













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor je de bol gaat lostikken wel de cilinder goed vastpakken met een tang! Anders gaat ie draaien en breekt de leiding….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Daar zit toch ook een gat in voor een pas pen zodat je cilinder niet mee kan draaien
En vaak zit hij wel heeeeeeel vast in de slangklem
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jij mag het gokken hoor ik zeg: beter voorzorgsmaatregelen nemen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gewoon laten doen,is toch een Kl klusje
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Begrijp uit jullie reacties dat de bol moet worden losgeslagen met een beitel of drevel terwijl de veercilinder tegen moet worden gehouden.Kan ik de oude bol dan verwijderen en de nieuwe herplaatsen zonder verdere demontage van veercilinder of draagarm?
Zo als ik het heb bekeken kan de bol eigenlijk geen kant uit,maar misschien vergis ik mij wel en is het gewoon op zijn Citroens ervoor gemaakt alleen vraag ik mij af waarom de bollen geheel glad zijn en er geen ribbels zijn aangebracht waar je een bijtel tegen kan zetten om deze los te slaan?
Is dit ook te realiseren op een twee koloms brug of moeten de wielen op de grond/brugplaten staan.Als de achterzijde op bokjes staat dan blijft er toch geen werkruimte over,ga er niet van uit dat je dan op je rug op de grond ligt om te werken.
Laten doen kan ook natuurlijk maar dat kan altijd nog!
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
PeterW schreef:Is dit ook te realiseren op een twee koloms brug of moeten de wielen op de grond/brugplaten staan.
Natuurlijk niet, want de wielen moeten eraf anders kun je er sowieso niet bij!
Het hoeft helemaal niet op een brug, heb het laatst gewoon op de grond gedaan, op assteuntjes, omdat de brug bezet was. No problem hoor.
En je hoeft echt niet op je rug en zelfs niet eronder. Een stuk karton en dan in kleermakerszit is de houding voor werken op de grond.
Veercilinder hoeft niet los, bol past tussen subframe en veercilinder door (krap, maar het kan). Koevoet is wel een handig item om erbij te gebruiken hierbij, dan kun je de bol + cilinder flink terug drukken voordat je gaat losschroeven.
En ja: het was inderdaad ontzettend fijn geweest als Citroën al ribbels in de bol had gemaakt zodat je makkelijk een beitel erop kunt zetten,. maar zoals met ongeveer die hele auto: ze is gebouwd om assemblage in de fabriek makkelijk te maken, niet om de monteur te pleasen !
Overigens: hoe langer je wacht met vervangen van lege bollen, hoe lastiger ze los willen. Stel het dus niet te lang uit als ze nu al stuiteren, is mijn advies.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Had zo’n oplossing niet verwacht maar eigenlijk toch wel op z’n Citroens dus.
@ LA Leo bedankt voor je advies en ik weet niet of iemand er al melding van heeft gemaakt ik vind de foto in jouw avatar[ zo heet dat toch ]veel leuker als bij het café Le Leo
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En als je de Klassiek & Techniek van september uit de Kiosk haalt, zie je de avatar in het groot




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
In pricipe hoeft de leiding niet los. Alleen even oppassen dat deze niet gaat scheuren. Om de achterste bollen te vervangen is het wel handig om met zijn tweeen te zijn. De slangenklem alleen is niet sterk genoeg om de poot vast te houden als je met hamer en beitel de bol los slaat.




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Het is trouwens wel handig om de beschermingsplaat voor de remschijf even weg te halen. Deze zit met drie boutjes vast, die overigens nog wel eens willen afbreken. Maar je hebt dan net iets meer ruimte. Aansluitend laat je een iemand met een pijpsleutel de veerpoot vast houden en zelf geef je met een stevig hamer en een koudbeitel een ferme tik tegen de bol (aan de zijkant he, niet er recht boven op) na een of twee tikken is die waarschijnlijk los. Maak de slangenklem los en duw het hele zwikkie naar naar voren. Nu kun je eenvoudig de bol met de hand verder los draaien. Tenminste als je zo verstandig bent geweest om eerst de druk eraf te laten…....
En wat die ribbels aangaat, als je er met hamer en beitel een flinke klap opgeeft verschijnt de ribbel vanzelf.
Martinbap schreef:En wat die ribbels aangaat, als je er met hamer en beitel een flinke klap opgeeft verschijnt de ribbel vanzelf.
Beitels zijn voor bouwvakkers. Sokkentang en Kettingsleutel zijn iets minder geweldadig. Ik haat uitgehakte bollen vol haksporen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
samuel schreef:Martinbap schreef:En wat die ribbels aangaat, als je er met hamer en beitel een flinke klap opgeeft verschijnt de ribbel vanzelf.
Beitels zijn voor bouwvakkers. Sokkentang en Kettingsleutel zijn iets minder geweldadig. Ik haat uitgehakte bollen vol haksporen.
Je bent wel heel knap als je een Sokkentang of een kettingsleutel op de bol kunt krijgen. De ruimte eromheen is marginaal.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zal vanavond eens kijken.
Maar volgens mij moet je er met een soort van kettingsleutel( maar dan met leren riem) er wel tussen door komen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Leiding er af en hele veerpoot eruit is uiteindelijk wel makkelijker
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is absoluut krap maar gaat met een gewone ketting sleutel aan de auto . Maar haal gewoon het leidinkje los en zet heel die cilinder in de bankschroef. Dan kan je gelijk alles weer lekker gangbaar maken en smeren. Daar heb je later zoveel plezier van.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.