



Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Ja precies… helemaal de bedoeling ook.
Ik denk zelfs aan een prachtige pinstripe tussen de 2 kleuren.
Als ik de stripe vibrant bleu maak. kan het blauwe dashboard er in blijven.
zelf denk ik dat het wel een geslaagd kleurenschema gaat worden. De aluminium lijst rond de opbouw gaat er toch af, zodat deze na het spuiten er gepolijst weer op kan. Zo heb ik ook nog een stiekum ideetje met de streep op de opbouw… In mijn hoofd is deze verlicht vanaf de achterkant…
Nu het volgende… op mijn verzamel ronde kom ik nog een 2500 diesel revisieset tegen. en de vraag… hoe goed zijn cx waterpompen?.
Al ben ik er nog niet aan toe… ik vergaar alvast het 1 en ander voor de eigen beheer motorrevisie.
Iemand die sets weet te vinden?
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat voor sets bedoel je dan? Pakkingsets? Lagersets? Zuigers? Hoe ver wil je gaan?
Vrijwel alles is nog wel te vinden, ligt wel aan je budget natuurlijk. Maar als je geen haast hebt…
Waterpompen zijn eigenlijk best oké. Willen alleen soms weleens lekken op de keerring na lang stilstaan.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
En de as is vrij te monteren om de keerring te vervangen?... of ben je dan gewoon een waterpomp armer?.
Zuigers verwacht ik niets van. het motortje liep boter zacht en er zat nog behoorlijk pit in.
Citroen motoren (jongere bouwjaren) ken ik als blokken met koelperikelen. Daarbij willen de dieseltjes zichzelf inwendig behoorlijk vervuilen. Dus dacht ik om de kop te lichten en alle pakkingen van zo’n setje al eens te vervangen… daarbij nog diverse dichtingen en misschien dan gelijk maar de lagers van de nokkenstok. Het eindlager met de auxilary as zal ook de benodigde last gehad hebben. En als je dan toch bezig bent….
Oh en mijn bak hoeft niet open…. hoi, hoi! geen gekraak of wat. alleen de bediening is uit gelotert en de schakelvork as heb wat ruimte..
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gewoon de pomp wisselen. Al zijn er altijd knutselaars die de keerring vervangen, maar ik begin daar niet aan, persoonlijk.
Goed idee om alle keerringen en pakkingen te vervangen. Nokkenaslager en toplager ook standaard vervangen inderdaad. Zuigerveren en hoofdlagers zou ik niet doen. Eigenlijk hoeft dat niet eens los als het blok zo mooi liep.
Heeft jouw blok nog tandwielen of al een riem? (sorry ik kan deze info ongetwijfeld ergens terugvinden, maar uit gemakzucht vraag ik het gewoon)
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
87er zal wel een riem hebben….
keerringen distributiekant kunnen het nog best lang uithouden. ik zou die alleen op indicatie vervangen. Tenzij je een pakkingset koopt waar alles zinzit, dan kun je het overwegen.
CX GTi Turbo 2 - All Black




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Griezel is behebt met een m25/660 blok, en dus met riem.
Nu had ik vandaag een kennis over de vloer die een c25 camper bezit, en die heeft van een volle pakkingset alleen de koppakking gebruikt. Volgens mij komt de rest mijn kan op. En dat scheelt al wel weer.
Ik heb nog eens wat zitten studeren op mijn brandstof pomp… deze is een beetje vochtig met diesel ... hier moet dus eens gekeken worden waardoor het lekken kan… Iemand bekend of dit type rotodiesel wat kwaaltjes heeft om eens nauwlettend in het oog te houden?.
Verder prikkelt mij het idee om de hydrauliek leidingen op de langsliggers in een teflon tube te steken en deze hermetisch af te sluiten… Ik haat lekkages… en zo is deze minder kwetsbaar… Maar das momenteel slechts in een gedachte stadium.
Wat het plaatwerk aangaat en het werk dat ik hier in steek put ik steeds meer energie uit de omstanders die er allemaal een woordje voor over hebben. Dat komt doordat men mijn werkjes in de huidige werkplaats nog niet kent.
We gaan dus met frisse zin door met waar we mee bezig zijn… Ze zal misschien ietsje meer gaanwegen als ik er klaar mee ben… maar ik wil geen plaatwerk meer over willen doen aan de CX Bernard Collet, dus doe ik dat maar grondig.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
alsjemenou76 schreef:Ik heb nog eens wat zitten studeren op mijn brandstof pomp… deze is een beetje vochtig met diesel ... hier moet dus eens gekeken worden waardoor het lekken kan… Iemand bekend of dit type rotodiesel wat kwaaltjes heeft om eens nauwlettend in het oog te houden?.
Meestal het deksel. Zit een rubber ring onder die kan verdrogen en vaak gaat lekken.
Ook kunnen de hendeltjes op het deksel uitslijten (in dat geval moet je een nieuw of beter deksel plaatsen).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Meestal zijn de o-ringetjes van die handles de boosdoener. Kun je vervangen voor een passende maat. Maar vaak als je dat deksel losneemt om de o-ringen van de asjes te vervangen gaat later de seal van het deksel lekken. bij CX basis is een setje te verkrijgen. Bij een diesel specialist vast ook en dan wat goedkoper.
CX GTi Turbo 2 - All Black




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Jullie zijn geweldig!
Fijn ... als je met elkaar verder komt….
Laat ik nu toch wat rotodiesel spul hebben liggen… Die indenor van Yuri (onze Volga M24) heeft hem er op zitten en Granada ook… Ik kan op 3 blokken eens studeren op de verschillen van toestand. Als de pomp op het vastgelopen blok van het zelfde type is ga ik iets doen wat voor het eerst zal zijn… de pomp demonteren en voorzichtigjes uit elkaar schroeven… Wat een ander kan…moet ik op de 1 of andere manier wel voor elkaar kunnen krijgen denk ik altijd. En pakkingpapier gaat er hier per rol doorheen… dus ik klop zo een duplicaat als het moet.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
vanaf de neus aan de passagierskant zijn we nu langzaam naar achter aan het werken.
Nu heb ik me door de huid van kit weer mooi verkeken in het werk…
Dacht ik toch dat alleen de voetenbak wat slecht was… blijkt de binnendorpel ook gaar!
Eruit met die hap dus!.
Hoewel ik het nou niet echt leuk vind dat ie iets krokanter blijkt dan gedacht, gaan we gewoon maar verder. alles dat er nu aan gedaan is,zal voorlopig geen problemen meer geven.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooie werkplek! Succes met de klus.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe lang denk je die koets recht te houden??? Je kunt een cx koets niet op een punt ophangen zonder er een kruis in te lassen, het hele ding gaat zo onwijs torderen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En ik denk ook wel een paar meer.
Als ik zie wat de mijne in eerste instantie doorhing.
Is dit zeker geen overbodige luxe.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Om dat ik eerder al gewezen was op de slappe koets had ik er wel rekening mee gehouden ...
De Gehele onderkant is afgevult met rubberplakken, zodat deze volledige ondersteuning heeft… daarbij zie je maar 1 ketting… maar die zit wel aan een pijp die in de frame-gaten vast zit. dit spreid de trekkracht dacht ik zo.
Vandaag mocht ik vanaf de andere kant even kriebelen met mijn lastoorts.
Nu hangt hij op scherp (dood-punt) en kan niet verder dan wel terug. En ook nu is het steunpunt volledig afgevult voor evenredige spreiding van het gewicht op zijn zij.
En mensen…. wat is ie slecht onder de dikke kit-huid!
Ik ga dus maar rustig verder met dit plaatwerk avontuur!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maak eens foto’s van de onderkant,ben wel benieuwd hoe slecht?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.