Wie heeft er het genot gehad om zowel een serie 1 CX met 4 motorsteunen als in een serie 1 met 3 steunen te hebben rondgetourd?
En wat is je mening over het weglaten van het extra ‘botje’ in de latere serie 1 types? Comfort verhogend (minder trillingen in het interieur, kantelen van het blok)? Of juist comfort verlagend? Of geen verschil?
Om precies te zijn (voordat ik op mijn vingers wordt getikt): het eerste type serie 1 heeft 3 motorsteunen (2 reactiesteunen (‘botjes’) en een onderste steun) en 1 baksteun (waarbij ik zowel bakken met steun eronder als met steun aan de zijkant ben tegengekomen). Latere types (maar nog steeds serie 1) hebben maar 1 botje ipv 2 en de positie ervan is iets anders.
Bij serie 2 is het botje ook weer anders.
En daarbij zijn er ook nog verschillen tussen de verschillende baksteunen maar dat terzijde.
Het zal me trouwens niet verbazen als die verschillende typen steun juist weer niet samenvallen met de overgang naar breedspoor en/of serie 2 .
Ik ben dus vooral geinteresseerd in jullie subjectieve mening qua comfort…
Bas
PS: ik ben nieuw op het forum -> zie post in gastenboek
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Bas, en welkom hier!
Eigenlijk snap ik je vraag niet zo goed. Een auto heeft zoveel steunen als ‘ie heeft, weglaten is natuurlijk geen optie.
Tenzij je dit niet bedoelt. Dan zou het kunnen dat je nog moet kiezen tussen verschillende auto’s. Affijn, ik zal je welkomspost eens lezen.
Om de opsomming even compleet te maken voor de beeldvorming:
De vroegste types Série 1 hebben 4 steunen: 2 kleine botjes boven en 2 rubberen ‘sokkels’ onder, waarvan 1 onder de bak inderdaad.
De latere 4-bak (na modeljaar ‘78) had een steun opzij (een plaat) en twee kleine botjes boven. En een kleine sokkel onder (rechts).
Daarna had de Série 1 één dikke sokkel rechtsonder, een plaat opzij voor de bak en een klein botje boven.
Toen kwamen de Turbo’s en die hadden dezelfde configuratie, behalve dat het botje boven nu groter was (aan één kant, de kant van het blok).
Maar sommige Série 2 CX’en hebben nog altijd een klein botje boven (zoals de 20 RE)
Maar nogmaals, je kunt dit niet naar believen wijzigen, behalve het grote botje vervangen door de kleine. Dit maakt m.i. weinig uit, hooguit slijt hij eerder, maar hij is dan ook 3x zo goedkoop.
Ik denk ook niet dat er verschil merkbaar is, het ligt aan het design van de motor en bak. En de toestand van de motorsteunen, dat laatste vooral!!!
Groet, La Léo
En leuk dat je liefde weer is aangewakkerd!
(heb inmiddels de welkomspost gelezen)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is wel verschil merkbaar, de laatste configuratie is duidelijk de oplossing voor resonantieproblemen maar de eerste series mee kampten en waar veel klanten destijds klachten over hadden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo La Léo en bedankt voor de complete opsomming! De steunen zijn inderdaad niet zomaar om te wisselen in de meeste gevallen, daar ben ik me van bewust.
Ja waarom wil ik dat weten? Eigenlijk om meerdere redenen. Alleen je zult zien dat nu ik redenen ga noemen de discussie daarover zal gaan en niet over subjectief comfort verschil.
Maar goed, enkele redenen zijn:
- om te achterhalen waarom Citroën deze wijzigingen heeft doorgevoerd (kostenbesparing? comfort verbetering? levensduur verbetering?)
- omdat ik zelf een comfort verschil merk en ik me afvraag of anderen dit ook merken
- omdat dit comfort verschil indien het niet door anderen wordt herkend dit zou kunnen duiden op een reparatie die zich aan het melden is
- en omdat het gewoon leuk is om over het verschil, de verbeteringen etc. tussen de typen te discussiëren
Ow en ik lees net ook het bericht van Waterman: zijn de verschillen in resonantie groot? Zeg maar verschil tussen resonantie van een diesel en van een benzinemotor?
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Er is ook ook nog een verschil tussen de oude type botjes boven, bij de oudere CX’en zijn deze botjes smaller.
Mark
ps: ik denk dat La Leo bedoelt de latere 5 bak heeft een plaat aan de zijkant terwijl 4 bakken op 2 sokkels staan.
CX 2000 pallas ‘78
Mark Gielen schreef:Er is ook ook nog een verschil tussen de oude type botjes boven, bij de oudere CX’en zijn deze botjes smaller.
Mark
ps: ik denk dat La Leo bedoelt de latere 5 bak heeft een plaat aan de zijkant terwijl 4 bakken op 2 sokkels staan.
De C-matic 3-bak heeft idd ook een plaat aan de zijkant ipv een sokkel.
Nou rijst bij mij de vraag, zouden de resonantie problemen die Waterman noemt vooral verholpen zijn door het gebruik van zijsteunen op de bak ipv sokkels onder de bak, of zou de verandering van 2 naar 1 botje vooral het verschil maken?
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?
De drie steunen van serie 2 zijn echt de minimale steunen configuratie die er is.
Elke steun vangt een of meerdere kracht richtingen op:
Die ronde stomp rechts onder het blok heeft invloed op alle richtingen incl. kantelen.
De steun links voor aan de bak heeft invloed op alle richtingen behalve kantelen.
Het botje boven heeft alleen op kantelen invloed.
Alleen de positie van de onderste twee steunen hebben gedeelde krachten en daardoor een positie afhankelijkheid t.o.v. elkaar. Je moet die positie ook afstellen. Is die afstelling NOK dan worden de motor trillingen niet optimaal gedempt.
Als je vier steunen hebt dan is er meer onderlinge afhankelijkheid en dus afstelwerk. Dit is dus duurder bouwen (meer onderdelen). Drie steunen is een besparing en verbetering door doorontwikkeling.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Nooit geweten dat je die steunen ook kunt afstellen, ik dacht die slobgaten er eigenlijk alleen waren om de imperfectie van het chassis te compenseren. Weer wat geleerd.
Wat is de procedure om zoiets af te stellen? Ik heb bij het monteren van een motorsteun er eigenlijk altijd alleen maar voor gezorgd dat ie een beetje lekker in het midden zat door te wiebelen met het blok totdat ie lekker lag en dan onder kijken of ie niet scheef zat of niks raakte… En dan de juiste shims bij het/de botje(s) ertussen. Of misschien is dat gewoon de procedure wel
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?
Heel correct! ze moeten bij stilstaand motorblok spanningsvrij staan. Je kan die onder het blok in de sleufgaten schuiven en die aan de bak met vulringen verstellen. Het botje ook netjes rechtuit met de vulringen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.