze je gelijk allerlij remmen en uitlaten aansmeren. Tot 3 keer toe, toen was ik wel een beetje pissig. Als ik bij de Albert Heyn kom voor een pak melk, zegt de kassiere toch ook niet of ik nog eieren en kaas moet hebben?
(En toen moest ik die dodo nog vertellen dat ie vergeten was ze te balanceren…)
Test
oldenhage schreef:In het dealer kanaal heb je met lagere marges te maken dan in het vrije kanaal.
Ik heb alleen geen zin om hier de kortingspercentages neer te zetten
Maar dit is ook logisch de dealer krijgt alle EN DAN OOK ALLE onderdelen aangeleverd middels computerbestelling.
de vrije handel moet het ene hier en het andere daarvandaan halen, dus dat daar meer marge in zit lijkt me begrijpelijk.
greets van wupke:die een vreselijk lange draad voor zn neus heeft,, amaai..
mijn advies is; als je eens een garage/ onderdelenleverancier gevonden hebt waar ze je goed helpen, en de prijzen niet te hoog zijn, blijf daar dan bij. Het stukje service (en onderdelenkorting)dat we allemaal willen krijg je alleen optimaal als je een “band ” hebt opgebouwd met je leverancier/garage. Zo kan je dus tussendoor ook eens terug voor een kleinigheid, wat meestal kosteloos verholpen word. Ik werkte zelf in een garage en had net als mijn collega’s een verschrikkelijke hekel aan “rondbellers” die echt het onderste uit de kan willen. Bij die personen zal de eventuele service dus een stuk kariger zijn, en naar korting kunnen ze fluiten! Bij ons krijgt iedere regelmatig komende teun-de-beun of hobbyist op verzoek korting op onderdelen, af magazijn. Maar mensen die je alleen maar ziet voor prijsinfo betalen de volle mep. Eventuele technische info wordt dan ook wat minder enthousiast verstrekt, dan bij onze vaste klanten. Dus ben je 1x ergens geweest , en was de prijs en de service goed, ga dan ook de volgende x terug voor je reparatie/spullen! Tuurlijk mag je best kritisch zijn , maar loop niet weg omdat een bepaalde reparatie 10 euro goedkoper kan dan bij je eigen vertrouwde garage.
even een klein voorbeeld waarom iets kost wat het kost.
als een klant de garage belt voor een beurt met wat reparatie begint de tijd al te tellen.
10 minuten telefoon.
10 minuten onderdelen regelen.
10 minuten onderdelen sorteren per opdracht.
10 minuten rekeningen verwerken.
de klant brengt de auto met wat babbels ook weer 10 minuten.
de auto binnenzetten en op de brug parkeren .
eerste inspectie alvorens aan te vallen. = ook 10 minuten….
dan de auto demonteren voor de beurt en reparatie’s,,,,is betaalde tijd tel ik niet…
de klant nabellen voor extra werk. 10 minuten.
extra onderdelen bestellen.. 10 minuten.
zo kan ik even doorgaan, maar bovenstaande is toch redelijk de werkelijkheid.
van al die 10 minuutjes word nog niet de helft in rekening gebracht bij veel bedrijven.
alwaar de boekhouder op het einde van het kwartaal meld,,, ik heb zoveel verliesuren..
dus dat deel moet ten dele ten laste worden gelegd van de winst op onderdelen.
zo zijn er meer uren intern die je niet door kan berekenen aan de klanten, en uiteindelijk gaat het van de winst af, en dus de boterham van de ondernemer.
als een bedrijf 100 % moet leven van onderhoud en reparatie’s heeft hij het hard te halen.
de meeste winst word gemaakt op in en verkoop, soms meer soms minder. maar dat is wel wat de meeste groot heeft gemaakt, de verkoop volume’s.
het onderhoudsdeel is vaak het problemen kind.
mvgr wupke:die weer een lading commentaar verwacht hihihi
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
en tja het is maar net hoe je het bekijkt he de marge’s op onderdelen.
Als je iets koopt wat bruto 10 euro kost en je koopt het voor 5 euro, de ondernemer zegt ik had 50% korting, de klant zegt hij pakt 100% winst
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
waterman771 schreef:oldenhage schreef:In het dealer kanaal heb je met lagere marges te maken dan in het vrije kanaal.
Ik heb alleen geen zin om hier de kortingspercentages neer te zetten
En gelijk heb je.
De smid geeft zijn geheimen ook niet allemaal prijs!
Och, hoeft ook niet, maar wind er ook geen doekjes om dat de diverse schakels er een leuke boterham aan verdienen.
Dat een importeur al aan bijv. een elders ingekochte dynamo verdient en daarna ook de dealer nog het een en ander lijkt me weliswaar volkomen overbodig (vanwege de onnodige tussenstap) maar wel volkomen helder.
Dat de basisprijs van een dynamo die ik als consument betaal daardoor uiteindelijk een keer of 6 over de kop gaat lijkt me toch niet overdreven. Het is absoluut techniek uit het jaar 0, er zitten geen kostbare componenten in. Als zoiets een tientje productiekosten vergt dan denk ik dat het héél dik betaald is, en dat ik er nog een gouden poelie bij krijg ook.
Toch betaal je het veelvoud daarvan. Ik snap óók wel dat het bestellen etc. geld kost en dat iedereen er van moet eten enz., maar met zoveel (zelf gecreëerde) tussenschakels loopt de totale marge die de branch erop neemt behoorlijk op.
Een bakker rekent me toch ook geen 10 eur voor een brood omdat hij dat inkoopt bij een andere bakker, of het meel via een extra tussenhandel bestelt?
Ook wel grappig is dat de bedrijfsautomarkt met geheel andere onderdelenprijzen te maken heeft. Terwijl het toch om hetzelfde (soort) product gaat. Dat geeft toch wel te denken over het prijsniveau wat men voor onderdelen van particuliere auto’s nog denkt te kunnen rekenen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Dat de basisprijs van een dynamo die ik als consument betaal daardoor uiteindelijk een keer of 6 over de kop gaat lijkt me toch niet overdreven. Het is absoluut techniek uit het jaar 0, er zitten geen kostbare componenten in. Als zoiets een tientje productiekosten vergt dan denk ik dat het héél dik betaald is, en dat ik er nog een gouden poelie bij krijg ook.
is een hele andere discussie, gaan we verder ook maar niet op in, maar je hebt wel een verkeerd beeld van de dynamo.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115