Luchtbehandeling overleden?
sjoerd007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-09-2012

Gepost: 01 september 2012 10:36 AM

Ik kan een keurige xm 2.5 td sx diesel kopen. Auto heeft slechts 120.000 gelopen en is van 1997. Lijkt een goede auto. Het enige is dat alle bediening voor de kachel en de airco het niet doet. Geen indicatie lampje niets. Verkoper zegt dat hij niet weet wat er aan de hand is. Het gaat om een professionele verkoper dus het ligt niet voor de hand dat het alleen de zekering is. Wie heeft er een idee?
Peter

Profiel  
 
youngtimer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 23-02-2012

Gepost: 01 september 2012 12:11 PM
  [ # 1 ]

In de zomervakantie in Italië vorige maand had ik plotseling hetzelfde verschijnsel. Na een stop de auto starten en het verwarmings- en ventilatiepaneel gaf geen teken van leven. Niet prettig als een paar uur daarvoor de airco nog volop meedeed! Want tijdens de rit bleek de luchtklep voor de warme luchttoevoer ook nog gedeeltelijk open te staan, dus behalve 35 graden buiten deed ook de verwarming vrolijk mee aan het opwarmen van het interieur. Een speurtocht naar alle zekeringen van het ventilatiesysteem leidde naar een gecorrodeerde zekering, waarvan het plastic ook deels gesmolten was, in het zekeringenkastje bij de accu. Vervanging was de oplossing in mijn geval.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 september 2012 02:22 PM
  [ # 2 ]

Zelfs zogenaamde professionals hebben geen idee van airco-storing No 1 met stip: de 30A zekering in het kastje bij de accu.

Dus: flink afdingen, want met een 2,5TD weet je nooit wat je tegenkomt. Als je geluk hebt niets, maar koelwaterverlies is tamelijk gewoon. En dat is nooit goedkoop te verhelpen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 01 september 2012 06:00 PM
  [ # 3 ]

Zekering ligt inderdaad voor de hand.  F2 in dat kastje.
Ik verbaas mij over de km-stand 120.000 in combinatie met het bouwjaar. Aan de andere kant verbaas ik mij nergens meer over. Bij mij zit er een 40A in. Ook gedaan door een professional.
Zit er misschien een distributieriem aan te komen?

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 01 september 2012 11:32 PM
  [ # 4 ]

Zekering is inderdaad nog altijd eerste verdachte. Ook omdat het er vaak nog prima uitziet als je dat kastje openmaakt.
Bij deze zekeringen kun je in gemonteerde toestand makkelijk zien of de smeltdraad nog heel is, dus inspecteert men meestal visueel met de zekering nog gewoon geplaatst, ziet een intacte smeltdraad en denkt: huh, daar ligt het dus niet aan.
Maar grote kans dat het daar wel aan ligt.

Met Jan eens: flink afdingen. En áls je het ding koopt, begin dan met je koelcircuit helemaal en grondig te reinigen, zodat het optimaal presteert. De 2.5 TD heeft echt de volle capaciteit van het koelsysteem nodig. Maar dan kun je er ook heel veel plezier mee hebben!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
sjoerd007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-09-2012

Gepost: 02 september 2012 03:53 PM
  [ # 5 ]

Heel erg bedankt voor de snelle reacties. Gesteund door de opmerkingen hier hem ik een bod gedaan. Even afwachten zelf vind ik het het bod eigenlijk (schandalig) laag maar ik moet zeggen dat ik de prijzen ook niet echt ken. Verder nog enkele zaken die aan de auto mankeren. Display tijd en temp doet het niet(zekering?).  Rechter spiegel en raam reageren soms niet. Zou met het lange stilstaan te maken kunnen hebben. In de hoek van de voorruit verouderingsplekken(melkwit). Hydrolische olie is aan vervanging toe. En als laatste sproeier achterruit doet het niet.
Wat betreft het aantal kilometer. Is van een man geweest die nu 87 is(te zien aan parkeerervaring Smile. Het onderhoudsboekje gezien en keurig al zijn onderhoud gehad merkgarage incl ditri bij 75000 km.Dus nu maar afwachten op de reactie van de verkoper.
Peter(Sjoerd007)

Profiel  
 
Barkie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 september 2012 04:03 PM
  [ # 6 ]

tijdens mijn vakantie viel het display van de verwarming/airco ook telkens uit. Ook bij mij was de zekeringkast naast de accu de boosdoener. Deze was deels gesmolten bij de F2 zekering. Dit zekeringkastje geeft volgens mijn garage weel meer problemen en is van dubieuze kwaliteit. Nu is er een omleiding rechtstreeks naar de accu gemaakt met daartussen een zwevende zekering. Probleem is nu opgelost.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 04 september 2012 11:54 AM
  [ # 7 ]

Je kunt dat zekeringkastje er ook even tussenuit halen en uit elkaar halen. Dan kun je het goed schoon maken en kan het weer 10 jaar mee. Ik heb dat al 3 keer gedaan uit voorzorg. Zit er niet op te wachten dat het 40 graden word in de auto op vakantie….

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 september 2012 12:16 AM
  [ # 8 ]

Iedere XM is nu in de leeftijd dat je ze koopt met allerlei kleine of grotere kwaaltjes.
Als het aantal onder de 10 blijft durf ik te zeggen dat je een vrij goede XM koopt. Veel dingetjes zijn simpel op te lossen, maar de meeste mensen nemen er de tijd niet voor. Een middagje knutselen (na het nodige inlezen op de diverse fora) levert al gauw flink rendement op, is mijn ervaring.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
sjoerd007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-09-2012

Gepost: 08 september 2012 09:11 PM
  [ # 9 ]

Allereerst bedankt voor alle reacties. Naar aanleiding van jullie reacties heb ik hem gekocht en ga hem volgende week ophalen. Alles eigenlijk puur toeval. Ter overbrugging van mijn huidige auto op zoek naar een goede betaalbare auto. Op dat moment gekozen voor een XM 2.1 diesel zonder turbo. Eigenlijk op zoek naar een jaguar xj beviel de XM wat ruimte en rijcomfort goed. Alleen voor mij wat te traag. In ieder gevalZo goed, dat ik ze op internet in de gaten bleef houden. Gevolg is nu dat ik er twee heben niet meer op zoek ben naar een jaguar.  Ben benieuwd naar de break. Kom waarschijlijk wel terug met een aantal vragen maar de proefrit was geweldig.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 10 september 2012 11:17 PM
  [ # 10 ]

Is het net zo 1 als de mijne?

Profiel  
 
sjoerd007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-09-2012

Gepost: 11 september 2012 08:34 AM
  [ # 11 ]

Klopt is precies dezelfde alleen van 97

Profiel  
 
sjoerd007
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-09-2012

Gepost: 12 september 2012 06:31 PM
  [ # 12 ]

Heb XM break gisteren in duitsland gehaald. De adviezen werkten. Zekering met beperkt geweld verwijderd(was deels gesmolten). Alles blower, verlichtingknoppen en display doen het weer. Alleen de airco werkt niet.Vind ook dat de ventilator wat zwak is vergeleken bij mijn ander XM.  Ik ga er (misschien ten onrechte) vanuit dat er een oorzaak zou moeten zijn.

In het verleden ook Jaguar gehad. Deze had een sensor voor de airco voor de buiten temperatuur. Door het defect van deze sensor deed de airco het ook niet. Voor 12 euro probleem opgelost. Misschien pollenfilter?

Ik breng de morgen naar de plaatselijk C dealer voor een totale schouwing. Kijken wat hij kan vinden . Misschien alleen de vloeistof die bijgevuld moet worden of toch de compressor. Tot nu toe en geweldige auo. Naast mijn xm 2.1 zonder turbo een groot verschil in prestatie. Wel even afwachten of hijn de verwachtingen waar gaat maken., Tot nu toe door zijn eenvoud is de 2.1 diesel een probleemloze auto. Lopt en rijd als een tractor. Morgen maar kijken wat het oordeel gaat worden.

COC
Verder het advies. AQls je een auto gaat hale in het buitenland let op dat je de COC verklaring hebt. Zeker bijn inschrijving in Belgie. Nu onderweg met de dealer in duitsland die de aut geleverd heeft . Deze heeft me doorgestuurd naar Citroen Duitsland. Nu ws weer naar Citroen Belgie. Kans dat we dan naar de keuring moeten en een bekend auto daar weer opgemeten moet worden om Europees goedgekeurd te worden. Dit terwijl deze auto’s van dezelfde band kwamen en per trailer naar de verschillende landen gestuurd werden> Dus hoe verschillend kan een auto zijn.

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 15 september 2012 05:23 AM
  [ # 13 ]
sjoerd007 schreef:

COC
Verder het advies. AQls je een auto gaat hale in het buitenland let op dat je de COC verklaring hebt. Zeker bijn inschrijving in Belgie. Nu onderweg met de dealer in duitsland die de aut geleverd heeft . Deze heeft me doorgestuurd naar Citroen Duitsland. Nu ws weer naar Citroen Belgie. Kans dat we dan naar de keuring moeten en een bekend auto daar weer opgemeten moet worden om Europees goedgekeurd te worden. Dit terwijl deze auto’s van dezelfde band kwamen en per trailer naar de verschillende landen gestuurd werden> Dus hoe verschillend kan een auto zijn.

In België zijn ze dan ook knettergek. Heel de wereld heeft een database van alle modellen auto’s die bij hun geleverd zijn, ze zoeken even het typegoedkeurnummertje op en hopla, klaar. Niet in België. Onbegrijpelijk. Moet je weer gaan via de lange en onnodige weg van “keuring als alleenstaand geval” (of woorden van gelijke strekking). Zelfs als je directe voorganger vijf minuten geleden een identieke auto heeft ingevoerd mag jij weer van voor af aan beginnen.

En dan kan ik me ineens heel eenvoudig indenken dat men overweegt het chassisnummer van een sloopauto te adopteren…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook