Koelvin eraf halen
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 09 september 2012 05:51 PM

De koelvin komt toch moeilijk op gang.
Hoe haal ik de koelvin van de ventilatormotor af.
Heb geen schroef in het hart die verkeerd omdraaid moet worden, maar een borging die er al af is gehaald door mij.
Koelvin krijg ik er niet af en wil natuurlijk ook niet te hard gaan rukken aan dat ding en de boel molesteren.
Zie ik wat over het hoofd. Zie wel een gaatje zitten in het plastic van de koelvin naast de centrale as, waar die borging op zat.
Zit daar soms nog een borgschroefje?

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 september 2012 10:16 AM
  [ # 1 ]

Zeker als er wat roest op het asje zit gaat het waarschijnlijk niet lukken. Je kan ook nergens bij met een poelietrekker.
Neem gewoon een andere.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 11 september 2012 06:21 PM
  [ # 2 ]

Moet er gewoon af kunnen. Alleen waarschijnlijk wel in brokstukken. Die dingen zitten echt heel vast.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 11 september 2012 08:14 PM
  [ # 3 ]

Dus ding maar helemaal demonteren. Zie wel 3 bouten zitten tussen de vinnen en dan kan het geheel eraf. Klopt dat of vallen dan moeren naar beneden en moet ik alsnog de radiator en .....
Idee is om een gaatje te boren aan de achterkant van het geheel en deze vin weer gangbaar te maken. Nu heeft de vin na starten soms een zetje nodig met de hand. Soms wel soms niet.

Omwisselen is altijd een optie en dan nog wil ik weten waarom die vin het niet goed doet
Onderdelen worden schaars voor de XM en als het te repareren is op een redelijk simpele manier wil ik het graag weten, uitzoeken en delen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 september 2012 11:27 AM
  [ # 4 ]

Loopt de boel niet zwaar? Dat zie ik vaker en meestal staan de lagertjes dan droog. Je zou kunnen kijken of je er een gaatje in kan boren en daardoor de boel te smeren. Maar als de boel niet zwaar loopt is er natuurlijk iets anders aan de hand.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 12 september 2012 01:41 PM
  [ # 5 ]

Het uit elkaar halen van zo’n ventilator betekent ook het einde. Alleen al de plastic fan van het asje halen lukt niet echt zonder schade.
Je zou kunnen proberen twee gaten in de naaf te boren zodat daar de poten van een poelietrekker doorheen kunnen. Maar ja, waar boor je die gaten? Kans is groot dat je door verstijvingsribben gaat.
Maar goed, je zou er een kunnen opofferen.
Dan de motor zelf.
Dat is een in elkaar geperst ding dat je niet zonder schade open krijgt.

Nieuwe zijn (voor veel geld) nog gewoon te koop.
Tweedehands in overvloed verkrijgbaar. Ze zitten ook in Peugeot’s, al weet ik niet welke types.

Een lamme koelfan flikker ik altijd gewoon weg. Ik heb er al genoeg vruchteloze uren in zitten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 september 2012 04:40 PM
  [ # 6 ]

Er zijn wel verschillende modellen. Ze moeten wel bijde gelijk zijn omdat ze in serie geschakeld zijn. Dus even op letten of alletwee vervangen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 12 september 2012 06:14 PM
  [ # 7 ]

Er is geen reden om twee gelijke te hebben. Als ze in serie staan gaat de stroom eerst door de ene, daarna door de andere. Het vermogen verdeelt zich naar rato over de twee.
En als ze parallel staan nemen ze elk hun eigen vermogen af.

Het kan dan wel gebeuren dat de ene wat harder draait dan de andere, dus dat de linkerhelft van de radiatoren een iets andere koeling krijgt dan de rechterhelft. Nou en? zou ik dan zeggen. Die dingen zijn voor ons vlakke landje toch al schromelijk overbemeten.

Pas op snoeihete berghellingen in midden Spanje met vijf man en veel bagage en een overbeladen sleurhut erachter kan het spannend worden. De radiatoren luchtzijdig schoonblazen met de HD spuit doet ook wonderen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 september 2012 07:54 PM
  [ # 8 ]

Als de een heel veel meer vermogen trekt zou het in principe kunnen dat de ander niet meer draait. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen. Volgens mij zijn ze 200 of 300 watt.
En bij 30 graden in Nederland met de airco aan gebruik ik toch echt af en toe de hoge stand.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 13 september 2012 10:24 AM
  [ # 9 ]
boukewerff schreef:

Als de een heel veel meer vermogen trekt zou het in principe kunnen dat de ander niet meer draait. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen. Volgens mij zijn ze 200 of 300 watt.

In principe kan dat niet. Op school leerden wij al dat de spanning over twee in serie staande weerstanden zich netjes verdeelt naar de weerstandswaarde. Dat betekent dus dat de ene fan het moet doen met wat minder spanning dan de ander en de andere wat meer, keurig in de verhouding van de weerstandswaarde van de fanmotoren, in ons voorbeeld dus ca 3/5 van 14,5 volt en de ander 2/5 van 14,5 volt.
De ene draait dus wat langzamer, de andere nog wat langzamer.

Verder weten we van de windmolens dat het vermogen varieert met de derde macht van de windsnelheid.
Als het half zo hard waait komt er slechts een achtste van het vermogen uit. Andersom werkt dat net zo.

Het hele kleine beetje wind dat de fans in serie produceren is doorgaans genoeg, pas als de temperatuur oploopt schakelt het systeem naar parallel, dus vol vermogen.

En bij 30 graden in Nederland met de airco aan gebruik ik toch echt af en toe de hoge stand.

Heb jij soms een knopje, zodat je kan kiezen voor de hoge stand?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 september 2012 11:16 AM
  [ # 10 ]

Maar als de boel zwaar loopt, wat wel eens het geval is, kan ik me voorstellen dat de fan niet net begint met draaien. Daar doelde ik meer op.

En nee, ik heb geen knopje, bedoelde meer dat de auto daar dan zelf voor kiest. Maw, die stand is dan toch nodig, al zal dat meer komen door een vervuilde radiateur of verdamper. Als alles in nieuwstaat is zul je de fanatieke stand denk ik idd niet nodig hebben.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 13 september 2012 05:02 PM
  [ # 11 ]

Heren. Dank voor jullie reactie en uitleg.

Koelvin is weer gangbaar. De rechter liep zwaar en daardoor ging die net niet aan de gang. Opnieuw via het gaatje voorzien met veel WD40. Daarna een paar flinke tikken met een hamer op de as en het snort weer als nooit tevoren als de aico wordt ingeschakeld en loeit op volle snelheid als die bruine stekker eraf wordt gehaald.

Gelukkig hoef ik nu niet “even” de complete koelvin te vervangen, want met alleen de grille eraf kom ik echt niet bij de 3 bouten. Om daar goed bij te kunnen komen moet volgens mij toch het ventilator blad eraf. Of anders de hele voorbumper.

Maar goed, voor nu opgelost en de komende tijd toch in de gaten houden.

Op naar het volgende probleem.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 762
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 13 september 2012 10:47 PM
  [ # 12 ]

knap gedaan Smile Je weet dat wd 40 géén smeermiddel is maar eigenlijk een “vochtverdrijver”? (wd= water dispersant)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 september 2012 11:30 PM
  [ # 13 ]

Dus als hij weer draait smeren met gewone olie of teflon-spray.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 13 september 2012 11:41 PM
  [ # 14 ]

Klopt van dat WD40. Nu nog inspuiten met een ander goedje. Verbaas mij over de hoge snelheid van de vin op halve en hele kracht.
Vraag blijft nog wel steeds staan:

Hoe verwijder je nu precies de motor zonder de vinbladen eraf te halen, want die zitten muurvast.
Met steek- of ringsleutel 10 kom je net niet bij de 3 bouten. Een dop past ook net niet. De dop misschien net wel, maar de ratel niet.
Wellicht steek- of ringsleutel inkorten en bijbuigen?
Nou ja, dat vogel ik nog wel een keer uit.
Suggesties zijn welkom.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 16 september 2012 06:55 PM
  [ # 15 ]

Kreeg deze tip van HenkvanT via het XM-forum:

k liep tegen het zelfde. probleem aan
Tot mijn spijt is er helaas maar één manier om de koelvin te demonteren.
Met een ring/ratel sleutel en eindeloos geduld.
Veel succes

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook