“werkte” ik snap nu wel waarom…. maar we dwalen af
ze hebben het licht gezien dankzij Leontien…. het ziet er naar uit dat we morgen toch echt een punt achter alle problemen kunnen zetten (voorlopig dan, het blijft een cx natuurlijk ) uit voorzorg wordt de tank aansluiting ook nog even gecontroleert zodat we voorlopig geheel luchtvrije diesel kunnen verbruiken!!!!
ondertussen aan 1 zijde de rubber strippen al los gehaald en op de juiste (rechte) lijn gezet en dat maakt de linker zijde gelijk weer een stuk strakker
van het weekend de eerste foto’s????? ja ja eerst zien dan geloven….






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geen nood, ik heb ze ook nog een zelfgemaakte foto gestuurd van een goed getimede motor, zodat de riemen straks werkelijk correct zitten. Hij zou dat nogmaals checken.
En het nieuwe opvoerpompje is 100% zeker goed dus daar kan het straks echt niet meer aan liggen.
En ach… het licht gezien… het was meer dat het gewoon verrotte lastig sleutelen is aan auto’s war je geen spullen voor hebt liggen en waar (diesel)specialisten waar men om raad gaat vragen ook simpelweg voor weghollen.
Ik weet niet wie in het hoge noorden ergens die riem gemonteerd had, maar dat was uiteindelijk wel de bron van de ellende.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
de oplettende lezers hier zullen deze CX al wel eens voorbij hebben zien komen en weten dus misschien ook nog wel wie die riem heeft vervangen, ik ben niet zo van het namen noemen…
knullig is het wel en voor mijn garage vervelend dat net wanneer zij er mee rijden de boel in de soep loopt. de monteur die zich een beetje vast gebeten heeft in deze ellende heeft voorlopig weer even genoeg CX gezien












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Berline ja!
Maar hij heeft dus een Break: die gasveren zijn duur, want schaars!
25trd schreef:Gasveren voor een achterklep break mogen op z’n meest een paar tientjes p/s kosten, goedkoper kan ook nog wel…..
Dan mag jij mij direct het adres doorgeven, want dat heb ik nog nimmer kunnen vinden!
Dus als die oplossing met de Pik-aso veren werkt, is dat een hele goed alternatief!
28 euro
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
28 euro + 11 euro maar dan maximaal 58cm en daar was het mij ook om te doen, meer “sta hoogte”
natuurlijk wel een belachelijk verschil met CX basis
ik zal de picasso veren eens opmeten. ovrigens gaat de klep nu rustig open, dus geen blauwe kin en kost het naar beneden trekken ook niet veel kracht.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:La Léo schreef:Berline ja!
Maar hij heeft dus een Break: die gasveren zijn duur, want schaars!
25trd schreef:Gasveren voor een achterklep break mogen op z’n meest een paar tientjes p/s kosten, goedkoper kan ook nog wel…..
Dan mag jij mij direct het adres doorgeven, want dat heb ik nog nimmer kunnen vinden!
Dus als die oplossing met de Pik-aso veren werkt, is dat een hele goed alternatief!28 euro
Heb je ze ook gevonden voor de sm?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk hier even:
http://www.springmasters.nl/berekeningen.html
Of SMCdF. VDLaan vult ze dacht ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
robfam schreef:28 euro + 11 euro maar dan maximaal 58cm en daar was het mij ook om te doen, meer “sta hoogte”
natuurlijk wel een belachelijk verschil met CX basis
Maar dat zijn dan ook zwaar versterkte veren (600 i.p.v. 380 Nm) die echt een leven lang meegaan. Appels met peren dus, hoewel die van 28 euro ongetwijfeld ook prima werken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik heb zelf al twee keer nieuwe gehad ,maar naar 1 winter toch maar weer de Alu profieltjes mee.
Heb mijn kop al dik zat
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is een amerikaan die ze vult:
I made a re-charging cylinder this morning from a length of thick
> walled galv water pipe with a cap welded on one end and a screw cap
> with a “Higgins” sphere re-gassing port on the other. Dropped the strut
> in and pressurised with nitrogen - easy. However, I don’t know how much
> pressure is required… I took these up to 500psi and they will still
> only hold the hatch open, they need my assistance to raise the hatch.
> Of course, I don’t know how they were new, were they supposed to
> actually raise the hatch or just assist?
>
> I also wonder how much new gas got past the seal - they don’t seem very
> much stronger than before… when out of the car it was relatively easy
> to compress the strut by pushing against the floor.
Is niet moeilijk te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ze is terug van weggeweest!!! voorlopig nog even met een doorzichtige slang van filter naar pomp, zo kunnen we iedere luchtbel zien…
na de eerste kilometers direct wat dingen anders afgesteld: de motor viel erg snel terug in toeren, dat maakt het rijden er niet comfortabeler op. even stellen en rijden, stellen en rijden enz. wat maakt dat toch een verschil. gelijk de gas kabel wat strakker zodat de motor iets sneller op het pedaal reageerd (hing wat slap)
opsluitringen van de kogel onder de versnellingspook even aangepast zodat de kogel minder speling heeft. er zit ook nog wel wat speling op het stangenstelsel, maar ze schakelt verder prima en zelfs de achteruit gaat geheel zonder problemen.
foto’s volgen….
ik bedenk me nu dat iedereen op “de bergen” zit, maak er een mooi weekend van!!!!!!
zo hier de eerste foto’s:
de aangepaste bevestiging van de dashboard klepjes:
de picasso gasdrukveren en de bevestiging:
en het geheel:
het dak is gecleanerd moet nog wel even in de was en de strippen aan bestuurders zijde hebben nog wat aandacht nodig.
eerst ga ik alles eens in de tectiel zetten en de bumpers verwijderen en weer correct en recht terug zetten en natuurlijk alles daaronder in de roestwerende rommel!!!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ontzettend gaaf ding Rob. Als ik de foto’s zie mis ik de mijne alweer. Zit zoals ik zie ook lekker strak in de lak!
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Blitz ding hoor!
* vraagt zich ondertussen af wat er verkeerd of scheef zit aan de bumpers*
Over roestpreventie:
De meest roestgevoelige plek die je helaas niet in de gaten kunt houden, van een CX Break is tussen de plaatdelen onder de achterste zijruiten. Die zijn daar 3- of 4 dubbel ofzo. Dus het deel waar de tankopening in zit en de andere zijde. Kom je eigenlijk niet bij, maar wellicht een gat boren (onopvallende plek, onder de bekleding?) en eerst met een endoscoop checken en bij roestvrij in die holle ruimte zeker ook tectyl (of iets dergelijks) spuiten.
P.S. Wees zuinig op die fraaie knipperlichtunits!!! Houd ze heel als je de bumper gaat verwijderen, want onbeschadigde exemplaren worden schaars en zijn inmiddels duur.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D