Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
2d schreef:Jeger schreef:Dagje weg geweest met de xsara break 1.6 8v van Moeders: 800km gereden in frankrijk: veel berg weggetjes, op de snelweg constant 130 (gps) en dan nog gemiddeld 1 op 14,5 rijden. We zaten met 5 mensen in de auto, en hij was tot het dak toe vol geladen met bagage. Ik had niet verwacht zo zuinig te rijden!
Zal wel in het motormanagement geprogrammeerd zitten, maar al mijn Xsara’s lopen in Frankrijk tot 15% zuiniger dan in Nederland. Is echt niet gelogen.
Dat doet ie in Duitsland, Denemarken en Zweden dan ook! Een lang weekend naar Zweden geweest met t ding. T rijdt prima ook op lange ritten, zo’n xsara. Ongeveer 1 op 15 gescoord over bijna 3000km. Ik rij ook eigenlijk alleen maar lange stukken met de xsara dus weet niet wat ie normaal verbruikt eigenlijk. De rest rij ik met de bx, die doet ook wel 1 op 14-15 als ik daar zin in heb.
Totaal aantal Berichten: 7795
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De 140pk tweeliter benzine gebruikt in Frankrijk op de Péage (145 kmh op de cruise, volle belading, airco voluit want buitentemperatuur 30+) nét geen 1 op 13. Doe je het rustiger aan (110 op de cruise in de regen, geen airco, 20 graden maar ook vol beladen) is 1 op 14,5 haalbaar. Allemaal gemeten op super98 overigens.
Gemiddeld verder altijd nog 1 op 13 over 10k km maar aangezien het wel een beetje mijn ‘speelgoedauto’ is wordt er niet bepaald heel zuinig mee gereden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jeger schreef:2d schreef:Jeger schreef:Dagje weg geweest met de xsara break 1.6 8v van Moeders: 800km gereden in frankrijk: veel berg weggetjes, op de snelweg constant 130 (gps) en dan nog gemiddeld 1 op 14,5 rijden. We zaten met 5 mensen in de auto, en hij was tot het dak toe vol geladen met bagage. Ik had niet verwacht zo zuinig te rijden!
Zal wel in het motormanagement geprogrammeerd zitten, maar al mijn Xsara’s lopen in Frankrijk tot 15% zuiniger dan in Nederland. Is echt niet gelogen.
Dat doet ie in Duitsland, Denemarken en Zweden dan ook! Een lang weekend naar Zweden geweest met t ding. T rijdt prima ook op lange ritten, zo’n xsara. Ongeveer 1 op 15 gescoord over bijna 3000km. Ik rij ook eigenlijk alleen maar lange stukken met de xsara dus weet niet wat ie normaal verbruikt eigenlijk. De rest rij ik met de bx, die doet ook wel 1 op 14-15 als ik daar zin in heb.
Auto’s worden gewoon zuiniger als het blok eenmaal goed warm is en als je veel minder hoeft op te trekken.
Ondanks dat je een iets hogere snelheid rijdt is het relatief gezien iets zuiniger.
Ik kwam met mijn CX op vakantie zelf op een verbruik van 1 op 10. Normaal iets van 1 op 8.5.
Ondanks ik hele stukken 130 a 150 heb gereden. Met nog wat hogere pieken.
Kan je nagaan wat je kan bereiken als je een volledige tank kan leegrijden door alleen maar op een vlakke weg 90 te rijden met ramen dicht en airco uit
Totaal aantal Berichten: 7795
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vergeet niet dat je in Frankrijk bijvoorbeeld ook veel grotere afstanden op gematigde snelheid (70, 90kmh) aflegt. Dat scheelt ook enorm in het verbruik
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
In Duitsland had ik ook veel stukken waar je maar 80 mocht ivm wegwerkzaamheden, of zware regenval. En in Denenmarken mag bijna overal ‘maar’ 110, op sommige stukken 130. Dat scheelt natuurlijk ook veel.
Met de bx heb ik wel eens 1 op 16,5 gehaald: retourjte schiphol (500km voor mij) met 110km/h, zonder files
Xsara valt trouwens echt niet tegen als reisauto voor lange ritjes!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zware regenval is juist slecht voor het verbruik, veel meer rolweerstand
Wel eens door een flink diepe plas gereden? Dan voel je de auto direct afremmen.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Ja, meer rolweerstand maar de snelheid ligt zomaar 30-40km/h lager
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de soms snelweg wel, maar op binnenwegen valt dat vaak wel mee.
Net terug van een weekje Oostenrijk.
Voor vertrek een flesje Wynns Injector+Plus+Cleaner toegevoegd.
Kwam de eerste 900km. volgens de BC uit op 6.7 op 100km.
Daarna na een nieuwe tankbeurt liep het gemiddelde langzaam terug.
Op het eind van de rit na 2500km. gaf de BC 6.0 op 100km. aan.
1900km. snelweg gem. 125km.p/u. op CC. volgens GPS en 600km. binnenwegen.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Vandaag met mijn 2.0 hdi break na 905 km 42,27 liter afgetankt: dus 1:21,4. Daar moet ik wel heeeel erg mijn best voor doen en het nieuwe rijden toepassen. Slechts 1 keer eerder haalde ik 1:21,7
De boordcomputer stond nu op 4,9 ltr/100 km dus die geeft bij bij ook teveel aan (merk ik wel vaker).
voor zón verbruik moet ik het nieuwe rijden toepassen en niet harder dan 110 km op de snelweg, weinig korte afstanden, en bandenspanning ietwat hoog laten. Het feit dat na 309000 km nog steeds de eerste koppeling, druklager, radiateur en lagers zich in het vooronder bevinden en ik nog nooit olie en KVS heb hoeven bijvullen zegt natuurlijk iets over de lange afstanden en rustige rijstijl.
rij ik normaal, dwz max 130 op de snelweg en is het winter, kom ik meestal tussen de 1:18/19 uit.
nieuw negatief record.
1 op 16,5.
met 2.0 hdi break
nog nooit zo “veel” brandstof gebruikt.
was met 100 km/h met zware brede kar en veel stadsritjes
verder nog immer tussen de 1 op 19 en de 1 op 21.
(jaja, ik rij nog steeds als een oud wijf )
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ik doe nog steeds tussen de 470 tot 520 km op een volle ringtank LPG.
En een volle (nou ja, 80% vulling) ringtank is net geen 42 liter effectief. Dus op LPG doe ik 1:12 op overwegend snelwegkilometers.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Is ook mijn vraag..onze xsara 1,4i of het ligt aan mij,ik vind hem niet echt zuinig,en vraag me af waaraan dat ligt.
Meter kan in 1 keer zakken terwijl er iets meer dan een kwart in zit.
bij een kleine 120 km is hij dan echt leeg,en ik rijdt met een licht voetje,dus gemiddeld 100 op de snelweg.
Waar kan dit aan liggen?
luchtfilter is al eens vervangen.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat een benzine meter zegt, dat doet me weinig…
Je kan het verbruik eigenlijk maar op 1 manier meten:
Vol tanken en dagteller resetten.
Leeg rijden.
Dan weer vol tanken, dan kan je het aantal kms delen door je getankte liters.
Liefst nog bij dezelfde pomp tanken ook, dan weet je zeker dat die op hetzelfde moment afslaat.
Zo’n benzine meter zie ik meer als indicatie, daar kan je geen verbruik mee uitrekenen.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
ingeling schreef:Is ook mijn vraag..onze xsara 1,4i of het ligt aan mij,ik vind hem niet echt zuinig,en vraag me af waaraan dat ligt.
Meter kan in 1 keer zakken terwijl er iets meer dan een kwart in zit.
bij een kleine 120 km is hij dan echt leeg,en ik rijdt met een licht voetje,dus gemiddeld 100 op de snelweg.
Waar kan dit aan liggen?
luchtfilter is al eens vervangen.
Mijn ervaring is dat het metertje voor brandstofpijl niet netjes 1:1 loopt. In het begin lijkt de wijzer langzamer te zakken dan verwacht, later juist sneller. Je kan dus, helaas, niet stellen dat “1 kwart van 54 liter is 13,5, dus kan ik nog ongeveer 180 km rijden” (Of wat het dan ook wordt.)
Gewoon zorgen dat je een tijdje bonnetjes bewaart, zodat je de getankte liters weet, en met de mobiele telefoon camera de tellerstand fotograferen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…